1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس عهدهدار ارائه یک تصویر جامع و اجمالی از نظام فکری عارفان مسلمان بهویژه ابنعربی و شارحان او درباره هستی و تجلیّات خداوند است که مکمّل فهم دانشجویان فلسفه از حکمت متعالیه و آراء مؤسس آن است. |
2 |
هدف کلی |
شناخت مبانی و اصول عرفان نظری و محورهای اصلی نظام فکری عارفان قائل به وحدت شخصیّه وجود. |
3 |
اهداف یادگیری |
1. بهدست آوردن قدرت تمییز مباحث فلسفی از مباحث نظری عرفان
2. اشنایی با امّهات و مبانی اندیشههای عرفانی درباره حقیقت هستی
3. توانمند شدن دانشجویان در فهم تحلیلی از آراء عارفان در عرصه عرفان نظری |
4 |
روش تدریس |
1. تبیین تحلیلی مباحث عرفان نظری به روش سخنرانی
2. قرائت و تفسیر متن کتاب (مقدمه قیصری بر شرح فصوصالحکم)
3. گفتگو و بهکارگیری روش پرسش و پاسخ در کلاس |
5 |
وظایف دانشجو |
مطالعه قبلی متن درس در هر جلسه درسی؛ ارائه تحقیق درباره یکی از محورهای مهم درس؛ ارائه سمینار در کلاس |
6 |
منبع |
مقدمه داود قیصری بر شرح فصوصالحکم |
7 |
مواد و امکانات آموزشی |
تخته وایتبرد و استفاده از ویدئو پروژکتور در موارد مورد نیاز |
8 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر در کلاس؛ ارزیابی تحقیق و ارائه آن؛ آزمون میانترم و آزمون پایانترم |