1 |
فایل |
Pdf File |
2 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
گاهشماری و تقویم یک درس پایه به ارزش دو واحد در برنامة درسی دورة کارشناسی تاریخ است. |
3 |
هدف کلی |
این درس دانشجویان را با ارکان اصلی تقویم آشنا میکند و نظامهای گاهشماری مورد استفاده در ایران از کهنترین ازمنه تا دورة معاصر را بررسی میکند. همچنین این درس، شیوههای بنیادین تبدیل تاریخها را آموزش میدهد و کاربردیترین برنامههای الکترونیکی برای تقویم و تبدیل تاریخ را معرفی میکند. |
4 |
شایستگی های پایه |
پیشنیاز ندارد. |
5 |
اهداف یادگیری |
از دانشجویان انتظار میرود در پایان دوره با اصول اساسی گاهشماری و تقویم آشنا باشند، ویژگیهای اصلی انواع گاهشماریهای رایج در ایران را بشناسند و نحوة تبدیل تاریخها را به خوبی بدانند. |
6 |
روش تدریس |
تدریس به صورت درسگفتار و مبتنی بر دانش پیشین دانشجو و در صورت تناسب با موضوعِ درس، همراه با نمایش اسلاید است. دانشجویان در موضوعات درسی با هدف تکمیل و تثبیت دانش پیشین خود به بحث و گفتوگو میپردازند. |
7 |
وظایف دانشجو |
دانشجویان پیش از هر جلسة درسی متنهای مشخصشده در بخش «منابع» را مطالعه میکنند. توصیه میشود دانشجویان برای اطلاعات بیشتر و یادگیری بهتر، متون «برای مطالعة بیشتر» را هم مطالعه کنند. انتظار میرود که دانشجویان پس از هر جلسة درسی بتوانند به پرسشهای همان درس پاسخ بدهند. حضور مستمر، منظم و بهموقع در کلاس الزامی است. |
8 |
منبع |
عبداللهی، رضا، تاریخِ تاریخ در ایران (گاهشماریهای ایرانی). تهران: انتشارات امیرکبیر، ویراست دوم. |
9 |
نحوه ارزشیابی |
آزمون میانترم 7 نمره؛ آزمون پایان ترم 13 نمره؛ آمادگی و فعالیت کلاسی مازاد بر نمره |
10 |
مواد و امکانات آموزشی |
کتاب و مواد درسی مشخص شده در طرح درس، امکانات متعارف آموزش حضوری |