1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس میتواند در زمره دروس اختیاری و یا حتی اصلی دوره قرار داشته باشد. |
2 |
هدف کلی |
آشنایی با رویکردهای فلسفی مختلف در چگونگی تعامل انسان با محیط زیست و شناخت عوامل بحران آفرین زیستی |
3 |
شایستگی های پایه |
آشنایی اجمالی با مکاتب فلسفی بزرگ در حوزه تعلیم و تربیت، هستی شناسی، انسان شناسی، معرفتشناسی و ارزششناسی |
4 |
اهداف یادگیری |
1- شناخت تحلیلی از علل و عوامل بحران آفرین در زندگی بشر
2- شناخت مبانی فلسفی اندیشه و باور انسان در تعامل صحیح و سازگار او با محیط زیست
3- آشنایی با اندیشه اسلامی و آموزههای تربیتی آن برای زیست محیطی سازنده و تعالی بخش و الهی انسان در طبیعت و جهان |
5 |
روش تدریس |
به روش سخنرانی، گفتگو، و مباحثه با استفاده از وسایل کمک آموزشی |
6 |
وظایف دانشجو |
مراجعه به منابع معرفی شده، مطالعه قبلی مقالات علمی و پژوهشی مرتیط با بحث در هر جلسه و خلاصه و ارائه تحلیل از آنها، ارائه سمینار کلاسی و تحقیق. |
7 |
منبع |
آثار سنت گرایانی چون رنه گنون: سیطره کمیت و علائم آخرالزمان، بحران دنیای متجدد. آثار دکتر سید حسین نصر مثل: نیاز به علم مقدس، انسان و طبیعت، دین و نظم طبیعت. همچنین کتاب پسامدرنیسم و بحران زیست محیطی از آرن.ای.گیر، ترجمه عرفان ثابتی. کتاب بوشناسی، علم عصیانگر از عبدالحسین وهاب زاده(مجموعه مقالاتکلاسیک در بومشناسی. کتاب الهیات محیط زیست از دکتر مهدی محقق داماد. اخلاق پرتستانی و روح سرمایهداری. |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
امکانات متعارف کلاسی، سامانههای جستجو، |
9 |
نحوه ارزشیابی |
1- ارزشیلبی کلاسی که ناظر به میزان فعالیت دانشجو است.
2- نمره تحلیل مقالات
3-نمره ارائه سمینار کلاسی
4- نمره مقاله
5- نمره پایان ترم |