طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 فایل Pdf File
2 جایگاه درس در برنامه درسی دوره درس تاریخ تحولات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ایران در دوران باستان یک درس تخصصی الزامی به ارزش دو واحد در برنامة درسی دوره کارشناسی تاریخ است.
3 هدف کلی هدف این درس آشنایی با پیوستگی‌ها و گسست‌ها در ادوار تاریخی ایران در دوره باستان و تمایزات و تشابهات تحولات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ایران در دورة باستان ورای تحولات سیاسی و فراز و فرود حکومت‌هاست.
4 شایستگی های پایه پیش‌نیاز ندارد. گذراندن درس «آشنایی با تاریخ زبان‌ها و خطوط در ایران» برای آشنایی بیشتر با تاریخ تحولات فرهنگی ایران سودمند است.
5 اهداف یادگیری دانشجو باید بتواند: 1. اصلی‌ترین تحولات اجتماعی گستره وسیع ایران و نواحی مرتبط را در دوره باستان نام ببرد؛ 2. مهم‌ترین تحولات اقتصادی قلمرو اصلی ایران در دوره باستان را نام ببرد؛ 3. اصلی‌ترین ویژگی‌های فرهنگی و عناصر مؤثر در تحولات فرهنگی جامعه متکثر ایران باستان را شرح دهد؛ 4. وجوه هنری فرهنگ و تمدن ایرانی در دوره باستان را بیان کند؛ 5. میراث فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ایران دوره باستان و تأثیر این میراث بر آیندگان را برشمارد.
6 وظایف دانشجو پیشرفت درسی مستلزم مطالعة قبلی متن‌های تعیین‌شده‌ برای هر جلسه است. دانشجویان در مباحث کلاسی مشارکت فعال دارند.
7 منبع کریستن‌سن، آرتور (1396). ایران در زمان ساسانیان، ترجمة رشید یاسمی، به ویرایش حسن رضایی باغ‌بیدی. تهران: صدای معاصر.
8 نحوه ارزشیابی کوئیز‌های چهار‌گانه: هر کوئیز 3 نمره؛ آزمون پایان ترم 8 نمره؛ فعالیت کلاسی نمره مازاد
9 روش تدریس درس‌گفتار و در صورت تناسب با موضوعِ درس، همراه با نمایش اسلاید. دانشجویان در موضوعات درسی با هدف تکمیل و تثبیت دانش پیشین خود به بحث و گفت‌و‌گو می‌پردازند.