طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس یکی از دروس بنیادین در مشاوره و حرف یاری بخش است.
2 هدف کلی اشنایی دانشجویان با مفاهیم پایه در مشاوره و روان درمانی
3 شایستگی های پایه آشنایی دانشجویان با حوزه , و زمینه های روانشناسی عمومی،رشد و تربیتی در سطح عمومی
4 اهداف یادگیری یادگیری دانشجویان پیرامون مفاهیم پایه در مشاوره و روان درمانی
5 اهداف یادگیری آشنایی با مهمترین منابع درس چه فارسی و چه انگلیسی
6 اهداف یادگیری خواستگاه مشاوره ،ضرورت ان،استرس و منابع مقابله با استرس در حرف یاری بخش چون مشاوره
7 اهداف یادگیری ادبیات کهن ما ایرانیان در خصوص اهمیت مشاوره،مشورت،راهنمایی و رایزنی چه می گوید.
8 اهداف یادگیری ضرورت مشاوره و راهنمایی در اموزش و پرورش،شروع برنامه راهنمایی،مشاوره تحصیلی،انتخاب رشته
9 اهداف یادگیری سیر تاریخی مشاوره در ایران و جایگاه فعلی ان در حوزه سلامت روان
10 اهداف یادگیری تعریف هر یک از این حوزه ها،اهداف ان ،تفاوت های ان ،اصول،تشابهات و مرزبندی های هر حوزه.
11 اهداف یادگیری رازداری و انواع ان،مفاهیم پایه در مشاوره تحصیلی،مفاهیم پایه در مشاوره شغلی و گروهی
12 اهداف یادگیری خانواده ایرانی در گذر زمان،تشکیل خانواده،معارهای انتخاب همسر ،خانواده های کارامد-ناکارامد-اتمسفرهای روانشناختی ناکارامد خانوادگی:سرزنشگر-بیش از حد براورده کننده و.....
13 اهداف یادگیری مرحله الحاق و اتحاد-مرحله ارزیابی-مداخله-کناره گیری درمانگر-اهمیت سالمندی-اسیب های سالمندی و مشاوره با سالمندان
14 اهداف یادگیری تعریف سنجش-ابزلرهای سنجش:مشاهده-مصاحبه-پرسشنامه-مطالعه زندگی نامه هوش و تعریف ان-انواع هوش-طبقه بندی های هوشی
15 اهداف یادگیری تعریف شخصیت:انواع شخصیت از دید اشتراک محور-ازمون های عینی شخصیت و انواع ان-ویژگی های مشاهده گر-طبیعی بودن مشاهدات-سوگیری مشاهده گر.
16 اهداف یادگیری انواع مصاحبه:بالینی-مصاحبه مشاوره ای-پرسشنامه های خود اظهاری:مزایا و معایب-شرح حال مشاوره ای.
17 اهداف یادگیری فنون و راهبردها چیست؟فنون رفتاری-شناختی-امادگی برای مشاوره:مراحل رشد حرفه ای مشاور-مکان مشاوره باید چه خصوصیاتی داشته باشد.
18 اهداف یادگیری رابطه حسنه مشاوره ای چگونه شکل می گیرد.فنون ارتباط:گوش دادن،همدلی و... چگونه اعتماد سازی نماییم.فن اطمینان بخشی -توجه جسمانی،توجه روانی چیستی و چگونگی؟انواع همدلی:شناختی-عاطفی-پرسشی و...
19 اهداف یادگیری انواع راهنمایی-انواع مشاوره-مفاهیم پایه در مشاوره تحصیلی،شغلی و گروهی
20 روش تدریس بحث گروهی-پرسش و پاسخ-سخنرانی-نمایش فیلم یا کلیپ
21 وظایف دانشجو حضور به موقع در کلاس-انجام تکالیفی که هر جلسه و متناسب با موضوع درس برای هفته بعد تعیین می شود
22 منبع منابع 1-شفیع ابادی،ع.(1376).فنون و روش های مشاوره .تهران:نشر ترمه. 2-گیبسون،ر و میشل،م.(1373).مبانی مشاوره و راهنمایی.ترجمه باقر ثنایی.تهران:چاپ نهضت. 3-اردبیلی،ی.(1379).اصول و فنون راهنمایی و مشاوره در اموزش و پرورش.تهران:بعثت. 4-شفیع ابادی،ع.(1375).راهنمایی شغلی و حرفه ای و نظریه های انتخاب شغل.تهران:رشد. 5-روحی،ح.(1375).مجموعه اهم ایین نامه ها ودستور العمل های نظام جدید اموزش متوسطه.تهران:خانه ادبیات. 6-گلدارد،د.(1374).مشاوره.ترجمه سیمین حسینیان.تهران:نشر دیدار. 7-نوابی نژاد،ش.(1375).راهنمایی و مشاوره.تهران:نشر معاصر. 8-شفیع ابادی،ع.(1378).راهنمایی و مشاوره تحصیلی و شغلی.تهران:سمت. 9-حسینی بیرجندی، م.(1377).راهنمایی و مشاوره تحصیلی.تهران:رشد. 10-کاستلو،ت و کاستلو،ج.(1373).روان شناسی نابهنجاری.ترجمه پور افکاری.تهران:ازاده. 11-جورج،م و کریستیانا،ا.(1374).روان شناسی مشاوره.ترجمه فلاحی و حاجی لو.تهران:رشد. 12-تاد،ل و بوهارت،ب.(1379).اصول روان شناسی بالینی.ترجمه فیروز بخت.تهران:رسا. 13-شرتزر،ص و استون،م(1376).اصول راهنمایی.ترجمه شریعتمداری.تهران:سمت. 14-شفیع ابادی،اژه ای،و همکاران(1393).مبانی راهنمایی و مشاوره.تهران:انتشارات سمت. 14-Rao,N(1992).counseling and Gudance.MC Grawhill. 15-Blocher,D.H.(2000).Counseling A Developmental Approach.Johan Wily. 16-Sharf,R.S.(2000).Theories of Psychology&Counseling.ITP. منابع 1-شفیع ابادی،ع.(1376).فنون و روش های مشاوره .تهران:نشر ترمه. 2-گیبسون،ر و میشل،م.(1373).مبانی مشاوره و راهنمایی.ترجمه باقر ثنایی.تهران:چاپ نهضت. 3-اردبیلی،ی.(1379).اصول و فنون راهنمایی و مشاوره در اموزش و پرورش.تهران:بعثت. 4-شفیع ابادی،ع.(1375).راهنمایی شغلی و حرفه ای و نظریه های انتخاب شغل.تهران:رشد. 5-روحی،ح.(1375).مجموعه اهم ایین نامه ها ودستور العمل های نظام جدید اموزش متوسطه.تهران:خانه ادبیات. 6-گلدارد،د.(1374).مشاوره.ترجمه سیمین حسینیان.تهران:نشر دیدار. 7-نوابی نژاد،ش.(1375).راهنمایی و مشاوره.تهران:نشر معاصر. 8-شفیع ابادی،ع.(1378).راهنمایی و مشاوره تحصیلی و شغلی.تهران:سمت. 9-حسینی بیرجندی، م.(1377).راهنمایی و مشاوره تحصیلی.تهران:رشد. 10-کاستلو،ت و کاستلو،ج.(1373).روان شناسی نابهنجاری.ترجمه پور افکاری.تهران:ازاده. 11-جورج،م و کریستیانا،ا.(1374).روان شناسی مشاوره.ترجمه فلاحی و حاجی لو.تهران:رشد. 12-تاد،ل و بوهارت،ب.(1379).اصول روان شناسی بالینی.ترجمه فیروز بخت.تهران:رسا. 13-شرتزر،ص و استون،م(1376).اصول راهنمایی.ترجمه شریعتمداری.تهران:سمت. 14-شفیع ابادی،اژه ای،و همکاران(1393).مبانی راهنمایی و مشاوره.تهران:انتشارات سمت. 14-Rao,N(1992).counseling and Gudance.MC Grawhill. 15-Blocher,D.H.(2000).Counseling A Developmental Approach.Johan Wily. 16-Sharf,R.S.(2000).Theories of Psychology&Counseling.ITP. منابع 1-شفیع ابادی،ع.(1376).فنون و روش های مشاوره .تهران:نشر ترمه. 2-گیبسون،ر و میشل،م.(1373).مبانی مشاوره و راهنمایی.ترجمه باقر ثنایی.تهران:چاپ نهضت. 3-اردبیلی،ی.(1379).اصول و فنون راهنمایی و مشاوره در اموزش و پرورش.تهران:بعثت. 4-شفیع ابادی،ع.(1375).راهنمایی شغلی و حرفه ای و نظریه های انتخاب شغل.تهران:رشد. 5-روحی،ح.(1375).مجموعه اهم ایین نامه ها ودستور العمل های نظام جدید اموزش متوسطه.تهران:خانه ادبیات. 6-گلدارد،د.(1374).مشاوره.ترجمه سیمین حسینیان.تهران:نشر دیدار. 7-نوابی نژاد،ش.(1375).راهنمایی و مشاوره.تهران:نشر معاصر. 8-شفیع ابادی،ع.(1378).راهنمایی و مشاوره تحصیلی و شغلی.تهران:سمت. 9-حسینی بیرجندی، م.(1377).راهنمایی و مشاوره تحصیلی.تهران:رشد. 10-کاستلو،ت و کاستلو،ج.(1373).روان شناسی نابهنجاری.ترجمه پور افکاری.تهران:ازاده. 11-جورج،م و کریستیانا،ا.(1374).روان شناسی مشاوره.ترجمه فلاحی و حاجی لو.تهران:رشد. 12-تاد،ل و بوهارت،ب.(1379).اصول روان شناسی بالینی.ترجمه فیروز بخت.تهران:رسا. 13-شرتزر،ص و استون،م(1376).اصول راهنمایی.ترجمه شریعتمداری.تهران:سمت. 14-شفیع ابادی،اژه ای،و همکاران(1393).مبانی راهنمایی و مشاوره.تهران:انتشارات سمت. 14-Rao,N(1992).counseling and Gudance.MC Grawhill. 15-Blocher,D.H.(2000).Counseling A Developmental Approach.Johan Wily. 16-Sharf,R.S.(2000).Theories of Psychology&Counseling.ITP.
23 مواد و امکانات آموزشی دیتا پرژکتور-تخته وایت بورد-کامپیوتر-خط اتصال اینترنتی برای سرچ انلاین برای برخی موضوعات جدید
24 نحوه ارزشیابی ارزشیابی فرایند محور که بر اساس تکالیف هر هفته انجام می شود-ارزشیابی پایانی از طریق امتحان پایان ترم.