طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس در زمره دروس تخصصی رشته بوده و یکی از مهم‌ترین اضلاع فلسفه صدرایی است که با وجودشناسی پیوند وثیق دارد. بخش قابل توجّهی از نوآوری‌های ملّاصدرا و رویکردهای جدید حکمت متعالیه در مسئله علم، در این درس مورد بررسی قرار می‌گیرد.
2 هدف کلی آشنایی عمیق‌تر و وسیع‌تر با آراء و نظریّات معرفت‌شناختی در حکمت متعالیه
3 اهداف یادگیری به‌دست آوردن شناخت تحلیلی و دستگاهی از حکمت متعالیه در مباحث علم و توانمندی دانشجویان برای تبیین روابط علم و عالم و معلوم و واقعیّت‌های عینی از منظر حکمت متعالیه
4 روش تدریس 1. تبیین تحلیلی آراء ملّاصدرا به روش سخنرانی 2. قرائت و تفسیر قسمت‌های اصلی آراء صدرا از کتاب اسفاراربعة 3. گفتگو و روش پرسش و پاسخ و بحث مطالب درسی در کلاس
5 وظایف دانشجو مطالعه قبلی درس؛ مراجعه به مقالات علمی و پژوهشی و تلخیص و تحلیل و نقد حداقل دو مقاله پژوهشی؛ ارائه یک مقاله تحلیلی از موضوعات درس در پایان ترم؛ ارائه سمینار از مقاله خود در کلاس
6 منبع جلد سوم و جلد ششم کتاب اسفاراربعة
7 مواد و امکانات آموزشی استفاده از امکانات فضای مجازی، تخته وابت‌برد؛ در موارد مورد نیاز ویدئو پروژکتور
8 نحوه ارزشیابی ارزیابی خلاصه مقالات؛ ارزیابی مقاله پایانی؛ ارزیابی کلاسی بر مبنای مشارکت دانشجو در مباحث؛ آزمون پایان‌ترم
9 شایستگی های پایه آشنایی تخصصی با مباحث وجودشناختی حکمت متعالیه و حکمت مشا