1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس در شناخت رکن اساسی حکمت متعالیه یعنی وجود و احکام آن، نقش اساسی ایفا میکند به گونهای که در صورت نداشتن فهم درست از وجود و احکام وجود مانند اصالت، وحدت تشکیکی، وحدت شخصی و مانند آن، حکمت متعالیه صدرایی آنگونه که شایسته است فهمیده نخواهد شد. |
2 |
هدف کلی |
توانمندسازی دانشجویان رشته فلسفه اسلامی، در شناخت هر چه بهتر وجود و احکام ان در حکمت متعالیه صدرایی برای دست یابی به تحلیل درست و بهرهگیری از مبانی مبرهن حکمت متعالیه در نظریه پردازیهای فلسفی و کلامی. |
3 |
شایستگی های پایه |
آشنایی مناسب با مبانی خاص حکمت متعالیه به ویژه در حوزه وجودشناسی و احکام وجود |
4 |
اهداف یادگیری |
1. شناخت مبرهن وجود و احکام آن در حکمت متعالیه صدرایی.
2. رسیدن به توانایی مبرهن ساختن برخی مطالب مرتبط با وجودشناسی با بهره گیری از مبانی حکمت متعالیه. |
5 |
روش تدریس |
ایجاد فضای مناسب برای دانشجویان جهت مشارکت فعالانه در مطالب درس + ارزشیابی از آموخته های دانشجویان با استفاده از روش پرسش و پاسخ + ارائه تحقیقات کوتاه مرتبط با موضوعات درسی در برخی جلسات + پرسش و پاسخ از مطالب جلسه پیشین در ابتدای جلسه هر درس + تشویق دانشجویان به استدلال و خلاقیت فکری + تمرکز بر روی مباحث استدلالی به شیوه کاملا منطقی |
6 |
وظایف دانشجو |
1. توجه دقیق به مطالب مطرح شده در کلاس
2. مطالعه و مباحثه مطالب ارائه شده در کلاس
3. پاسخ به پرسشهای استاد در ابتدای کلاس و در خلال بحث |
7 |
منبع |
اسفار اربعه + المشاعر + مفاتیح الغیب + شواهدالربوبیّه + بدایع الحکم از مدرس زنوزی + لمعات الهیه از ملاعبدالله زنوزی + رحیق مختوم از عبدالله جوادی آملی + نظام حکمت صدرایی از عبدالرسول عبودیت |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
وایت برد + تخته سیاه |
9 |
نحوه ارزشیابی |
ارزیابی شفاهی حین تدریس
ارزیابی کتبی میان ترم
ارزیابی کتبی پایان ترم |
10 |
فایل |
Pdf File |