طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره اقتصاد خرد درس پایه و اساسی در تمام مقاطع تحصیلی و از جمله، دوره کارشناسی رشته اقتصاد است به صورتی که لازمه یادگیری و پیشرفت در بسیاری از دروس و گرایشهای آینده، درک درست و عمیق اقتصاد خرد است و به همین دلیل، این درس به عنوان پیشنیاز بسیاری از درسها در نظر گرفته شده است. علاوه بر آن، با توجه به اینکه، پژوهشهای تجربی باید مبتنی بر نظریات علمی باشند در بیشتر این پژوهشها از اصول و تئوریهای ارائه شده در اقتصاد خرد بهره گرفته می شود.
2 هدف کلی آشنائی دانشجو با اصول و نظریه های ارائه شده در مورد متغیرهای تشکیل دهنده بازار یعنی تقاضا، عرضه و قیمت. شناخت و تبیین رفتار مصرف کنندگان ( خانوارها ) و تولید کنندگان ( بنگاهها ).
3 شایستگی های پایه آگاهی نسبت به کلیات علم اقتصاد پیشنیاز درک بهتر این درس می باشد. با توجه به اینکه مهمترین ابزار بیان تئوریها در اقتصاد خرد، ریاضیات می باشد تسلط بیشتر دانشجو به موضوعات ریاضی کمک زیادی به درک بهتر اقتصاد خرد می نماید.
4 اهداف یادگیری شناخت روابط علی میان متغیرهای اقتصادی تقاضا، عرضه و قیمت؛ تعادل و محدودیتهای موجود در بازار، تبیین و تحلیل رفتار مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، ارائه موارد کاربردی نظریه های اقتصادی و تطبیق آنها با واقعیتهای جامعه.
5 روش تدریس موضوعات درسی با استفاده از سه روش توضیحی، هندسی و ریاضی ارائه شده و مثالهای کاربردیدر هر زمینه مطرح خواهد شد. کلاسهای حل تمرین به عنوان مکمل کلاس درس برگزار خواهد شد که دانشجو موظف به شرکت در آن است.
6 وظایف دانشجو حضور کامل در کلاسهای تشکیل شده ( عادی و فوق العاده )، اجرای وظایف و فعالیتهای تعیین شده و شرکت در کلاسهای حل تمرین.
7 منبع اقتصاد خرد، نوشته دکتر یوسف فرجی. رویکردی جدید به اقتصاد خرد میانه، نوشته هال واریان، ترجمه جواد پورمقیم، نشر نی.
8 مواد و امکانات آموزشی کتابخانه، مرکز رایانه.
9 نحوه ارزشیابی حضور فعال ( کمی و کیفی ) در کلاس؛ 2 نمره، فعالیتهای خارج از کلاس و حل تمرین؛ 2 نمره، امتحان میانترم 4 نمره، امتحان پایانترم 12 نمره.