| 1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس یکی از دروس بنیادین در مشاوره و حرف یاری بخش است. |
| 2 |
هدف کلی |
اشنایی دانشجویان با مفاهیم پایه در مشاوره و روان درمانی |
| 3 |
شایستگی های پایه |
آشنایی دانشجویان با حوزه , و زمینه های روانشناسی عمومی،رشد و تربیتی در سطح عمومی |
| 4 |
اهداف یادگیری |
یادگیری دانشجویان پیرامون مفاهیم پایه در مشاوره و روان درمانی |
| 5 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با مهمترین منابع درس چه فارسی و چه انگلیسی |
| 6 |
اهداف یادگیری |
خواستگاه مشاوره ،ضرورت ان،استرس و منابع مقابله با استرس در حرف یاری بخش چون مشاوره |
| 7 |
اهداف یادگیری |
ادبیات کهن ما ایرانیان در خصوص اهمیت مشاوره،مشورت،راهنمایی و رایزنی چه می گوید. |
| 8 |
اهداف یادگیری |
ضرورت مشاوره و راهنمایی در اموزش و پرورش،شروع برنامه راهنمایی،مشاوره تحصیلی،انتخاب رشته |
| 9 |
اهداف یادگیری |
سیر تاریخی مشاوره در ایران و جایگاه فعلی ان در حوزه سلامت روان |
| 10 |
اهداف یادگیری |
تعریف هر یک از این حوزه ها،اهداف ان ،تفاوت های ان ،اصول،تشابهات و مرزبندی های هر حوزه. |
| 11 |
اهداف یادگیری |
رازداری و انواع ان،مفاهیم پایه در مشاوره تحصیلی،مفاهیم پایه در مشاوره شغلی و گروهی |
| 12 |
اهداف یادگیری |
خانواده ایرانی در گذر زمان،تشکیل خانواده،معارهای انتخاب همسر ،خانواده های کارامد-ناکارامد-اتمسفرهای روانشناختی ناکارامد خانوادگی:سرزنشگر-بیش از حد براورده کننده و..... |
| 13 |
اهداف یادگیری |
مرحله الحاق و اتحاد-مرحله ارزیابی-مداخله-کناره گیری درمانگر-اهمیت سالمندی-اسیب های سالمندی و مشاوره با سالمندان |
| 14 |
اهداف یادگیری |
تعریف سنجش-ابزلرهای سنجش:مشاهده-مصاحبه-پرسشنامه-مطالعه زندگی نامه
هوش و تعریف ان-انواع هوش-طبقه بندی های هوشی |
| 15 |
اهداف یادگیری |
تعریف شخصیت:انواع شخصیت از دید اشتراک محور-ازمون های عینی شخصیت و انواع ان-ویژگی های مشاهده گر-طبیعی بودن مشاهدات-سوگیری مشاهده گر. |
| 16 |
اهداف یادگیری |
انواع مصاحبه:بالینی-مصاحبه مشاوره ای-پرسشنامه های خود اظهاری:مزایا و معایب-شرح حال مشاوره ای. |
| 17 |
اهداف یادگیری |
فنون و راهبردها چیست؟فنون رفتاری-شناختی-امادگی برای مشاوره:مراحل رشد حرفه ای مشاور-مکان مشاوره باید چه خصوصیاتی داشته باشد. |
| 18 |
اهداف یادگیری |
رابطه حسنه مشاوره ای چگونه شکل می گیرد.فنون ارتباط:گوش دادن،همدلی و...
چگونه اعتماد سازی نماییم.فن اطمینان بخشی -توجه جسمانی،توجه روانی چیستی و چگونگی؟انواع همدلی:شناختی-عاطفی-پرسشی و... |
| 19 |
اهداف یادگیری |
انواع راهنمایی-انواع مشاوره-مفاهیم پایه در مشاوره تحصیلی،شغلی و گروهی |
| 20 |
روش تدریس |
بحث گروهی-پرسش و پاسخ-سخنرانی-نمایش فیلم یا کلیپ |
| 21 |
وظایف دانشجو |
حضور به موقع در کلاس-انجام تکالیفی که هر جلسه و متناسب با موضوع درس برای هفته بعد تعیین می شود |
| 22 |
منبع |
منابع
1-شفیع ابادی،ع.(1376).فنون و روش های مشاوره .تهران:نشر ترمه.
2-گیبسون،ر و میشل،م.(1373).مبانی مشاوره و راهنمایی.ترجمه باقر ثنایی.تهران:چاپ نهضت.
3-اردبیلی،ی.(1379).اصول و فنون راهنمایی و مشاوره در اموزش و پرورش.تهران:بعثت.
4-شفیع ابادی،ع.(1375).راهنمایی شغلی و حرفه ای و نظریه های انتخاب شغل.تهران:رشد.
5-روحی،ح.(1375).مجموعه اهم ایین نامه ها ودستور العمل های نظام جدید اموزش متوسطه.تهران:خانه ادبیات.
6-گلدارد،د.(1374).مشاوره.ترجمه سیمین حسینیان.تهران:نشر دیدار.
7-نوابی نژاد،ش.(1375).راهنمایی و مشاوره.تهران:نشر معاصر.
8-شفیع ابادی،ع.(1378).راهنمایی و مشاوره تحصیلی و شغلی.تهران:سمت.
9-حسینی بیرجندی، م.(1377).راهنمایی و مشاوره تحصیلی.تهران:رشد.
10-کاستلو،ت و کاستلو،ج.(1373).روان شناسی نابهنجاری.ترجمه پور افکاری.تهران:ازاده.
11-جورج،م و کریستیانا،ا.(1374).روان شناسی مشاوره.ترجمه فلاحی و حاجی لو.تهران:رشد.
12-تاد،ل و بوهارت،ب.(1379).اصول روان شناسی بالینی.ترجمه فیروز بخت.تهران:رسا.
13-شرتزر،ص و استون،م(1376).اصول راهنمایی.ترجمه شریعتمداری.تهران:سمت.
14-شفیع ابادی،اژه ای،و همکاران(1393).مبانی راهنمایی و مشاوره.تهران:انتشارات سمت.
14-Rao,N(1992).counseling and Gudance.MC Grawhill.
15-Blocher,D.H.(2000).Counseling A Developmental Approach.Johan Wily.
16-Sharf,R.S.(2000).Theories of Psychology&Counseling.ITP.
منابع
1-شفیع ابادی،ع.(1376).فنون و روش های مشاوره .تهران:نشر ترمه.
2-گیبسون،ر و میشل،م.(1373).مبانی مشاوره و راهنمایی.ترجمه باقر ثنایی.تهران:چاپ نهضت.
3-اردبیلی،ی.(1379).اصول و فنون راهنمایی و مشاوره در اموزش و پرورش.تهران:بعثت.
4-شفیع ابادی،ع.(1375).راهنمایی شغلی و حرفه ای و نظریه های انتخاب شغل.تهران:رشد.
5-روحی،ح.(1375).مجموعه اهم ایین نامه ها ودستور العمل های نظام جدید اموزش متوسطه.تهران:خانه ادبیات.
6-گلدارد،د.(1374).مشاوره.ترجمه سیمین حسینیان.تهران:نشر دیدار.
7-نوابی نژاد،ش.(1375).راهنمایی و مشاوره.تهران:نشر معاصر.
8-شفیع ابادی،ع.(1378).راهنمایی و مشاوره تحصیلی و شغلی.تهران:سمت.
9-حسینی بیرجندی، م.(1377).راهنمایی و مشاوره تحصیلی.تهران:رشد.
10-کاستلو،ت و کاستلو،ج.(1373).روان شناسی نابهنجاری.ترجمه پور افکاری.تهران:ازاده.
11-جورج،م و کریستیانا،ا.(1374).روان شناسی مشاوره.ترجمه فلاحی و حاجی لو.تهران:رشد.
12-تاد،ل و بوهارت،ب.(1379).اصول روان شناسی بالینی.ترجمه فیروز بخت.تهران:رسا.
13-شرتزر،ص و استون،م(1376).اصول راهنمایی.ترجمه شریعتمداری.تهران:سمت.
14-شفیع ابادی،اژه ای،و همکاران(1393).مبانی راهنمایی و مشاوره.تهران:انتشارات سمت.
14-Rao,N(1992).counseling and Gudance.MC Grawhill.
15-Blocher,D.H.(2000).Counseling A Developmental Approach.Johan Wily.
16-Sharf,R.S.(2000).Theories of Psychology&Counseling.ITP.
منابع
1-شفیع ابادی،ع.(1376).فنون و روش های مشاوره .تهران:نشر ترمه.
2-گیبسون،ر و میشل،م.(1373).مبانی مشاوره و راهنمایی.ترجمه باقر ثنایی.تهران:چاپ نهضت.
3-اردبیلی،ی.(1379).اصول و فنون راهنمایی و مشاوره در اموزش و پرورش.تهران:بعثت.
4-شفیع ابادی،ع.(1375).راهنمایی شغلی و حرفه ای و نظریه های انتخاب شغل.تهران:رشد.
5-روحی،ح.(1375).مجموعه اهم ایین نامه ها ودستور العمل های نظام جدید اموزش متوسطه.تهران:خانه ادبیات.
6-گلدارد،د.(1374).مشاوره.ترجمه سیمین حسینیان.تهران:نشر دیدار.
7-نوابی نژاد،ش.(1375).راهنمایی و مشاوره.تهران:نشر معاصر.
8-شفیع ابادی،ع.(1378).راهنمایی و مشاوره تحصیلی و شغلی.تهران:سمت.
9-حسینی بیرجندی، م.(1377).راهنمایی و مشاوره تحصیلی.تهران:رشد.
10-کاستلو،ت و کاستلو،ج.(1373).روان شناسی نابهنجاری.ترجمه پور افکاری.تهران:ازاده.
11-جورج،م و کریستیانا،ا.(1374).روان شناسی مشاوره.ترجمه فلاحی و حاجی لو.تهران:رشد.
12-تاد،ل و بوهارت،ب.(1379).اصول روان شناسی بالینی.ترجمه فیروز بخت.تهران:رسا.
13-شرتزر،ص و استون،م(1376).اصول راهنمایی.ترجمه شریعتمداری.تهران:سمت.
14-شفیع ابادی،اژه ای،و همکاران(1393).مبانی راهنمایی و مشاوره.تهران:انتشارات سمت.
14-Rao,N(1992).counseling and Gudance.MC Grawhill.
15-Blocher,D.H.(2000).Counseling A Developmental Approach.Johan Wily.
16-Sharf,R.S.(2000).Theories of Psychology&Counseling.ITP. |
| 23 |
مواد و امکانات آموزشی |
دیتا پرژکتور-تخته وایت بورد-کامپیوتر-خط اتصال اینترنتی برای سرچ انلاین برای برخی موضوعات جدید |
| 24 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی فرایند محور که بر اساس تکالیف هر هفته انجام می شود-ارزشیابی پایانی از طریق امتحان پایان ترم. |