1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس دو واحدی، از دروس اختیاری می باشد. |
2 |
هدف کلی |
این دوره با هدف بالا بردن سطح دانش دانشجویان در مورد جنبه های رسمی و ماهوی زبان شناسی کاربردی است. به منظور دستیابی به این اهداف، این درس برای گسترش دانش در زمینه مباحث نظری لازم و ایجاد فرصت برای بررسی نمونه پژوهش ها در زیرحوزه های اصلی زبان شناسی کاربردی، طراحی شده است. این دوره به بررسی زیرحوزه های عمده زبان شناسی کاربردی مانند زبانشناسی رایانشی، زبانشناسی پیکره ای، تحلیل گفتمان، فرهنگ نگاری، کاربردشناسی، زبانشناسی اجتماعی، روانشناسی زبان، و فراگیری زبان دوم خواهد پرداخت. |
3 |
اهداف یادگیری |
این دوره دانشجویان را قادر می سازد:
1. با زیرحوزه های اصلی تشکیل دهنده زبان شناسی کاربردی آشنا شوند؛
2. با مبانی نظری اصلی زیرحوزه های اصلی تشکیل دهنده زبان شناسی کاربردی آشنا شوند؛
3. به بررسی و واکاوی نمونه پژوهش های انجام شده در هر حوزه بپردازند؛
4. به بررسی تاثیر هر زیرحوزه بر آموزش زبان بپردازند. |
4 |
روش تدریس |
تدریس تعاملی-یادگیری مشارکتی- پرسش و پاسخ-سخنرانی |
5 |
وظایف دانشجو |
ارائه مقاله پژوهشی- مشارکت فعال در کلاس |
6 |
منبع |
حامدی شیروان، ؛ و شریفی، شهلا (1393). تاثیر مولفه¬های واژگانی بر صراحت یا پوشیده¬گویی در متون مطبوعاتی. مطالعات فرهنگ-ارتباطات،25، 171-196.
حاجی¬پور، امید؛ و سدیدپور، سعیده سادات (1399). استخراج خودکار کلمات کلیدی متون کوتاه فارسی با استفاده از word2vec. پدافند الکترونیک و سایبری، 2، 105-114.
حیدریان، مهدی؛ کامیابی گل، عطیه؛ و استاجی، اعظم (1394). تهیه و تدوین فرهنگ موضوعی صورت¬های محاوره¬ای فارسی برای غیرفارسی¬زبانان. سوّمین همایش ملّی زبانشناسی و آموزش زبان فارسی؛ چشم انداز پژوهش¬های زبان در قرن21، دانشگاه فردوسی مشهد، 116-125.
علیزاده معمار، زهرا ؛ کامیابی گل، عطیه (1400). بررسی ابزارهای انسجامی در نوشتار فارسی¬آموزان سطح پیشرفته. پژوهش¬نامه¬ی آموزش زبان فارسی به غیر¬فارسی¬زبانان، 2(22)، 53-81.
عموزاده، محمد؛ و ویسی حصار، رحمان (1393). رمز گردانی و رمز آمیختگی (مطالعه موردی کلاس های آموزش زبان انگلیسی در شهرستان بوکان). زبان¬پژوهی، 12، 99-125.
کامیابی گل، عطیه؛ اخلاقی، الهام، و حبیبی، هانیه (1400). تحلیل عبارات احتیاط¬آمیز در پیکره زبانی آکادمیک فردوسی: مقایسه دو حوزه علو¬م¬انسانی و علوم¬پایه. مجله زبان¬شناسی و گویش¬های خراسان، 23 (4)، 227-246.
کرمی، فرهاد؛ حیدری، حسن(1397). گفت و گو و روابط قدرت در داستان رستم و اسفندیار. پژوهش¬نامه¬ی ادب حماسی، 26(2)، 175-193.
نگاهدار، بهجت؛ دانای طوس، مریم؛ و صراحی، محمد امین (1398). رابطة حافظة فعال خواندن با درک متن نوشتاریِ دانش آموزان دورة دوم متوسطه با نگاهی روان زبان¬شناختی. فصل¬نامه علمی نوآوری¬های آموزشی، 70، 81-100.
همایونی، علی¬رضا؛ و عبدالهی، محمد حسین (1382). بررسی رابطه بین سبک-های یادگیری و سبک¬های شناختی و نقش آن در موفقیت تحصیلی دانش آموزان. مجله روانشناسی, 7(2)، 179-197. |
7 |
مواد و امکانات آموزشی |
رایانه-سیستم دیتا |
8 |
نحوه ارزشیابی |
لطفا فایل طرح درس مطالعه شود. |
9 |
فایل |
Pdf File |