طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس دو واحدی، از دروس اختیاری می باشد.
2 هدف کلی این دوره با هدف بالا بردن سطح دانش دانشجویان در مورد جنبه های رسمی و ماهوی زبان شناسی کاربردی است. به منظور دستیابی به این اهداف، این درس برای گسترش دانش در زمینه مباحث نظری لازم و ایجاد فرصت برای بررسی نمونه پژوهش ها در زیرحوزه های اصلی زبان شناسی کاربردی، طراحی شده است. این دوره به بررسی زیرحوزه های عمده زبان شناسی کاربردی مانند زبان­شناسی رایانشی، زبان­شناسی پیکره­ ای، تحلیل گفتمان، فرهنگ ­نگاری، کاربردشناسی، زبان­شناسی اجتماعی، روان­شناسی زبان، و فراگیری زبان دوم خواهد پرداخت.
3 اهداف یادگیری این دوره دانشجویان را قادر می سازد: 1. با زیرحوزه های اصلی تشکیل دهنده زبان شناسی کاربردی آشنا شوند؛ 2. با مبانی نظری اصلی زیرحوزه های اصلی تشکیل دهنده زبان شناسی کاربردی آشنا شوند؛ 3. به بررسی و واکاوی نمونه پژوهش های انجام شده در هر حوزه بپردازند؛ 4. به بررسی تاثیر هر زیرحوزه بر آموزش زبان بپردازند.
4 روش تدریس تدریس تعاملی-یادگیری مشارکتی- پرسش و پاسخ-سخنرانی
5 وظایف دانشجو ارائه مقاله پژوهشی- مشارکت فعال در کلاس
6 منبع حامدی شیروان، ؛ و شریفی، شهلا (1393). تاثیر مولفه¬های واژگانی بر صراحت یا پوشیده¬گویی در متون مطبوعاتی. مطالعات فرهنگ-ارتباطات،25، 171-196. حاجی¬پور، امید؛ و سدیدپور، سعیده سادات (1399). استخراج خودکار کلمات کلیدی متون کوتاه فارسی با استفاده از word2vec. پدافند الکترونیک و سایبری، 2، 105-114. حیدریان، مهدی؛ کامیابی گل، عطیه؛ و استاجی، اعظم (1394). تهیه و تدوین فرهنگ موضوعی صورت¬های محاوره¬ای فارسی برای غیرفارسی¬زبانان. سوّمین همایش ملّی زبانشناسی و آموزش زبان فارسی؛ چشم انداز پژوهش¬های زبان در قرن21، دانشگاه فردوسی مشهد، 116-125. علیزاده معمار، زهرا ؛ کامیابی گل، عطیه (1400). بررسی ابزارهای انسجامی در نوشتار فارسی¬آموزان سطح پیشرفته. پژوهش¬نامه¬ی آموزش زبان فارسی به غیر¬فارسی¬زبانان، 2(22)، 53-81. عموزاده، محمد؛ و ویسی حصار، رحمان (1393). رمز گردانی و رمز آمیختگی (مطالعه موردی کلاس های آموزش زبان انگلیسی در شهرستان بوکان). زبان¬پژوهی، 12، 99-125. کامیابی گل، عطیه؛ اخلاقی، الهام، و حبیبی، هانیه (1400). تحلیل عبارات احتیاط¬آمیز در پیکره زبانی آکادمیک فردوسی: مقایسه دو حوزه علو¬م¬انسانی و علوم¬پایه. مجله زبان¬شناسی و گویش¬های خراسان، 23 (4)، 227-246. کرمی، فرهاد؛ حیدری، حسن(1397). گفت و گو و روابط قدرت در داستان رستم و اسفندیار. پژوهش¬نامه¬ی ادب حماسی، 26(2)، 175-193. نگاهدار، بهجت؛ دانای طوس، مریم؛ و صراحی، محمد امین (1398). رابطة حافظة فعال خواندن با درک متن نوشتاریِ دانش آموزان دورة دوم متوسطه با نگاهی روان زبان¬شناختی. فصل¬نامه علمی نوآوری¬های آموزشی، 70، 81-100. همایونی، علی¬رضا؛ و عبدالهی، محمد حسین (1382). بررسی رابطه بین سبک-های یادگیری و سبک¬های شناختی و نقش آن در موفقیت تحصیلی دانش آموزان. مجله روانشناسی, 7(2)، 179-197.
7 مواد و امکانات آموزشی رایانه-سیستم دیتا
8 نحوه ارزشیابی لطفا فایل طرح درس مطالعه شود.
9 فایل Pdf File