طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس که مخابرات ویدئویی نام دارد برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترای برق گرایش مخابرات، اختیاری میباشد.
2 هدف کلی موضوع این درس کاربردهای چندرسانه‌ای فراوانی را ممکن کرده است؛ مواردی چون تلویزیون دیجیتال، فیلمهای DVD، ویدئو روی اینترنت و کنفرانس ویدئویی از مشهورترین مثالهای موجود هستند. فشرده‌سازی ویدئو در حقیقت پلی است بر روی فاصله‌ای زیاد بین انتظار بهره‌برداران (انتقال سریع، ارزان و با کیفیت تصویر و ویدئو) و توانایی محدود شبکه‌های ارسال یا ابزار ذخیره‌سازی.
3 شایستگی های پایه موضوع درس مخابرات ویدویی، فشرده سازی (کدینگ) تصویر و ویدئوی دیجیتال است. در طی 25 سال اخیر این موضوع مسیری طولانی را از یک موضوع صرفا تحقیقاتی تا یک فناوری کلیدی برای کاربردهای پرمصرف (از کامپیوتر شخصی تا تلویزیون) طی کرده است. شبیه بسیاری از سایر فناوریها، ظهور این موضوع در بازار مصرف نیازمند همگرایی حوزه‌های دیگر بوده است. پردازنده‌های ارزان و پرقدرت، شبکه سریع، اینترنت، تحقیقات وسیع و نهایتا تلاشهای فراوان برای استاندارد کردن همگی در این حوزه علمی سهم دارند.
4 اهداف یادگیری  ویدئوی دیجیتال  مبانی فشرده سازی تصویر و ویدئو  معرفی استانداردهای فشرده سازی ویدئو  تخمین و جبران حرکت در فشرده سازی ویدئو  کدینگ تبدیل  کدینگ آنتروپی  پردازش پیشین و پسین  نرخ، اعوجاج و پیچیدگی  ارسال ویدئوی دیجیتال  معرفی اختصاصی استاندارد H.264  معرفی اختصاصی استاندارد HEVC
5 روش تدریس درس در طول نیمسال، توسط اسلاید ارائه میشود.
6 وظایف دانشجو مطالعه کتاب، اسناد استاندارد و تعقیب اسلایدها
7 منبع  "Video Codec Design", Iain E. G. Richardson, John Wiley & Sons Ltd, 2002 اسناد استاندارد و اسلاید ارائه شده در کلاس
8 مواد و امکانات آموزشی صرفا ویدئو پروژکتور و اینترنت برای دسترسی به اسناد استاندارد
9 نحوه ارزشیابی شبیه سازی یک مقاله مرتبط انجام چندین تکلیف شبیه سازی یک امتحان نهایی
10 فایل Pdf File