طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس جزو دروس الزامی دانشجویان دکترای احیای اکوسیستم است که دانشجویان در نیمسال تحصیلی اول خود آنرا انتخاب می کنند.
2 هدف کلی هدف اصلی این درس ارتقای دانش شناختی و توان تحلیلی دانشجویان در مواجهه با اکوسیستم های تخریب شده و روش های تعریف پروژ] با هدف احیای آنهاست.
3 شایستگی های پایه دانشجویان در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد دروس پایه مرتبط نظیر مجموعه دروس اکولوژی، سیاست و قوانین منابع طبیعی، هیدرولوژی و مدیریت سرزمین را آموخته اند که در این درس مورد استناد و استفاده قرار می گیرد.
4 اهداف یادگیری هدف اساسی در مجموعه محتوایی که در طی درس به دانشجویان ارایه می شود، افزایش توان شناختی و قابلیت های تحلیلی آنان برای تعریف پروژه های احیای اکوسیستم ها بر مبنای ظرفیت سنجی و خودداری از مداخله غیر ضروری در ساختار و عملکرد اکوسیستم است.
5 روش تدریس تدریس بصورت منظم و هفتگی در کلاس انجام خواهد شد که همراه با بحث و گفتگو تبادل نظر خواهد بود. دانشجویان ضمن شرکت در مباحث کلاسی، تحلیل خود در مورد یک موضوع تخصصی را در کلاس ارایه داده و به بحث خواهند گذاشت.
6 وظایف دانشجو دانشجویان موظف به شرکت منظم و فعال در کلاس ها و آزمون ها هستند. همچنین هر دانشجو در خصوص یک مبحث تخصصی مرتبط با رشته خود، نظرات تحلیلی و پیشنهادی خود را ارایه خواهد داد.
7 منبع 1- بشری، حسین، علیرضا شهریاری و پریسا منظری (1398). دستورالعمل اصلاح و احیای اراضی خشک و بیابانی، انتشارات جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان. 2- طباطبایی یزدی، فاطمه و محمد فرزام (1400). احیای بوم‏شناختی در مناطق حفاظت شده (ترجمه). انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد. 3- Falk, D.A., M.A. Palmer and J.B. Zedler (Eds.)(2006). Foundations of Restoration Ecology. Society for Ecological Restoration International, Island Press. 4- du Toit J. T., Kock R. and J. C. Deutsch (Eds.) (2010). Wild Rangelands: Conserving Wildlife WhileMaintaining Livestock in Semi-Arid Ecosystems. Blackwell Publishing Ltd.
8 مواد و امکانات آموزشی کلاس درس مجهز به رایانه و پرژکتور
9 نحوه ارزشیابی آزمون های میان ترم و پایان ترم به همراه نمره فعالیت در کلاس و ارایه موضوع تخصصی.