| 1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
درس مبانی علوم محیط زیست جزء دروس تخصصی رشته محیط زیست است که در قالب 2 واحد نظری ارائه میگردد. |
| 2 |
هدف کلی |
آشنایی با مفاهیم و مبانی علوم محیط زیست |
| 3 |
شایستگی های پایه |
واحد درسی شناخت منابع طبیعی و سایر اطلاعات کلی در زمینه محیط زیست، پیش نیاز این درس میباشد. |
| 4 |
اهداف یادگیری |
1- آشنایی با مفاهیم پایهای محیط زیست: درک اجزای محیط زیست (بیوسفر، اتمسفر، ژئوسفر، هیدروسفر) و روابط متقابل آنها.
2- شناخت فرآیندهای زیستی و اکولوژیکی: آشنایی با چرخههای بیوژئوشیمیایی، اکوسیستمها، و تنوع زیستی.
3- بررسی اثر فعالیتهای انسانی: شناخت پیامدهای آلودگی، تخریب زیستگاهها، تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی.
4- آشنایی با قوانین و سیاستهای محیط زیستی: مطالعه قوانین ملی و بینالمللی برای حفاظت محیط زیست.
5- درک اصول توسعه پایدار: تجزیه و تحلیل مفهوم پایداری و ارتباط بین اقتصاد، جامعه و محیط زیست.
6- شناسایی چالشها و ارائه راهحلها: بررسی مسائل محیط زیستی (مانند آلودگی آب، خاک و هوا) و ارائه اقدامات اصلاحی. |
| 5 |
روش تدریس |
پرسش و پاسخ، بحث گروهی، یادگیری مشارکتی، مرور مطالب عمده جلسه قبل از طریق طرح سوال از دانشجویان و ارائه توضیحات تکمیلی، ارائه مطالب جدید به صورت سخنرانی و مشارکت دادن و تشویق دانشجویان به شرکت در مباحث |
| 6 |
وظایف دانشجو |
مشارکت مستمر در مباحث مطرح شده در کلاس، انجام کامل و به موقع تکالیف کلاسی. |
| 7 |
منبع |
1- اکولوژی، محمدرضا اردکانی، انتشارات دانشگاه تهران
2- شناخت محیط زیست، ادواردوکلر، دانیل بوتکین، (ترجمه عبدالحسین وهابزاده)، 1394، انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد
3- مبانی محیط زیست، کنت وانت، (ترجمه عدالحسین وهابزاده)، 1364، انتشارات مشهد
4- زیستن در محیط زیست، مجید مخدوم، 1369، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دوم
5- مرتع و مرتعداری، محمدرضا مقدم، 1379، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دوم
6- شناخت محیط زیست، زمین سیاره زنده، عبدالحسین وهابزاده، 1382، جهاد دانشگاهی مشهد
7- Living in the environment, G Tyler Miller, Jr. ScoTT e. Spoolman, 18th edition, Brooks/Cole, Cengage Learning, 2014, Daniel A. [electronic resource], Amsterdam |
| 8 |
مواد و امکانات آموزشی |
استفاده از منابع علمی و مطالعات صورت گرفته در ایران و جهان در زمینه مباحث درس، کامپیوتر، ویدئو پروژکتور |
| 9 |
نحوه ارزشیابی |
حضور فعال در کلاس و ارزشیابی مستمر ، آزمون میان ترم، آزمون پایان ترم |