طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) یکی از کاربردی ترین دانش ها بوده و امر مدیریت و برنامـه ریزی را بهـبود می بخشد. به کارگیری این تکنولوژی علاوه بر سود آوری بسیار، باعث تسریع درروند انجام کارها، برنامه ریزی ها، تشخیص موارد بحرانی و ... می گردد. توانایی این سیستم در مدیریت و برنامه ریزی باعث شده است که بسیاری از افراد در سطوح مختلف سازمان چه نیروهای مدیریتی و چه اجرایی در امور مختلف ازآن به عنوان ابزاری قوی در تصمیم گیری ها استفاده کنند. باید توجه داشت این سیستم باعث می شود که افراد بتوانند حجم بالایی از اطلاعات را به نحو صحیح وقابل استفاده در تصمیم گیری های خود بکارگیرند. امروزه GIS در بسیاری از موارد از جمله برای اجرای بهینه و سریع برنامه های عملیاتی، اجرایی، ترمیم، تهیه نقشه های پوشش گیاهی و تجزیه و تحلیل اطلاعات مختلف از جمله برنامه ریزی و مدیـریت عرصه های منـابع طبیعی استـفاده می شود. به طور کلی می توان گفت در زمان حال GIS بسیاری از نیازهای جامعه را با سود دهی بسیار مطلوب مرتفع خواهد نمود و درآینده نیز به کارگیری این علم قبل از انجام هر پروژه یا هر سازه و تاسیساتی می تواند از صرف بسیاری از هزینه های اضافی جلوگیری نماید.
2 هدف کلی تولید داده‌های مکانی (وکتوری و رستری)، تصحیح هندسی و ژئورفرانس نقشه‌های اسکن شده، مدیریت داده، تهیه پایگاه داده مکانی و ویرایش نقشه‌ها، جانمایی و تولید نقشه‌های کاربردی
3 شایستگی های پایه آشنایی با انواع نقشه، مقیاس، علائم و نشانه های استاندارد نقشه (سیمبولوژی) و اصول کارتوگرافی
4 اهداف یادگیری تربیت نیروهای متخصص و علاقه‌مند برای انجام پروژه های کاربردی در زمینه مدیریت منابع طبیعی و انجام پروژه های مرتع داری، آبخیزداری، مدیریت مناطق خشک و بیابانی
5 روش تدریس ارائه مطالب توسط مدرس با وسایل کمک آموزشی مانند؛ رایانه، فیلم های مستند کوتاه آموزشی. ارائه تمرین/تکلیف انفرادی و گروهی توسط دانشجویان. پرسش و پاسخ درسی
6 وظایف دانشجو انجام تکالیف خواسته شده توسط استاد، مشارکت در مباحث مطرح شده در کلاس و همچنین مشارکت در طرح‌های پیشنهادی توسط استاد درس، حضور مستمر در کلاس و حتی الامکان پرهیز از غیبت و مشارکت در ارزیابی دروس پایان ترم
7 منبع سیستم اطلاعات جغرافیایی –GIS دکتر سید رضا حسین زاده و مهندس علیرضا بیدخوری، انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد - ارزیابی و برنامه ریزی محیط زیست با سامانه های اطلاعات جغرافیایی دکتر مجید مخدوم، دکتر علی اصغر درویش صفت، مهندس مخدوم و مهندس جعفر زاده، انتشارات دانشگاه نهران - تسلط بر GIS با ARC GIS ذبیح ا.. چهاراهی و ژاله رشچی، انتشارات کیان رایانه - سیستم اطلاعات جغرافیایی، انتشارات سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح - اشاره ای به سیستم اطلاعات جغرافیایی، مهدی مدیری و خسرو خواجه، انتشارات سازمان جغرافیایی نیرو های مسلح
8 مواد و امکانات آموزشی وسایل کمک آموزشی مانند؛ رایانه، فیلم های مستند کوتاه آموزشی
9 نحوه ارزشیابی ارزیابی پیشرفت تحصیلی دانشجویان در هر درس، بر اساس حضور وفعالیت در کلاس، انجام تکالیف آموزشی-پژوهشی و نتایج امتحانات میان نیمسال و پایان نیمسال انجام می‌گیرد.  امتحان میان ترم به صورت انجام پروژه و Quiz ( 4 نمره)  امتحان پایان ترم به صورت انجام پروژه (15نمره)  حضور و غیاب در کلاس(25/0 نمره)  ارائه تکالیف و کار انفرادی و گروهی( 1نمره) نمره پایانی، جمع جبری نمرات میان‌ترم، پایان‌ترم و تکلیف درسی است