1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
شناخت روشهای تحقیق در تاریخ یک درس اصلی به ارزش دو واحد در برنامة درسی کارشناسی ارشد تاریخ است. در این درس دانشجو با شیوههای انجام کار تحقیقی و نگارش دستاوردهای آن در قالب مقالة تحقیقی (علمی ـ پژوهشی) آشنا میشود. تدریس به صورت درسگفتار همراه با تمرینهای عملی به روش کارگاهی است. دانشجو در آغاز نیمسال با توجه به علاقة خود در حیطة کلی تاریخ ایران باستان موضوعی را برای نگارش مقالهای علمی در مدت نیمسال انتخاب میکند و در هر مرحله از پیشرفت کار، مقالة نگاشتهشدة خود را در کلاس درس ارائه میکند. پیشرفت مقالات دانشجویان در کلاس درس بررسی میشود. به علاوه، دانشجو متنهای درسی مشخص شده برای هر جلسه را پیشاپیش مطالعه میکند. آزمون میانترم پیشرفت دانشجویان تا پایان جلسة هفتم را میسنجد. پرسشهای آزمون از متنهای مشخصشده و مطالب بیان شده تا پایان جلسة هفتم انتخاب میشوند و پرسشهای آزمون پایان ترم منحصر به متنها و مطالب بعد از آن است. |
2 |
شایستگی های پایه |
پیشنیاز ندارد |
3 |
اهداف یادگیری |
هدف این درس آموزش روشهای تحقیق در تاریخ و شیوة نگارش مقالة علمی و پایاننامة دانشگاهی است. انتظار میرود دانشجو در پایان دوره با روش نگارش مقاله علمی آشنا باشد و مهارتهای لازم برای نگارش پایاننامه را کسب کرده باشد. |
4 |
وظایف دانشجو |
دانشجو در آغاز نیمسال با توجه به علاقة خود موضوعی را برای نگارش مقالهای علمی انتخاب میکند و در هر مرحله از پیشرفت کار، مقالة نگاشتهشدة خود را در قالب برنامة Microsoft Word در کلاس درس ارائه میکند. |
5 |
منبع |
- فتوحی، محمود (1400). آیین نگارش مقالة علمی ـ پژوهشی، ویراست سوم، تهران: سخن.
چنانچه دانشجو در دورة کارشناسی کتاب درآمدی بر روش پژوهش در تاریخ نوشتة علیرضا ملائی توانی (تهران: نی، 1392) را مطالعه نکرده باشد، پیشنهاد میشود آن را پیش از شروع یا در آغاز نیمسال بخواند. |
6 |
مواد و امکانات آموزشی |
کتاب درسی؛ امکانات متعارف آموزش حضوری |
7 |
نحوه ارزشیابی |
ارزیابی پیشرفت تحصیلی با نگارش مقاله تحقیقی، انجام کوئیزهای سهگانه (برای آگاهی از تاریخ کوئیزها برنامة درسی را ببینید) و آزمون پایان ترم صورت میگیرد.
معیار نمرهبندی
مقالة تحقیقی 10 نمره؛ کوئیزهای سه گانه هر یک 2 نمره، آزمون پایان ترم 4 نمره
ارزیابی مقالة تحقیقی بر اساس جدول زیر است.
رعایت شیوههای صحیح نگارش فارسی (علائم سجاوندی، رسمالخط فارسی، دستور زبان) 1
تنظیم مقاله از حیث ترتیب درست اجزا 1
پیشینه تحقیق و استفاده از منابع معتبر 2
انسجام بحث اصلی 5
کتابشناسی و شیوه ارجاع درونمتنی (مطابق شیوه APA) 1
مجموع 10 |
8 |
هدف کلی |
آموزش روشهای تحقیق در تاریخ و شیوة نگارش مقالة علمی و پایاننامة دانشگاهی |
9 |
روش تدریس |
درسگفتار همراه با تمرینهای عملی به روش کارگاهی. |
10 |
منبع |
فتوحی، محمود (1400). آیین نگارش مقالة علمی ـ پژوهشی، ویراست سوم، تهران: سخن. ص 23-35. |
11 |
منبع |
فتوحی، محمود (1400). آیین نگارش مقالة علمی ـ پژوهشی، ویراست سوم، تهران: سخن. ص 35-76. |
12 |
منبع |
فتوحی، محمود (1400). آیین نگارش مقالة علمی ـ پژوهشی، ویراست سوم، تهران: سخن. ص 77-116. |
13 |
منبع |
فتوحی، محمود (1400). آیین نگارش مقالة علمی ـ پژوهشی، ویراست سوم، تهران: سخن. ص 117-128. |
14 |
منبع |
فتوحی، محمود (1400). آیین نگارش مقالة علمی ـ پژوهشی، ویراست سوم، تهران: سخن. ص 129-139. |
15 |
منبع |
فتوحی، محمود (1400). آیین نگارش مقالة علمی ـ پژوهشی، ویراست سوم، تهران: سخن. ص 139-159. |
16 |
منبع |
فتوحی، محمود (1396). آیین نگارش مقالة علمی ـ پژوهشی، ویراست سوم، تهران: سخن. ص 163-178. |
17 |
منبع |
فتوحی، محمود (1400). آیین نگارش مقالة علمی ـ پژوهشی، ویراست سوم، تهران: سخن. ص 179-192. |
18 |
منبع |
فتوحی، محمود (1400). آیین نگارش مقالة علمی ـ پژوهشی، ویراست سوم، تهران: سخن. ص 192-202. |
19 |
منبع |
فتوحی، محمود (1400). آیین نگارش مقالة علمی ـ پژوهشی، ویراست سوم، تهران: سخن. ص 203-217. |
20 |
منبع |
فتوحی، محمود (1400). آیین نگارش مقالة علمی ـ پژوهشی، ویراست سوم، تهران: سخن. ص 219-289. |
21 |
منبع |
فتوحی، محمود (1400). آیین نگارش مقالة علمی ـ پژوهشی، ویراست سوم، تهران: سخن. ص 291-304. |
22 |
منبع |
فتوحی، محمود (1400). آیین نگارش مقالة علمی ـ پژوهشی، ویراست سوم، تهران: سخن. ص 305-322. |
23 |
منبع |
فتوحی، محمود (1400). آیین نگارش مقالة علمی ـ پژوهشی، ویراست سوم، تهران: سخن. ص 159-162. |
24 |
منبع |
ملائی توانی، علیرضا (1392). درآمدی بر روش پژوهش در تاریخ. تهران: نی. ص 217-222. |
25 |
وظایف دانشجو |
انتخاب موضوع مقاله؛ مطالعه قبلی متنهای مشخص شده |
26 |
وظایف دانشجو |
انتخاب موضوع مقاله؛ مطالعه قبلی متنهای مشخص شده |
27 |
وظایف دانشجو |
ارائه پیشرفت هفتگی تحقیق و نگارش مقاله؛ مطالعه قبلی متنهای مشخص شده |
28 |
وظایف دانشجو |
ارائه پیشرفت هفتگی تحقیق و نگارش مقاله؛ مطالعه قبلی متنهای مشخص شده |
29 |
وظایف دانشجو |
ارائه پیشرفت هفتگی تحقیق و نگارش مقاله؛ مطالعه قبلی متنهای مشخص شده |
30 |
وظایف دانشجو |
ارائه پیشرفت هفتگی تحقیق و نگارش مقاله؛ مطالعه قبلی متنهای مشخص شده |
31 |
وظایف دانشجو |
ارائه پیشرفت هفتگی تحقیق و نگارش مقاله؛ مطالعه قبلی متنهای مشخص شده |
32 |
وظایف دانشجو |
آمادگی برای آزمون میانترم |
33 |
وظایف دانشجو |
ارائه پیشرفت هفتگی تحقیق و نگارش مقاله؛ مطالعه قبلی متنهای مشخص شده |
34 |
وظایف دانشجو |
ارائه پیشرفت هفتگی تحقیق و نگارش مقاله؛ مطالعه قبلی متنهای مشخص شده |
35 |
وظایف دانشجو |
ارائه پیشرفت هفتگی تحقیق و نگارش مقاله؛ مطالعه قبلی متنهای مشخص شده |
36 |
وظایف دانشجو |
ارائه پیشرفت هفتگی تحقیق و نگارش مقاله؛ مطالعه قبلی متنهای مشخص شده |
37 |
وظایف دانشجو |
ارائه پیشرفت هفتگی تحقیق و نگارش مقاله؛ مطالعه قبلی متنهای مشخص شده |
38 |
وظایف دانشجو |
ارائه پیشرفت هفتگی تحقیق و نگارش مقاله؛ مطالعه قبلی متنهای مشخص شده |
39 |
وظایف دانشجو |
ارائه پیشرفت هفتگی تحقیق و نگارش مقاله؛ مطالعه قبلی متنهای مشخص شده |
40 |
وظایف دانشجو |
ارائه پیشرفت هفتگی تحقیق و نگارش مقاله؛ مطالعه قبلی متنهای مشخص شده |
41 |
فایل |
Pdf File |