1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس جزء دروس پیشنیاز رشته کلام اسلامی است که نقش بسیار مهمی در روزآمد شدن مباحث کلامی قدیم و سنتی دارد. |
2 |
هدف کلی |
آشنایی اجمالی با جدیدترین رویکردها و عرصه های دین پژوهی و دیدگاههای متفاوت در باره حقیقت دین، خاستگاه دین و نسبت آن با علم و عقل و فهم بشری |
3 |
شایستگی های پایه |
آشنایی کافی با مباحث کلام قدیم بویژه مباحث نبوت و فلسفه دین.
آشنایی مقدماتی با مباحث جدید کلامی بویژه نسبت عقل و دین |
4 |
اهداف یادگیری |
تحصیل توانمندی تحلیلی برای پاسخگویی به شبهات جدید و مبانی و خاستگاههای مقابله با تفکر دینی در دنیای معاصر |
5 |
روش تدریس |
ارائه برون خط و برخط درس، بکارگیری روشهای فعال گفتگوی کلاسی، |
6 |
وظایف دانشجو |
مطالعه و استماع قبلی درس، مشارکت فعال در کلاس، انجام منظم تکالیف کلاسی، ارائه تحقیق پایان ترم |
7 |
منبع |
1-عقل و اعتقاد دینی:مایکل پترسون، ویلیام هاسکر،رایشناخ، ترجمه نراقی و سلطانی
2-علم و دین، ایان باربور، ترجمه بهاالدین خرمشاهی
3-درآمدی بر فلسفه دین و کلام جدید: ابوالقاسم فنایی اشکوری
4-فلسفه دین: جان هیک
5-کلام فلسفی: محمد حسن قدردان قراملکی
6-کلام فلسفی:احمد نراقی، ابراهیم سلطانی |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
امکانات فضای مجازی، ابزارهای الکترونیک آموزش |
9 |
نحوه ارزشیابی |
برپایه ارزشیابی تکالیف کلاسی، فعالیت در کلاس، آزمون پایان ترم، تحقیق پایان ترم |