طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره درس شناخت خطوط و زبان‌های ایران باستان یک درس اختصاصی به ارزش دو واحد در برنامة درسی کارشناسی ارشد تاریخ ایران باستان است. این درس زبان و خط فارسی میانة کتیبه‌ای و کتابی را مطالعه می‌کند. فارسی میانه به لحاظ طبقه‌بندی زبان‌شناسانه یکی از زبان‌های ایرانی میانه غربی است. درس شناخت خطوط و زبان‌های ایران باستان به منزلة مقدمه و پیش‌نیاز فارسی باستان است که در درس شناسایی و مطالعه اسناد و کتیبه‌ها در نیم‌سال دوم تحصیلی تدریس می‌شود. در شش جلسة نخست کلاس، تاریخچة زبان‌های ایرانی، الفبای فارسی میانة کتیبه‌ای و کتیبه‌های اردشیر در نقش رستم، شاپور در نقش رجب و شاپور در حاجی‌آباد مطالعه می‌شود. آزمون میان‌ترم در جلسة هفتم پیشرفت دانشجویان را در این بخش ارزیابی ‌می‌کند. در نُه جلسة بعدی الفبای فارسی میانة کتابی و منتخبی از متن‌های فارسی میانه، شامل بخش‌هایی از مینویِ خرد و اندرزهای فارسی میانه مطالعه می‌شود. آزمون پایان ترم منحصراً مربوط به بخش اخیر است. تدریس به شیوة تمرین متن‌های از پیش مشخص‌شده برای هر جلسه به روش مشارکت گروهی صورت می‌گیرد.
2 شایستگی های پایه پیش‌نیاز ندارد.
3 اهداف یادگیری هدف درس آشنایی دانشجویان با مبانی خط و زبان فارسی میانة کتیبه‌ای و فارسی میانة کتابی است. دانشجویان پس از اتمام دوره قادر خواهند بود کتیبه‌های فارسی میانه (ساسانی) و متن‌های فارسی میانة کتابی را بخوانند.
4 وظایف دانشجو پیشرفت درسی منوط به انجام تمرین‌های درنظرگرفته برای هر جلسه است. دانشجویان برای تمرین و به عنوان تکلیف درسی متن‌های از پیش تعیین‌شده را حرف‌نویسی، آوانویسی و به فارسی روان ترجمه می‌کنند و تمرین‌های خود را برای بازبینی و اصلاح در کلاس درس به اشتراک می‌گذارند.
5 منبع - آموزگار، ژاله؛ تفضلی، احمد (1375). زبان پهلوی؛ ادبیات و دستور آن، تهران: نشر معین. - ابوالقاسمی، محسن (1396). راهنمای زبانهای باستانی ایران، 2 جلد (ویراست 2: با اصلاحات و اضافات). تهران: سمت.
6 مواد و امکانات آموزشی کتاب درسی، امکانات متعارف آموزش حضوری و مجازی
7 نحوه ارزشیابی ارزیابی پیشرفت تحصیلی با برگزاری آزمون‌های میان‌ترم (برای آگاهی از تاریخ آزمون میان ترم برنامه درسی را ببینید) و پایان ترم صورت می‌گیرد. آزمون میان‌ترم: 8 نمره؛ آزمون پایان ترم 12 نمره
8 هدف کلی آشنایی با مبانی خط و زبان فارسی میانة کتیبه‌ای و فارسی میانة کتابی به منظور بهره گیری در مطالعات تاریخی
9 روش تدریس تدریس به شیوه درس‌گفتار همراه با پرسش‌ و پاسخ و انجام تمرین ها به صورت مشارکتی
10 منبع - آموزگار، ژاله؛ تفضلی، احمد (1375). زبان پهلوی؛ ادبیات و دستور آن، تهران: نشر معین. ص 11-48. - ابوالقاسمی، محسن (1396). راهنمای زبانهای باستانی ایران (جلد اول). تهران: سمت. ص 126-128.
11 منبع - ابوالقاسمی، محسن (1396). راهنمای زبانهای باستانی ایران (جلد اول). تهران: سمت. ص 158-161.
12 منبع - ابوالقاسمی، محسن (1396). راهنمای زبانهای باستانی ایران (جلد اول). تهران: سمت. ص 161-162.
13 منبع - ابوالقاسمی، محسن (1396). راهنمای زبانهای باستانی ایران (جلد اول). تهران: سمت. ص 163-165.
14 منبع - ابوالقاسمی، محسن (1396). راهنمای زبانهای باستانی ایران (جلد اول). تهران: سمت. ص 163-165.
15 منبع ابوالقاسمی، محسن (1396). راهنمای زبانهای باستانی ایران (جلد اول). تهران: سمت. ص 163-165.
16 منبع - آموزگار، ژاله؛ تفضلی، احمد (1375). زبان پهلوی؛ ادبیات و دستور آن، تهران: نشر معین، ص 49-61.
17 منبع - آموزگار، ژاله؛ تفضلی، احمد (1375). زبان پهلوی؛ ادبیات و دستور آن، تهران: نشر معین، ص 91.
18 منبع - آموزگار، ژاله؛ تفضلی، احمد (1375). زبان پهلوی؛ ادبیات و دستور آن، تهران: نشر معین، ص 91.
19 منبع - آموزگار، ژاله؛ تفضلی، احمد (1375). زبان پهلوی؛ ادبیات و دستور آن، تهران: نشر معین، ص 92.
20 منبع - آموزگار، ژاله؛ تفضلی، احمد (1375). زبان پهلوی؛ ادبیات و دستور آن، تهران: نشر معین، ص 92-93.
21 منبع - آموزگار، ژاله؛ تفضلی، احمد (1375). زبان پهلوی؛ ادبیات و دستور آن، تهران: نشر معین، ص 93-94.
22 منبع - آموزگار، ژاله؛ تفضلی، احمد (1375). زبان پهلوی؛ ادبیات و دستور آن، تهران: نشر معین، ص 94-95.
23 منبع - آموزگار، ژاله؛ تفضلی، احمد (1375). زبان پهلوی؛ ادبیات و دستور آن، تهران: نشر معین، ص 96، بند 1-10.
24 منبع - آموزگار، ژاله؛ تفضلی، احمد (1375). زبان پهلوی؛ ادبیات و دستور آن، تهران: نشر معین، ص 96-97، بند 1-9، بند 1-5.
25 وظایف دانشجو مطالعه قبلی متون مشخص شده
26 وظایف دانشجو مطالعه قبلی متون مشخص شده
27 وظایف دانشجو مطالعه قبلی متون مشخص شده
28 وظایف دانشجو انجام تمرین های مشخص شده (حرف‌نویسی، آوانویسی و ترجمه به فارسی روان)
29 وظایف دانشجو انجام تمرین های مشخص شده (حرف‌نویسی، آوانویسی و ترجمه به فارسی روان)
30 وظایف دانشجو انجام تمرین های مشخص شده (حرف‌نویسی، آوانویسی و ترجمه به فارسی روان)
31 وظایف دانشجو آمادگی برای آزمون میان‌ترم
32 وظایف دانشجو مطالعه قبلی متون مشخص شده
33 وظایف دانشجو انجام تمرین های مشخص شده (حرف‌نویسی، آوانویسی و ترجمه به فارسی روان)
34 وظایف دانشجو انجام تمرین های مشخص شده (حرف‌نویسی، آوانویسی و ترجمه به فارسی روان)
35 وظایف دانشجو انجام تمرین های مشخص شده (حرف‌نویسی، آوانویسی و ترجمه به فارسی روان)
36 وظایف دانشجو انجام تمرین های مشخص شده (حرف‌نویسی، آوانویسی و ترجمه به فارسی روان)
37 وظایف دانشجو انجام تمرین های مشخص شده (حرف‌نویسی، آوانویسی و ترجمه به فارسی روان)
38 وظایف دانشجو انجام تمرین های مشخص شده (حرف‌نویسی، آوانویسی و ترجمه به فارسی روان)
39 وظایف دانشجو انجام تمرین های مشخص شده (حرف‌نویسی، آوانویسی و ترجمه به فارسی روان)
40 وظایف دانشجو انجام تمرین های مشخص شده (حرف‌نویسی، آوانویسی و ترجمه به فارسی روان)
41 فایل Pdf File