1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
درس کاربردهای صنعتی جواهرات از جایگاه ویژه و بسیار مهمی در گرایش گوهرشناسی کاربردی و کانیهای
صنعتی برخوردار است. |
2 |
هدف کلی |
آشنایی کامل دانشجویان با خصوصیات فیزیکی، شیمیائئ، صنعتی و نوری گوهر سنگهایی که دارای سیستم کریستالوگرافی، سختی، وزن مخصوص، رنگ و خلوص رنگی مناسبی دارند که میتوانند به عنوان گوهر سنگ مورد استفاده قرار گیرند. همچنین بررسی دیگر خصوصیات صنعتی آنها که جهت استفاده های صنعتی مورد نیاز است.
اگر چه کروندم اگر رنگ و خلوص رنگی ارزشمندی داشته باشد یاقوت قرمز و یا آبی ارزشمندی خواهد بود ولی از طرفی ساینده ای بی نظیر است که ارزش افزوده آن از نوع جواهی آن کمتر نیست! |
3 |
شایستگی های پایه |
آشنایی کلمل دانشجویان با آن دسته از خصوصیات فیزیکی، شیمیایی و صنعتی کانیها که یک گوهر سنگ و یا کانی صنعتی ارزشمندی را به وجود می آورد با نگرشی ویژه بر نحوه پیدایش و پاراژنزه مینرالی.
بریل میتواند زمردی ارزشمند باشد. ولی در عین حال میتوانیم آینه تلسکوپ جمز وب را از آن بسازیم. |
4 |
اهداف یادگیری |
آموزش بنیادی نحوه تشکیل و طبقه بندی کانیهایی که به عنوان گوهر ویا کانی صنعتی میتوانند مورد استفاده قرار گیرند با نگرشی ویژه بر نحوه پیدایش زمین شناختی آنها.
توجه ویژه به خصوصیات فیزیکی، شیمیایی و صنعتی آنها و نتیجتا تعیین کاربرد های آنها چه به عنوان یک جواهر و چه در دیگر صنایع و نتیجتا افزایش ارزش افزوده این مواد گرانبها. |
5 |
روش تدریس |
تدریس اصول تئوری و عملی گوهر شناسی کاربردی و توجه ویژه بر دیگر کابردهای صنعتی گوهر سنگها. |
6 |
وظایف دانشجو |
مطالعه منابع موجود، شرکت مستمر و مشارکت علمی در تمامی کلاسها و انجام به موقع پروژه های
تحقیقاتی. |
7 |
منبع |
کتب علمی کانی شناسی صنعتی، کتب گوهرشناسی، جزوات درسی کلاسی و سایت های علمی |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
استفاده از کلیه انتشارت علمی، فیلمهای آموزشی، سایت های علمی و تجربه علمی و
صنعتی استاد درس. |
9 |
نحوه ارزشیابی |
آزمونهای نظری، نمره میزان مشارکت کلاسی و حضور مداوم در تمام جلسات کلاسی. |