1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس در زمره دروس تخصصی رشته بوده و یکی از مهمترین اضلاع فلسفه صدرایی است که با وجودشناسی پیوند وثیق دارد. بخش قابل توجّهی از نوآوریهای ملّاصدرا و رویکردهای جدید حکمت متعالیه در مسئله علم، در این درس مورد بررسی قرار میگیرد. |
2 |
هدف کلی |
آشنایی عمیقتر و وسیعتر با آراء و نظریّات معرفتشناختی در حکمت متعالیه |
3 |
اهداف یادگیری |
بهدست آوردن شناخت تحلیلی و دستگاهی از حکمت متعالیه در مباحث علم و توانمندی دانشجویان برای تبیین روابط علم و عالم و معلوم و واقعیّتهای عینی از منظر حکمت متعالیه |
4 |
روش تدریس |
1. ارائه اصل درس در فایل صوتی قبل از کلاس وبیناری
2. تبیین تحلیلی آراء ملّاصدرا به روش سخنرانی
3. قرائت و تفسیر قسمتهای اصلی آراء صدرا در کتاب اسفاراربعة
4. گفتگو و روش پرسش و پاسخ و بحث مطالب درسی در کلاس |
5 |
وظایف دانشجو |
استماع فایل صوتی قبل از کلاس، مطالعه قبلی درس؛ مراجعه به مقالات علمی و پژوهشی و تلخیص حدّاقل یکی از آنها در هر جلسه درسی؛ ارائه یک مقاله تحلیلی از موضوعات درس در پایان ترم؛ ارائه سمینار از مقاله خود در کلاس |
6 |
منبع |
جلد سوم و جلد ششم کتاب اسفاراربعة |
7 |
مواد و امکانات آموزشی |
استفاده از امکانات فضای مجازی، تخته وابتبرد؛ در موارد مورد نیاز ویدئو پروژکتور |
8 |
نحوه ارزشیابی |
ارزیابی خلاصه مقالات؛ ارزیابی مقاله پایانی؛ ارزیابی کلاسی بر مبنای مشارکت دانشجو در مباحث؛ آزمون پایانترم |
9 |
شایستگی های پایه |
آشنایی تخصصی با مباحث وجودشناختی حکمت متعالیه و حکمت مشا |