1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
درس مبانی جغرافیای فرهنگی برای دانشجویان کارشناسی جغرافیا به عنوان درس پایه محسوب می گردد و همه دانشجویان گرایش های مختلف موظف به گذراندن این درس می باشند. |
2 |
هدف کلی |
آشنایی دانشجویان با مفهوم فرهنگ ،فضای فرهنگی ،عوامل فرهنگ ساز ،فرهنگ و اقتصاد ،فرهنگ و مبانی انسان شناختی و نظایر آن می باشد تا دانشجویان به نحو مطلوب به پاره ای از مفاهیم بنیادی در جغرافیای فرهنگی آشنا شده و بتوانند ضمن شناخت ویژگی های فرهنگی تولید شده در قلمرو و حوزه های تمدنی مسائل مربوط به آن را در فرهنگ جهانی (جهانی شدن فرهنگ )درک نمایند. |
3 |
شایستگی های پایه |
این درس از جمله دروس پایه جغرافیا می باشد و پیش نیازی ندارد. |
4 |
اهداف یادگیری |
دانشجویان ضمن آشنایی با مفاهم کلی فرهنگ و کانون های فرهنگ ساز بین المللی،توانایی نسبی لازم را برای لحاظ نمودن شاخص های فرهنگی در برنامه ریزی های شهری و روستایی مورد توجه قرار خواهند داد هم چنین آنها می توانند در مواجه با دام های فرهنگی و مسائل و مشکلات فرهنگی جهان امروز واکنش منطقی داشته و برای جامعه خود آگاهی بخشی نمایند |
5 |
روش تدریس |
بخش عمده تدریس به صورت توصیفی -تحلیلی برای دانشجویان به طور نظری در نظر گرفته شده است هم چنین در این درس با توجه به محتوای فرهنگی آن بخش دیگری از درس را به صورت سمیناری در خصوص مسائل و مشکلات و دغدغه های فرهنگی جهان امروز همچون شبکه های اجتماعی و آسیب های فرهنگی ،ماهواره و جهانی شدن فرهنگ ،ترویج شیطان پرستی ،اعتیاد و آسیب های فرهنگی آن و ...به صورت سمیناری با مشارکت دادن دانشجویان ارائه خواهد شد. |
6 |
وظایف دانشجو |
دانشجویان موظفند با توجه به منابع درسی سر فصل ها و برنامه زمان بندی شده ،هر هفته موضوع بحث را مطالعه اولیه نموده تا در هنگام برگذاری کلاس توسط استاد ضمن مشارکت عملی در کلاس سوالات خود را مطرح نمایند.هم چنین دانشویان موظفند در کلاس های سمیناری ضمن تهیه مطالب درسی و فرهنگی در خصوص موضوعات تحقیقی خود پاورپوینت تهیه نمایند. |
7 |
منبع |
1-کرنگ مایک (1383)جغرافیای فرهنگی ترجمه مهدی قرخلو تهران .سمت
2-جردن تری و روانتری لستر مقدمه ای بر جغرافیای فرهنگی ترجمه سیمین تولایی و محمد سلیمانی تهران پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات.
3جرارد دلاتتی (1386)دانش در چالش تهران پژوهشکده مطالعات اجتماعی و فرهنگی.
4-فاضلی نعمت الله (1386)مدرن یا امروزی شدن فرهنگ ایران تهران پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی
5-براتی ناصر (1382)زبان تفکر و فضا تهران سازمان شهرداری های کشور |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
بزای تدریس این درس نیاز به ویدئو پروژکتور برای ارائه مطالب نظری می باشد . هم چنین تخته سیاه یا وایت برد برای پاسخ گویی و تفهیم ارائه مطالب به دانشجویان مورد نیاز است . |
9 |
نحوه ارزشیابی |
از دانشجویان به 3 شکل ا رزشیابی خوا هد شد. 1-امتحان میان ترم به صورت تستی بوده و 6 نمره دارد .
2- شرکت فعال در کلاس و ارائه ی گزارش در طول ترم که 2 نمره برای آ ن در نظر گرغته شده است .
3- امتحان پایان ترم که به صورت تستی در موعد مقرر گرفته میشود . |