طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره درس مشاوره پیش از ازدواج و زوج درمانی یکی از دروس تخصصی و اصلی دانشجویان ارشد مشاوره خانواده است
2 هدف کلی اشنایی دانشجویان با مراحل مشاوره پیش از ازدواج اشنایی با رویکردهای غنی سازی ازدواج اشنایی با رویکردهای زوج درمانی
3 شایستگی های پایه دانشجو باید با فنون پایه و پیشرفته مشاوره اشنا باشد و نظریه های اصلی مشاوره و روان درمانی را بداند
4 اهداف یادگیری اشنایی دانشجویان با مراحل مشاوره پیش از ازدواج اشنایی با رویکردهای غنی سازی ازدواج اشنایی با رویکردهای زوج درمانی
5 روش تدریس سخنرانی مشارکتی با دانشجویان نشست گروهی رول پلی کیس
6 وظایف دانشجو حضور به موقع در کلاس انجام تکالیف مشارکت در مباحث گروهی
7 منبع فهرست منابع: منابع فارسی - ابراهیمی ، س.س. ( 1387 ). بررسی اثر بخشی برنامه کاربرد مهارتهای روابط صمیمانه PAIRS بر افزایش میزان رضایتمندی زناشوئی و تعدیل ابعاد دلبستگی دختران متاهل شاهد. پایان نامه کارشناسی ارشد بالینی ، دانشگاه فردوسی مشهد. ـ اسماعیل‌نیا، آ:کیمیایی،س.ع:قنبری،ب.ع.(1390). اثربخشی آموزش ارتباط صمیمانه بر سبک‌های دلبستگی و هوش هیجانی زوجین ناسازگار. پایان‌نامه کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشکده روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد. ـ خدادادی، م؛ کیمیائی، س.ع و سپهری، ز (1390). اثربخشی مدل PAIRS بر الگوهای ارتباطی و حمایت اجتماعی زوجین در انتظار فرزند. پایان‌نامه کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشکده روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد. -عدالتی شاطری، ز. (1388). بررسی اثربخشی طرح تایم بر رضایت زناشویی دانشجویان متأهل. مشهد: دانشگاه فردوسی: پایان نامه کارشناسی ارشد. -فاتحی زاده، م. احمدی، ا. (1384). بررسی رابطه الگوهای ارتباطی ازدواج و میزان رضایت مندی زناشویی زوجین شاغل در دانشگاه اصفهان. فصلنامه خانواده پژوهی. سال اول. شماره 2. -کیمیایی،س.ع.(1391).گونه شناسی مشکلات زناشویی در زوجهایبالینی فامیل و غیر فامیل.(زیر چاپ). -کیمیایی ،س.ع;گرجیان،ح.(1391).بررسیرابطهبیندلبستگیایمنـناایمنوهمبودیآنباشناخت‌هایناکارآمددردانشجویاندانشگاهفردوسیمشهد.پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره.سال2،شماره1. ـ گوردون، ل.، تمپل، ر.، و آدامز، د. (1388). کتاب جامع زوج¬درمانی (ترجمه خدابخش احمدی، زهرا اخوی و علی اکبر رحیمی). تهران: نشر دانژه. -شیخی کوهسار، ز. (1390). اثر بخشی آموزش غنی‌سازی ازدواج اولسون بر ارتقا آگاهی از انتظارات بهبود باور‌های ارتباطی وافزایش رضایت زناشویی افراد مراجعه کننده به بهزیستی گنبد. مشهد: دانشگاه فردوسی: پایان‌نامه کارشناسی ارشد. References -Asoodeh, M. H.; Daneshpour, M.; Khalili, Sh.; Lavasani, M. Gh.;Shabani, M.A. &Dadras, I. (2011). Iranian successful family functioning: Communication. Journal of social and behavior sciences, 30, 367-371. -Berger, R. & Hannah, M. T. (1999). Preventive approaches in couples therapy. Philadelphia: Brunner/mazel. -Bowling, T, C ,& Hill. M, et al. (2005).An overview of marriage enrichment.The family Journal. 13(1), 87-94. - Collins, N. L., & Feeney, B. C. (2004). An attachment theory perspective on closeness and intimacy.In D. J. Mashek& A. Aron (Eds.), Handbook of closeness and intimacy (pp. 163-187). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. -Cozzarelli, C., Karafa, J. A., Collins, N. L., &Tagler, M. J. (2003). Stability and change in adult attachment styles: Associations with personal vulnerabilities, life events, and global construals of self and others. Journal of social & clinical psychology, 22, 315-346. - De Maria, R. M. (1998). A National Survey of Married Couples Who Participate in MarriageEnrichment.Ph.D.dissertation.Faculty of The Graduate School of Social Work and social Research of Bryn Mawr College., Pennsylvania. -Dozous, D. J., Frewen, D. A., &Covin, R. (2006). Cognitive theories.In M. Herson& J. C Thomas. - Durana, C. (1994). The use bonding and emotional expressiveness in the PAIRS training: Psychoeducational approach or couples. Journal of family Psychotherapy, 5, 65-81. - Durana, C. (1996). Bonding and emotional reeducation of couples in the PAIRS training: Part 1. The American Journal of Family Therapy, 24, 269-280. -Eisenberg, S. &Falciglia, A. (2010). PAIRS Relationship Skills Training Helps Men Succeed as Husbands and Fathers. Pairs site, 2010. www.pairs.com.[RetrievedDecember 22, 2010]. - Falciglia, A. & Schindler, R. (2010). Marriage Education Increases Relationship Satisfaction. Pairs site, 2010. www.pairs.com.[RetrievedDecember 22, 2010]. -Fincham, F. D.; Stanley, S. M. & Beach, S. R. H. (2007). The emergence of transformative processes in marriage: An analysis of emerging trends. Journal of Marriage and the Family, 69, 275–292. -Fonagy, P., Gerglely, G., Jurist, E., & Target, M. (2003). Affect regulation, metallization, and the development of the self. New York: Other Press. - Gordon,L.H.(1993).The casriel new identity and couple therapy. Falls church,VA:P.A.I.R.S.Fundation. -Gordon,L;(1996).IF you really loved me…Palo Alto,CA:Science and behavior Books. -Cordon,L.H;Eisenberg,S.D.(2013).PAIRS essentials:A Pairs curriculum for successful relationship.Pairssite, 2013. www.pairs.com.[RetrievedNovember 25, 2013]. -Hazan, C., & Shaver, P. (1987). Romantic love conceptualized as an attachment process. Journal of personality and social psychology, 52, 511-524. -Jakuboski, S. F., Milne, E. P., Brunner H., & Miller, R. B. (2004). A review of empirically supported marital enrichment programs. Family Relations, 53(5), 528-536. - Johnson, S. M. (2005). Emotion and the repair of close relationships. In W. Pinsof& J. Lebow (Eds.), Familypsychology: The art of the science. New York: Oxford University Press. -Kirby, J. S.; Baucom, D. H. & Peterman, M. A. (2005). An investigation of unmet intimacy needs in marital relationships. Journal of marital and family therapy, 31, 313-325. - -Olson, D. H. & Olson, A. (1999). preventive approach in couple thrapy. New York: tailor, francis pub. - Rice, F. P. (1998). Human development. New jersey: prentice hall. - Schilling, E. I., Baaucom, D. H., Burnett, C. K., Allen, E. S., &Regland, L. (2003). Altering The course of marriage: the effect of PREP communication skills acguisition on couples risk of becoming martially distressed. Journal of family psychology, 17(1), 41-53. -Segrin, C. & Flora, J. (2005). Family communication. Mahwah, New Jersey. Lawrence Erlbaum Associates Inc. - Turner, L. (1998). The impact of PAIRS, a psycho educational group intervention, on marital discord, adult interaction style, projective identification and perceptive identification.The tenth national symposium on doctoral research on social work, Ohio state university, Columbus, OH. -Gordon,L;(1996).IF you really loved me…Palo Alto,CA:Science and behavior Books. - Gordon,L.H.(1993).The casriel new identity and couple therapy. Falls church,VA:P.A.I.R.S.Fundation. -Harway,M.(2005).Handbook of couple therapy. John Wiley&Sons,Inc. -Kirby, J. S.; Baucom, D. H. & Peterman, M. A. (2005). An investigation of unmet intimacy needs in marital relationships. Journal of marital and family therapy, 31, 313-325. -McCarthy,B;&McCarty,E.(1990).Couples Sexual awareness:Building sexual happiness.New York: Carroll and Graf. -Munson, C. E. (1994). Cognitive family thrapy. In D. K. Granvold (Ed), Cognitive and behavioral treatment: Methods and applications. Pacific Grove, CA: brooks/cole. -Sager,c.(1976).Marriage contracts and couple therapy.NewYork:Brunner/Mazel. -Satir,V.(1998).The new Peoplemaking.PaloAlto,CA:Science and Behavior Books. -Sparks. E. N. (2006). Healthy Marriages, Relationships, and families: Interventions, Research and policy, college of Human services and Health professions. Syracuse university. -Stuart,R.(1980).Helping couples change: Asocial learning approach to marital therapy. New York: Guilford Press. -Turner,L;Gordon,L.H. (1995).PAIRS(practical Application of Intimate Relationship skills):An Integrative Approach to Intimate Relationship change through a psycho educational program. journal of couples therapy.5(1.2),37-53. -Ritvo,E.C.(2002).Concise Guide to marriage and family therapy.American psychiatric publishing,INC. - Van Alstine, G. T. (2003). A Review Of Research About An Essential Aspect Of Emotionally Focused Of Couple Therapy : Attachment Theory. Journal of personality and social psychology, 81, 1205-1224. -Weinfield, N. S., Sroufe, L. A., &Egeland, B. (2000). Attachment from infancy to early adulthood in a high-risk sample: continuity, discontinuity and their correlates. Child development, 71, 695-702. -Weinfield, N. S., Whaley, G. J. L., &Egeland, B. (2004). Continuity, discontinuity and coherence in attachment from infancy to late adolescence: Sequelae of organization and disorganization. Attachment & Human development, 6, 73-97.
8 مواد و امکانات آموزشی کلاس دیتا اینترنت وایت برد
9 نحوه ارزشیابی ارزشیابی میانی ارزشیابی پایانی