1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس جزو دروس الزامی دانشجویان دکترای احیای اکوسیستم است که دانشجویان در نیمسال تحصیلی اول خود آنرا انتخاب می کنند. |
2 |
هدف کلی |
هدف اصلی این درس ارتقای دانش شناختی و توان تحلیلی دانشجویان در مواجهه با اکوسیستم های تخریب شده و روش های تعریف پروژ] با هدف احیای آنهاست. |
3 |
شایستگی های پایه |
دانشجویان در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد دروس پایه مرتبط نظیر مجموعه دروس اکولوژی، سیاست و قوانین منابع طبیعی، هیدرولوژی و مدیریت سرزمین را آموخته اند که در این درس مورد استناد و استفاده قرار می گیرد. |
4 |
اهداف یادگیری |
هدف اساسی در مجموعه محتوایی که در طی درس به دانشجویان ارایه می شود، افزایش توان شناختی و قابلیت های تحلیلی آنان برای تعریف پروژه های احیای اکوسیستم ها بر مبنای ظرفیت سنجی و خودداری از مداخله غیر ضروری در ساختار و عملکرد اکوسیستم است. |
5 |
روش تدریس |
تدریس بصورت منظم و هفتگی در کلاس انجام خواهد شد که همراه با بحث و گفتگو تبادل نظر خواهد بود. دانشجویان ضمن شرکت در مباحث کلاسی، تحلیل خود در مورد یک موضوع تخصصی را در کلاس ارایه داده و به بحث خواهند گذاشت. |
6 |
وظایف دانشجو |
دانشجویان موظف به شرکت منظم و فعال در کلاس ها و آزمون ها هستند. همچنین هر دانشجو در خصوص یک مبحث تخصصی مرتبط با رشته خود، نظرات تحلیلی و پیشنهادی خود را ارایه خواهد داد. |
7 |
منبع |
1- بشری، حسین، علیرضا شهریاری و پریسا منظری (1398). دستورالعمل اصلاح و احیای اراضی خشک و بیابانی، انتشارات جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان.
2- طباطبایی یزدی، فاطمه و محمد فرزام (1400). احیای بومشناختی در مناطق حفاظت شده (ترجمه). انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.
3- Falk, D.A., M.A. Palmer and J.B. Zedler (Eds.)(2006). Foundations of Restoration Ecology. Society for Ecological Restoration International, Island Press.
4- du Toit J. T., Kock R. and J. C. Deutsch (Eds.) (2010). Wild Rangelands: Conserving Wildlife WhileMaintaining Livestock in Semi-Arid Ecosystems. Blackwell Publishing Ltd. |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس درس مجهز به رایانه و پرژکتور |
9 |
نحوه ارزشیابی |
آزمون های میان ترم و پایان ترم به همراه نمره فعالیت در کلاس و ارایه موضوع تخصصی. |