طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 فایل Pdf File
2 جایگاه درس در برنامه درسی دوره تاریخ ایران باستان بر اساس روایات ملی یک درس اختصاصی به ارزش دو واحد در برنامة درسی کارشناسی ارشد تاریخ ایران باستان است.
3 هدف کلی این درس ریشه‌های اساطیری و تحول شخصیت‌های تاریخ سنتی ایران را بررسی می‌کند و تاریخ سنتی ایران را در ارتباط با زمینة کلی فرهنگ و اندیشة ایران باستان مطالعه می‌کند.
4 شایستگی های پایه به دانشجویانی که درس اختیاری تاریخ سلسله‌های شرقی ایران (پیشدادیان و کیانیان) را در دورة کارشناسی نگذرانده‌اند توصیه می‌شود در صورت امکان این درس را انتخاب کنند و یا کتاب‌های شناخت اساطیر ایران نوشتة جان هینلز (ترجمة ژاله آموزگار و احمد تفضلی)، ایران باستان نوشتة ماریان موله (ترجمة ژاله آموزگار) و اسطوره‌های ایرانی نوشتة وستا سرخوش کرتیس (ترجمة عباس مخبر) را برای آمادگی قبلی مطالعه کنند.
5 اهداف یادگیری هدفِ درس آشنایی با روایت سنتی ایران از آغاز آفرینش تا پایان سلسلة کیانی است. انتظار می‌رود دانشجویان در پایان این دوره دانش کافی برای بررسی و تجزیه و تحلیل ماهیت تاریخ سنتی و سازوکارهای نقل شفاهی را کسب کنند و تمایز تاریخ سنتی با تاریخ به مفهوم امروزین آن را بشناسند.
6 روش تدریس تدریس به صورت درس‌گفتار همراه با بحث و مبتنی بر دانش پیشین دانشجو است و بیشتر جنبة تحلیلی دارد. دانشجویان در موضوعات درسی با هدف تکمیل و تثبیت دانش پیشین خود به مشارکت و گفت‌و‌گو می‌پردازند.
7 وظایف دانشجو مطالعة پیشین متن‌های بخش «منابع» برای آمادگی در هر جلسه ضرورت دارد، اما توصیه می‌شود دانشجویان متن‌های اضافی مشخص‌شده را نیز مطالعه کنند. از دانشجویان خواسته می‌شود در مباحث کلاسی مشارکت فعال داشته باشند. حضور مستمر و رعایت وقت در ارزشیابی نهایی درس مؤثر است.
8 منبع 1. کریستن‌سن، آرتور (1377). نمونه‌های نخستین انسان و نخستین شهریار در تاریخ افسانه‌ای ایرانیان، ترجمة ژاله آموزگار و احمد تفضلی. تهران: چشمه. 2. آموزگار، ژاله (1391). تاریخ اساطیری ایران. تهران: سمت. 3. کریستن‌سن، آرتور (1381). کیانیان، ترجمة ذبیح‌الله صفا. تهران: علمی و فرهنگی.
9 مواد و امکانات آموزشی کتاب ها و مواد درسی مشخص شده در فایل طرح درس؛ امکانات متعارف تدریس حضوری
10 نحوه ارزشیابی آزمون میان‌ترم 8 نمره؛ آزمون پایان ترم 12 نمره