| 1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
مجلدات اول و دوم اسفار مهمترین متون برای درس فلسفه اسلامی وحکمت متعالیه هستندو سرفصلهای این درس از جلد دوم است . |
| 2 |
هدف کلی |
اطلاع دقیق و عمیق نسبت به اصول اساسی حکمت متعالیه ؛بررسی اشکالات وارد براین اصول و توانایی دانشجو د رگفتگو علمی |
| 3 |
شایستگی های پایه |
جلد اول اسفار که با عنوان وجود شناسی پیشنیاز این درس است باید گذرانده شود و نیز منطق و کتب فلسفی مانندنهایه و اشارات باید خوانده شده باشد . |
| 4 |
اهداف یادگیری |
مهمترین آفت در یادگیری حکمت متعالیه و فلسفه اسلامی ؛ درک نکردن مفاهیم اساسی است . از این رو ممکن است شخصی بدون درک این مفاهیم تا دکتری وحتی رتبه های دانشگاهی نیز پیش رود اما درواقع مطالب را بدرستی درک نکرده باشد . قرنها اختلاف در وحدت وجود که از سوی دانشمند ان علوم اسلامی مطرح شده نشانگر ژرفا و اهمیت این مباحث و نیاز به درک صحیح آنها ست .هدف اصلی آموزش ودر ک این مفاهیم با تطبیق برمتون اصلی وبرررسی اشکالات است . |
| 5 |
روش تدریس |
روش تدریس تکیه برمتون اصلی و عند اللزوم بهره بردن از منابع دیگر است . اساس تدریس فلسفه برگفتگو است و مدرس بعد از طرح مساله وبیان آراء و ارجاع آنها به متن ؛ باید باب گفتگو و اشکالات متعدد را مفتوح کند و بنده این روش را همیشه به کار بسته ام. |
| 6 |
وظایف دانشجو |
آموختن همه مطالبی که مقدمات این بحث هسند و دقت در مطالب کلاس ومباحثه با همدرسان .دانشجویانی که مطالب پیشین را فراموش کرده اند معمولا توفیقی در این دروس ندارند اگر چه اهتمام بنده برآن است که دروس پیشین را نیز به اختصار و درحد نیاز یاد آوری کنم . |
| 7 |
منبع |
اصلی ترین کتاب مجلد دوم اسفار است اما از کتب دیگر ملاصدرا مانند شواهدو مشاعر وعرشیه نیز استفاده می شود . نیز در مباحث عرفانی از کتب اصلی عرفان مانند شرح مقدمه قیصری استفاده می شود.تاکید برتعلیقات علامه و حکیم سبزواری و استفاده از کتاب توحید علمی و عملی و مبانی عرفان اسلامی نیز در دستور کار است . |
| 8 |
مواد و امکانات آموزشی |
به امکانات خاصی نیاز نیست . |
| 9 |
نحوه ارزشیابی |
دونمره براساس فعالیت دانشجو در کلاس است و تاکید اینجانب بیشتر بر فعالیت شفاهی کلاسی است زیرا همکاران دیگر تحقیقات متعددی را به دانشجو می دهند و باید در جایی نیز تاکید برآموزش و فعالیت کلاسی حاضر باشد .دونمره نیز برای یک سوال فکری در نظرگرفته شده که عینا در کلاس بیان نشده است و دانشجو باید درجلسه در باب آن اندیشه کند . بقیه نمرات در آزمون نهایی یا میان آزمون نهایی و میان ترم تقسیم می شوند . |