طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس جزو دروس تخصصی الزامی دانشجویام کارشناسی ارشد کنترل و مدیریت بیابان است که معمولاً دانشجویان در نیمسال اول تحصیلی خود اخذ می کنند و جزو دروس شناختی آنان محسوب می شود.
2 هدف کلی هدف اصلی این درس ارتقای دانش شناختی دانشجویان در زمینه بوم شناسی مناطق خشک و بیابانی با تأکید بر پوشش گیاهی، تخریب و احیای اکوسیستم های خشک و نیمه خشک است.
3 شایستگی های پایه دانشجویان این رشته در مقطع کارشناسی مجموعه ای از دانش ها و مهارت های مرتبط با محتوای این درس را آموخته اند که از آن میان می توان به دروس اکولوژی، شناسایی گیاهان و احیای اکوسیستم ها اشاره کرد.
4 اهداف یادگیری دانشجویان با گذراندن این درس قادر خواهند بود تحلیلی مناسب از شرایط حاکم بر مناطق بیابانی، پیشران های اصلی این اکوسیستم ها، علل اصلی تخریب آنها و استراتژی های بهینه برای مدیریت و احیای مناطق بیابانی ارایه دهند.
5 روش تدریس این درس بصورت نظری و در طی کلاس های هفتگی تدریس خواهد شد. کلاس ها همراه با بحث و گفتگو است. هر دانشجو یک مبحث تخصصی و تحلیلی مرتبط با محتوای درس را در طی ترم آماده کرده و در کلاس ارایه خواهد داد.
6 وظایف دانشجو دانشجویان موظف به شرکت منظم در کلاس درس و آزمون های میان ترم و نهایی خواهند بود. هر دانشجو یک موضوع تخصصی مرتبط با مطالب کلاسی را انتخاب کرده و نظر تحلیلی و تخصصی خود را در آن مورد بطور مختصر در کلاس بیان خواهد کرد.
7 منبع 1- بوم شناسی مناطق بیابانی، ترجمه دکتر حسین آذرنیوند و دکتر ملکیان، انتشارات دانشگاه تهران 2- اکولوژی موجودات زنده بیابان، ترجمه دکتر ابوالفضل رنجبر، انتشاارت دانشگاه شهرکرد 3- مرتع و مرتعداری در مناطق خشک و بیابانی، دکتر عباسعلی سندگل، انتشارات دانشگاه جامع علمی - کاربردی 4- روش های احیای بیابان با پوشش گیاهی، تألیف علی اکبر دماوندی و بهمن اهرنجانی، انتشارات سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی 5- جایگاه پوشش گیاهی در کنترل فرسایش بادی، تألیف فرزاد بیات موحد، نشر علم کشاورزی ایران 6- Biodiversity in Drylands, Edited by: Shachak et al., Oxford University Press
8 مواد و امکانات آموزشی کلاس درس مجهز به رایانه و پرژکتور
9 نحوه ارزشیابی ارزشیابی کلی شامل آزمون های میان ترم، نهایی و فعالیت کلاسی خواهد بود.