1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
با توجه به این که عنوان رشته دانشجویان این درس، رشته زبانشناسی (با گرایش آموزش زبان فارسی) است بدیهی است که آشنایی با مفاهیم پایه در زبان شناسی و شناخت کلی از موضوعات اصلی رشته از مهم ترین مقدمات و ضروریات اولیه تحصیل در این رشته است. این درس به گونه ای مقدمه تمام دروس دیگر است. عنوان هر فصل از کتاب منبع تقریبا عنوان یک از دروس تخصصی است که دانشجویان در طول دوره خواهند گذراند. از این حیث جایگاه این درس در برنامه کل دوره جایگاه پایه است. |
2 |
هدف کلی |
با توجه به این که عنوان رشته دانشجویان این درس، رشته زبانشناسی (با گرایش آموزش زبان فارسی) است بدیهی است که آشنایی با مفاهیم پایه در زبان شناسی و شناخت کلی از موضوعات اصلی رشته از مهم ترین مقدمات و ضروریات اولیه تحصیل در این رشته است. این درس به گونه ای مقدمه تمام دروس دیگر است. عنوان هر فصل از کتاب منبع تقریبا عنوان یک از دروس تخصصی است که دانشجویان در طول دوره خواهند گذراند. از این حیث جایگاه این درس در برنامه کل دوره جایگاه پایه است. |
3 |
شایستگی های پایه |
آشنایی اولیه با برخی مفاهیم زبان شناختی - تسلط نسبی به زبان انگلیسی - آشنایی با رایانه و اینترنت و شیوه های جست و جو |
4 |
اهداف یادگیری |
پس از اتمام موفقیت¬آمیز این دوره، دانشجویان:
•با مفاهیم بنیادی زبان¬شناسی آشنا خواهند شد،
•شیوه نگرش علمی در تحلیل داده¬های زبانی را فراخواهند گرفت،
•با شاخه¬های مختلف نظری و کاربردی زبان¬شناسی آشنا شده،
•زمینه¬های نوین مطالعاتی زبان¬شناسی را برای انتخاب موضوعات تحقیق مرور خواهند کرد. |
5 |
روش تدریس |
دانشجویان با پیش مطالعه در کلاس حاضر شده و هنگام ارائه مطالب بر اساس منابع معرفی شده از سوی استاد، پرسشها و ابهامات خود را مطرح کرده به پرسشهای استاد یا سایر دانشجویان پاسخ می دهند و کلاس با بحث و مشارکت دو جانبه پیش می رود. همچنین دانشجویان در زمان تعیین شده به ارائه تکلیف خود در کلاس می پردازند. |
6 |
وظایف دانشجو |
•1. شرکت منظم در جلسات کلاس بر اساس برنامه
•2. پیش مطالعه و حضور موثر در کلاس و شرکت در بحثهای کلاسی
•3. ارائه فصول مشخص شده از کتاب در قالب سمینار دانشجویی
•4. شرکت در آزمون پایانی |
7 |
منبع |
1. منابع اصلی:
Fromkin, V. Rodman, R. Hyams, N. (2017) An Introduction to Language. 11th ed. Boston: Cengage.
Yule, George. (2020) The Study of Language. 7th ed. Cambridge: Cambridge University Press.
2. منابع تکمیلی:
Hudson, Grover (1999). Essential Introductory Linguistics. Blackwell Publishing
باقری، مهری. (1378). مقدمات زبان¬شناسی. تهران: قطره.
نجفی، ابوالحسن. (1399). مبانی زبانشناسی. تهران: نیلوفر. |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
منابع درسی به شکل کتاب کاغذی یا فایل الکترونیکی، رایانه و پاورپوینت جهت جست و جو ارائه مطالب |
9 |
نحوه ارزشیابی |
%15 حضور فعال و مشارکت در مباحث کلاس با آمادگی قبلی
%25 سمینار کلاسی ارائه بخشهایی از یکی از منابع درسی
%80 امتحان پایانی |
10 |
فایل |
Pdf File |