1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس مهمترین درس تخصّصی رشته فلسفه و حکمت اسلامی است و مباحث این درس مهمترین بخش و مبنائیترین مباحث فلسفه اسلامی را دربردارد. |
2 |
هدف کلی |
آشنایی با فلسفه و احکام کلّی هستی و مبنای وحدت و کثرت واقعیتها و انحاء موجودات است. |
3 |
اهداف یادگیری |
1. شناخت جایگاه فلسفه و ارتباط آن با دیگر دانشها
2. پیبردن به اصالت وجود و اعتباریّت ماهیّت
3. شناخت مبنای تعدّد و تکثّر حقیقت هستی و احکام کلّی وجود
4. شناخت تقسیمات هستی بهویژه وجود رابط و مستقل
5. آشنایی تحلیلی با بحث وجود ذهنی |
4 |
روش تدریس |
1. تبیین و تحلیل عقلی مباحث درس به روش سخنرانی
2. گفتگوی متقابل به روش پرسش و پاسخ در کلاس
3. تأکید بر مباحثه گروهی دانشجویان |
5 |
وظایف دانشجو |
مطالعه قبلی درس؛ شرکت در مباحثه گروهی؛ مشارکت در مباحث مطرح در کلاس؛ ارائه گزارش مباحثه |
6 |
منبع |
منبع اصلی: کتاب نهایةالحکمة از علّامه طباطبایی و شروح این کتاب |
7 |
مواد و امکانات آموزشی |
تخته وایتبرد؛ در صورت نیاز ویدئو پروژکتور |
8 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی کلاسی در هر جلسه درس؛ ارزشیابی مباحثههای گروهی،فعالیت کلاسی و میزان حضور مشارکت در گفتگوهای کلاس،انجام تکالیف درسی، آزمون میانترم؛ آزمون پایانترم |