1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
تفکر سیستمی، محتوای نیمی از درس «مدلسازی و تفکر سیستمی» به ارزش دو واحد نظری را تشکیل می دهد. این درس یکی از درس های تخصصی مقطع دکترای تخصصی رشته احیای اکوسیستم ها است که دانشجویان موظف به انتخاب و گذراندن آن هستند. |
2 |
هدف کلی |
ارتقای دانش شناختی دانشجویان در درک پدیده های پیچیده و نگاه کل نگر به سیستم ها به ویژه سیستم های زیستی (اکوسیستم ها). درک رفتار، عملکرد و پویایی سیستم ها از طریق رویکرد سیستمی و تفاوت آن با رویکرد مکانیستی و فروکاست گرایانه. |
3 |
شایستگی های پایه |
دانشجویان از دانش عمومی و تخصصی در حوزه اکولوژی برخوردارند. همچنین از رویکرد اکوسیستمی به درک نظام های طبیعی آگاه هستند. |
4 |
اهداف یادگیری |
دانشجویان پس از گذراندن این درس می توانند تفکیک کاملی بین روش های مکانیستی فروکاست گرایانه و رویکردهای کل نگرانه قائل شده و از کاربرد هرکدام از روش ها در روش شناسی علمی آگاه می شوند. همچنین شیوه شناخت ساختار، رفتار و انتظام سیستم ها برای دانشجویان تبیین می شود. |
5 |
روش تدریس |
برگزاری کلاس های منظم به مدت 8 جلسه همراه با بحث، گفتگو و تبادل نظر. |
6 |
وظایف دانشجو |
شرکت منظم و فعال در کلاس های درس و مباحث کلاسی و انجام تکلیف های محوله. |
7 |
منبع |
کتاب سیستم و تفکر سیستمی، نظریه و عمل بنیادی، تألیف اکبر قراخانی بهار.
کتاب رویکرد سیستمی به تجزیه و تحلیل اکوسیستم ها. تألیف شهریار محمد رضایی.
کتاب پویایی شناسی سیستم ها، دیدگاه سیستمی. نألیف علینقی مشایخی |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس درس مجهز به رایانه و پرژکتور |
9 |
نحوه ارزشیابی |
آزمون های میان ترم (ارزشیابی مستمر) + آزمون نهایی + انجام تکلیف + فعالیت کلاسی |