طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 فایل Pdf File
2 جایگاه درس در برنامه درسی دوره درس تاریخ ادیان و آیین‌های ایران باستان یک درس اختیاری به ارزش دو واحد در برنامة درسی کارشناسی تاریخ است.
3 هدف کلی آشنایی با عوامل اصلی و اساسی باورهای دینی و آیینی در ایران از هزاره دوم پیش از میلاد تا ورود اسلام به ایران.
4 شایستگی های پایه پیش‌نیاز ندارد.
5 اهداف یادگیری دانشجو باید بتواند: 1. مهم‌ترین منابع و مطالعات، پژوهش‌ها دربارة ادیان و آیین‌های رایج در سرزمین ایران تا پیش ورود اسلام را معرفی کند. 2. اصلی‌ترین ادیان و فرق رایج در ایران باستان را نام ببرد و کلیات هر یک را شرح دهد. 3. اصلی‌ترین مباحث نظری و رویکردها برای بررسی ادیان و باورهای مذهبی را نام ببرد. 4. درباره وضعیت ادیان اصلی رایج در سرزمین ایران حد فاصل هخامنشیان تا ورود اسلام توضیح دهد. 5. جایگاه دین زرتشتی در حکومت ساسانی را شرح دهد.
6 روش تدریس تدریس به شیوه درس‌گفتار همراه با بحث کلاسی بر اساس سرفصل هر جلسه است (نک. برنامة درسی).
7 وظایف دانشجو دانشجویان به منظور آمادگی برای مباحث کلاس، متن‌های تعیین‌شده برای هر جلسة درسی را پیشاپیش مطالعه می‌کنند.
8 منبع 1. بویس، مری (1391). زردشتیان: باورها و آداب دینی آن‌ها (ویراست دوم)، ترجمة عسکر بهرامی. تهران: ققنوس. 2. هینلز، جان (1373). شناخت اساطیر ایران، ترجمة ژاله آموزگار و احمد تفضلی. تهران: چشمه. 3. کریستن‌سن، آرتور (1396). ایران در زمان ساسانیان. ترجمة رشید یاسمی، به ویرایش حسن رضایی باغ‌بیدی. تهران: صدای معاصر.
9 مواد و امکانات آموزشی کتب درسی و امکانات متعارف کلاس حضوری
10 نحوه ارزشیابی آزمون میان‌ترم: 10 نمره، آزمون پایان ترم 10 نمره