طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس می‌تواند در زمره دروس اختیاری و یا حتی اصلی دوره قرار داشته باشد.
2 هدف کلی آشنایی با رویکردهای فلسفی مختلف در چگونگی تعامل انسان با محیط زیست و شناخت عوامل بحران آفرین زیستی
3 شایستگی های پایه آشنایی اجمالی با مکاتب فلسفی بزرگ در حوزه تعلیم و تربیت، هستی شناسی، انسان شناسی، معرفت‌شناسی و ارزش‌شناسی
4 اهداف یادگیری 1- شناخت تحلیلی از علل و عوامل بحران آفرین در زندگی بشر 2- شناخت مبانی فلسفی اندیشه و باور انسان در تعامل صحیح و سازگار او با محیط زیست 3- آشنایی با اندیشه اسلامی و آموزه‌های تربیتی آن برای زیست محیطی سازنده و تعالی بخش و الهی انسان در طبیعت و جهان
5 روش تدریس به روش سخنرانی، گفتگو، و مباحثه با استفاده از وسایل کمک آموزشی
6 وظایف دانشجو مراجعه به منابع معرفی شده، مطالعه قبلی مقالات علمی و پژوهشی مرتیط با بحث در هر جلسه و خلاصه و ارائه تحلیل از آنها، ارائه سمینار کلاسی و تحقیق.
7 منبع آثار سنت گرایانی چون رنه گنون: سیطره کمیت و علائم آخر‌الزمان، بحران دنیای متجدد. آثار دکتر سید حسین نصر مثل: نیاز به علم مقدس، انسان و طبیعت، دین و نظم طبیعت. همچنین کتاب پسامدرنیسم و بحران زیست محیطی از آرن.ای.گیر، ترجمه عرفان ثابتی. کتاب بو‌شناسی، علم عصیانگر از عبدالحسین وهاب زاده(مجموعه مقالاتکلاسیک در بوم‌شناسی. کتاب الهیات محیط زیست از دکتر مهدی محقق داماد. اخلاق پرتستانی و روح سرمایه‌داری.
8 مواد و امکانات آموزشی امکانات متعارف کلاسی، سامانه‌های جستجو،
9 نحوه ارزشیابی 1- ارزشیلبی کلاسی که ناظر به میزان فعالیت دانشجو است. 2- نمره تحلیل مقالات 3-نمره ارائه سمینار کلاسی 4- نمره مقاله 5- نمره پایان ترم