1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس، علم اقتصاد را به دانشجویانی که وارد این رشته شده و قصد تحصیل در این
رشته را دارند شناسانده، موضوعات ارائه شده در این رشته را معرفی کرده و کاربردهای این رشته را در جامعه مشخص می کند بنابراین اهمیت قابل توجهی برای دانشجویان جهت یافتن درک کلی نسبت به رشته ای که قصد تحصیل در آن را دارند خواهد داشت. |
2 |
هدف کلی |
آگاهی دانشجویان نسبت به ماهیت علم، موضوع علم اقتصاد و روش شناسی در این رشته، مباحث مطرح شده در رشته اقتصاد، کاربردهای علم اقتصاد در جامعه و فعالیتهای شغلی که مرتبط با این رشته می باشند. |
3 |
شایستگی های پایه |
از نظر آموزشی، این درس نیاز به پیشنیاز ندارد ولی یاد داشتن ریاضیات و داشتن توان تجزیه و تحلیل،کمک زیادی به پیشرفت دانشجو در این رشته می کند. |
4 |
روش تدریس |
محتوای درس، در کلاس توضیح داده شده و نمونه هائی از مثالهای کاربردی در هر مورد مطرح
خواهد شد. در عین حال، دانشجویان با تهیه گزارشاتی به درک بهتر مطالب می رسند. |
5 |
وظایف دانشجو |
وظایفی که دانشجویان برای بهره وری بیشتر کلاس باید انجام دهند عبارتند از :
1- شرکت منظم در کلاس (کمی و کیفی).
2- امتحانات میانترم و پایان ترم.
3- ارائه گزارشات و پاسخ سئوالات – که در طی ترم از آنها خواسته می شود- |
6 |
منبع |
منابع درس شامل :
1- کلیات علم اقتصاد، نوشته گریگوری منکیو، ترجمه حمیدرضا ارباب، انتشارات نشر نی، 1392.
2- کلیات علم اقتصاد، نوشته میثم موسائی، انتشارات سمت، 1394.
3- نظام اقتصادی اسلام، نوشته سید حسین میرمعزی، انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ۱۳۹۰. |
7 |
نحوه ارزشیابی |
- فعالتهای کلاسی 2 نمره
- امتحان میانترم 6 نمره
- امتحان پایانترم 12 نمره |
8 |
اهداف یادگیری |
آشنائی با موضوع، متون، روشها، اهداف و کاربردهای علم اقتصاد. |
9 |
مواد و امکانات آموزشی |
1- کتابهای مربوطه.
2- کتابخانه.
3- مرکز کامپیوتر. |