1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
برای دانشجویان اصول و مبانی روش تحقیق، چگونگی طراحی یک طرح پژوهشی و قواعد نقد و بررسی پژوهش های دیگر مرور شده و دانشجو ضمن آشنایی با نحوه مواجهه علمی با مسائل پیرامون خود، نگرش حل مساله را کسب نموده و در کشف راه های علمی قادر و توانا می گردد. |
2 |
هدف کلی |
آشنا ساختن فراگیران بر روش های تحقیق علمی، بگونه ای که قادر به طراحی و اجرای یک طرح پژوهشی و کاربرد نتایج تحقیقات گذشته در عمل باشند. |
3 |
شایستگی های پایه |
داشتن پیش آمادگی لازم برای تعمق و توجه به مسایل محیط پیرامون اعم از فردی و سازمانی و ملی و جهانی و نقش سازمانها و مدیریت در نحوه بکارگیری منابع انسانی و تکنولوژی و.. برای رسیدن به اثربخشی و رفاه جامعه در سطح خرد و کلان.
اعتقاد به اصول و یافته ها و قواهد علمی و بکارگیری آنها برای حل مسایل مختلف اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و..
علاقه مندی به تفحص و حقیقت یابی از طریق تحقیق |
4 |
اهداف یادگیری |
در پایان ترم انتظار می رود دانشجو بتواند:
- انواع مطالعات کمی را با ذکر مثال شرح دهد.
- یک موضوع تحقیق را تعیین نماید.
- در مورد اصول و نحوه نگارش چهارچوب نظری-پنداشتی توضیح دهد.
- چگونگی مروری بر مطالعات پیشین و روش استفاده از منابع را شرح دهد.
- اهداف، سؤالات، فرضیه ها، پیش فرضها و محدودیت های پژوهش را توضیح دهد.
- عناصر اصلی بخش مواد و روشها (جامعه، نمونه، روش گردآوری داده ها و....را در یک مقاله یا پروپوزال به تفصیل توضیح دهد.
- نحوه نگارش بحث و نتیجه گیری و همچنین پیشنهادات برای کاربرد یافته ها در پژوهش های آتی را شرح دهد و به صورت نمونه یک مورد را تحریر نماید.
- انواع مطالعات کیفی را با ذکر یک مثال شرح دهد.
- یک طرح پژوهشی را تدوین نماید. |
5 |
روش تدریس |
- سخنرانی، پرسش و پاسخ بحث گروهی
- وسایل کمک آموزشی :
- کتب مرجع، امکانات سمعی بصری شامل اورهد، ویدئو پروژکتور، فیلم و اسلاید |
6 |
وظایف دانشجو |
- در کلاس درس و بحث های گروهی حضور و مشارکت فعال داشته باشد.
- دو مقاله را به صورت عملی در کلاس نقد نماید.
- با آمادگی کامل در امتحان پایان ترم شرکت نماید.
- یک طرح تحقیقاتی (پروپوزال) را به صورت کتبی ارائه نماید |
7 |
منبع |
روش تحقیق پیشرفته برای دانشجویان رشته مدیریت :تالیف محمدباقر نوبخت
روش شناسی پژوهش کیفی در مدیریت تالیف :دکتر دانایی فرد،دکتر الوانی و دکتر آذر
روش ﺷﻨﺎﺳﻲ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻴﺸﺮﻓﺘﻪ در ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺑﺎ روﻳﻜﺮد ﻛﺎرﺑﺮدی. . ﻣﺤﻤﺪﻣﻬﺪی پرﻫﻴﺰکار،. ﻋﻠﻲ اﻛﺒﺮ آﻗﺎﺟﺎﻧﻲ
روشهای تحقیق در علوم رفتاری تألیف سرمد، بازرگان و حجازی
روش تحقیق: تالیف دکتر حسین نوروزی |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
تدریس مدرس -سخنرانی، پرسش و پاسخ بحث گروهی
- وسایل کمک آموزشی :نرم افزار و شبکه های وبینار-ایتا- برنامه بله جهت تعامل علمی ۲۴ ساعته با دانشجو
- کتب مرجع، امکانات سمعی بصری شامل اورهد، ویدئو پروژکتور، فیلم و اسلاید |
9 |
نحوه ارزشیابی |
حضور فعال و شرکت در بحث های گروهی و ارائه تکالیف (10 درصد نمره)
نقد و بررسی یک مقاله به صورت ژورنال کلاب در کلاس (10 درصد نمره)
ارائه یک طرح تحقیقاتی به صورت شفاهی و کتبی (۲۰ درصد نمره)
امتحان میان ترم و پایان ترم ( ۶۰ درصد نمره) |