1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس دو واحدی جز دروس تخصصی است. |
2 |
هدف کلی |
اهداف کلی این درس آشنایی و درک اولیه با مباحث ، رویکردها و نظریههای اصلی و یافتههای جدید در طراحی
برنامه درسی با نگاه ویژه به آموزش زبان فارسی میباشد. موضوعاتی که مطرح خواهد شد، شامل تعریف و پیدایش
برنامه درسی و درس نامه در آموزش زبان دوم ، تفاوت برنامه درسی و درس نامه ، مراحل طراحی برنامه درسی ،
تحلیل نیازها و تحلیل محیط ، طراحی انواع درسنامهها، اصول طراحی برنامه درسی، رویکردهای طراحی برنامه درسی
و سنجش و ارزیابی برنامه درسی می باشند. سعی می شود مفاهیم انتزاعی و نظری با تجربیات دانشجویان و مدرس در
تدریس و طراحی برنامه درسی ، ملموس تر شده و در ارتباط قرار گیرند.انتظار می رود دانشجویان در این درس بتوانند
به صورت نقادانه ، یک برنامه آموزش زبان را تحلیل ، طراحی یا ارزیابی کنند. |
3 |
اهداف یادگیری |
1 آشنایی با مباحث مهم در طراحی برنامه درسی
2 آشنایی با مراحل طراحی برنامه درسی
3 آشنایی با تحلیل نیازها و تحلیل محیط
4 آشنایی با انواعی از درس نامه ها
5 توانایی تحلیل نقادانه برنامه های درسی یا درسنامه ها
6 تمرین عملی طراحی درسنامه برای آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان |
4 |
روش تدریس |
تلفیقی از سخنرانی ، پرسش و پاسخ ، بحث کلاسی ، مشارکت فردی و گروهی دانشجویان در بحث های کلاسی
،ارائه های کلاسی توسط دانشجویان و تحلیل عملی نمونه هایی از برنامه های درسی بر اساس رویکردهای ارائه شده در
کلاس می باشد. |
5 |
وظایف دانشجو |
فعالیت کلاسی و مشارکت در مباحث درسی، تحلیل و ارزیابی نمونه های برنامه های درسی و درس نامه |
6 |
منبع |
|
7 |
مواد و امکانات آموزشی |
|
8 |
نحوه ارزشیابی |
جزئیات در فایل طرح درس قرار گرفته است. |
9 |
فایل |
Pdf File |