1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
ضرروت آشنایی دانش پزوهان کلام با آثار کلامی برجسته ؛ برکسی نهان نیست . دراین آشنایی علاوه بررویت کتاب و مواجهه با متن آن ؛ به روش کلامی ؛ روزگار نویسنده و احیانا دفاعیه ها وردیه هایی که از سوی متاخران شده است نیز اشاره می شود . براین اساس ،افزون برآگاهی اجمالی از عقاید نویسنده آشنایی باتاریخ اندیشه کلامی نیز حاصل می گردد. |
2 |
هدف کلی |
اشنایی با مهمترین منابع فکری فرقه های کلامی مسلمانان و متن خوانی یکی از مهمترین کتابهای کلامی شیعه |
3 |
شایستگی های پایه |
تسلط به عربی و قدرت ترجمه |
4 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با سیرتاریخی اندیشه های کلام اسلامی ؛ آشنایی با جریانهای فکری کلامی درجهان اسلام و آشنایی با کتابها و نویسندگان برجسته در زمینه کلام |
5 |
روش تدریس |
هر جلسه بخشی ازیک یا دو کتاب برای دانشجویان تعیین می شود که معمولا بیش از یک صفحه نیست . استاد برقرایت صحیح عربی وترجمه روان نظارت دارد . بعد از سوی استاد جریان فکری نویسنده تبیین می گردد ونقد یا دفاعی نیز صورت می گیرد . |
6 |
وظایف دانشجو |
با زخوانی صرف ونحو عربی و فن ترجمه ؛ تهیه کتاب و آماده سازی تکلیف خواسته شده |
7 |
منبع |
منابع سرفصل بسیار زیاد است و امکان تدریس آنها در یک نیمسال وجود ندارد . بنده به صلاحدید شخصی مواردی را گزینش کرده ام که در طرح درس ذکر شده است . |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
کتابهای چاپی ارجح است اما در صورت فقدان از اینترنت و منابعی مانند نرم افزارهای نور یا کتابخانه مدرسه فقاهت استفاده می شود . |
9 |
نحوه ارزشیابی |
هفت نمره به فعالیت کلاسی اختصاص دارد و سیزده نمره مربوط به امتحان پایان نیمسال است. |