طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره برای دانشجویان اصول و مبانی روش تحقیق، چگونگی طراحی یک طرح پژوهشی و قواعد نقد و بررسی پژوهش های دیگر مرور شده و دانشجو ضمن آشنایی با نحوه مواجهه علمی با مسائل پیرامون خود، نگرش حل مساله را کسب نموده و در کشف راه های علمی قادر و توانا می گردد.
2 هدف کلی آشنا ساختن فراگیران بر روش های تحقیق علمی، بگونه ای که قادر به طراحی و اجرای یک طرح پژوهشی و کاربرد نتایج تحقیقات گذشته در عمل باشند.
3 شایستگی های پایه داشتن پیش آمادگی لازم برای تعمق و توجه به مسایل محیط پیرامون اعم از فردی و سازمانی و ملی و جهانی و نقش سازمانها و مدیریت در نحوه بکارگیری منابع انسانی و تکنولوژی و.. برای رسیدن به اثربخشی و رفاه جامعه در سطح خرد و کلان. اعتقاد به اصول و یافته ها و قواهد علمی و بکارگیری آنها برای حل مسایل مختلف اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و.. علاقه مندی به تفحص و حقیقت یابی از طریق تحقیق
4 اهداف یادگیری در پایان ترم انتظار می رود دانشجو بتواند: - انواع مطالعات کمی را با ذکر مثال شرح دهد. - یک موضوع تحقیق را تعیین نماید. - در مورد اصول و نحوه نگارش چهارچوب نظری-پنداشتی توضیح دهد. - چگونگی مروری بر مطالعات پیشین و روش استفاده از منابع را شرح دهد. - اهداف، سؤالات، فرضیه ها، پیش فرضها و محدودیت های پژوهش را توضیح دهد. - عناصر اصلی بخش مواد و روشها (جامعه، نمونه، روش گردآوری داده ها و....را در یک مقاله یا پروپوزال به تفصیل توضیح دهد. - نحوه نگارش بحث و نتیجه گیری و همچنین پیشنهادات برای کاربرد یافته ها در پژوهش های آتی را شرح دهد و به صورت نمونه یک مورد را تحریر نماید. - انواع مطالعات کیفی را با ذکر یک مثال شرح دهد. - یک طرح پژوهشی را تدوین نماید.
5 روش تدریس - سخنرانی، پرسش و پاسخ بحث گروهی - وسایل کمک آموزشی : - کتب مرجع، امکانات سمعی بصری شامل اورهد، ویدئو پروژکتور، فیلم و اسلاید
6 وظایف دانشجو - در کلاس درس و بحث های گروهی حضور و مشارکت فعال داشته باشد. - دو مقاله را به صورت عملی در کلاس نقد نماید. - با آمادگی کامل در امتحان پایان ترم شرکت نماید. - یک طرح تحقیقاتی (پروپوزال) را به صورت کتبی ارائه نماید
7 منبع روش تحقیق پیشرفته برای دانشجویان رشته مدیریت :تالیف محمدباقر نوبخت روش شناسی پژوهش کیفی در مدیریت تالیف :دکتر دانایی فرد،دکتر الوانی و دکتر آذر روش ﺷﻨﺎﺳﻲ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻴﺸﺮﻓﺘﻪ در ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺑﺎ روﻳﻜﺮد ﻛﺎرﺑﺮدی. . ﻣﺤﻤﺪﻣﻬﺪی پرﻫﻴﺰکار،. ﻋﻠﻲ اﻛﺒﺮ آﻗﺎﺟﺎﻧﻲ روشهای تحقیق در علوم رفتاری تألیف سرمد، بازرگان و حجازی روش تحقیق: تالیف دکتر حسین نوروزی
8 مواد و امکانات آموزشی تدریس مدرس -سخنرانی، پرسش و پاسخ بحث گروهی - وسایل کمک آموزشی :نرم افزار و شبکه های وبینار-ایتا- برنامه بله جهت تعامل علمی ۲۴ ساعته با دانشجو - کتب مرجع، امکانات سمعی بصری شامل اورهد، ویدئو پروژکتور، فیلم و اسلاید
9 نحوه ارزشیابی حضور فعال و شرکت در بحث های گروهی و ارائه تکالیف (10 درصد نمره) نقد و بررسی یک مقاله به صورت ژورنال کلاب در کلاس (10 درصد نمره) ارائه یک طرح تحقیقاتی به صورت شفاهی و کتبی (۲۰ درصد نمره) امتحان میان ترم و پایان ترم ( ۶۰ درصد نمره)