1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس جزو دروس تخصصی الزامی دانشجویام کارشناسی ارشد کنترل و مدیریت بیابان است که معمولاً دانشجویان در نیمسال اول تحصیلی خود اخذ می کنند و جزو دروس شناختی آنان محسوب می شود. |
2 |
هدف کلی |
هدف اصلی این درس ارتقای دانش شناختی دانشجویان در زمینه بوم شناسی مناطق خشک و بیابانی با تأکید بر پوشش گیاهی، تخریب و احیای اکوسیستم های خشک و نیمه خشک است. |
3 |
شایستگی های پایه |
دانشجویان این رشته در مقطع کارشناسی مجموعه ای از دانش ها و مهارت های مرتبط با محتوای این درس را آموخته اند که از آن میان می توان به دروس اکولوژی، شناسایی گیاهان و احیای اکوسیستم ها اشاره کرد. |
4 |
اهداف یادگیری |
دانشجویان با گذراندن این درس قادر خواهند بود تحلیلی مناسب از شرایط حاکم بر مناطق بیابانی، پیشران های اصلی این اکوسیستم ها، علل اصلی تخریب آنها و استراتژی های بهینه برای مدیریت و احیای مناطق بیابانی ارایه دهند. |
5 |
روش تدریس |
این درس بصورت نظری و در طی کلاس های هفتگی تدریس خواهد شد. کلاس ها همراه با بحث و گفتگو است. هر دانشجو یک مبحث تخصصی و تحلیلی مرتبط با محتوای درس را در طی ترم آماده کرده و در کلاس ارایه خواهد داد. |
6 |
وظایف دانشجو |
دانشجویان موظف به شرکت منظم در کلاس درس و آزمون های میان ترم و نهایی خواهند بود. هر دانشجو یک موضوع تخصصی مرتبط با مطالب کلاسی را انتخاب کرده و نظر تحلیلی و تخصصی خود را در آن مورد بطور مختصر در کلاس بیان خواهد کرد. |
7 |
منبع |
1- بوم شناسی مناطق بیابانی، ترجمه دکتر حسین آذرنیوند و دکتر ملکیان، انتشارات دانشگاه تهران
2- اکولوژی موجودات زنده بیابان، ترجمه دکتر ابوالفضل رنجبر، انتشاارت دانشگاه شهرکرد
3- مرتع و مرتعداری در مناطق خشک و بیابانی، دکتر عباسعلی سندگل، انتشارات دانشگاه جامع علمی - کاربردی
4- روش های احیای بیابان با پوشش گیاهی، تألیف علی اکبر دماوندی و بهمن اهرنجانی، انتشارات سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی
5- جایگاه پوشش گیاهی در کنترل فرسایش بادی، تألیف فرزاد بیات موحد، نشر علم کشاورزی ایران
6- Biodiversity in Drylands, Edited by: Shachak et al., Oxford University Press |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس درس مجهز به رایانه و پرژکتور |
9 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی کلی شامل آزمون های میان ترم، نهایی و فعالیت کلاسی خواهد بود. |