1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
واژه بیابان همواره همراه خشکی و کمبود آب بکار گرفته می شود و در فرهنگ عامه به مناطقی گفته می شو د که خالی از سکنه و عاری از حیات باشد و به عبارت دیگر نیازمندیهای زیستی برای موجودات زنده با مشکلات فراوان تأمین گردد. در نتیجه موجودات گیاهی و جانوری با جمعیت بسیار اندک و یا در حال انقراض نسل ظاهر می شوند. بیابانها چه به علل طبیعی و چه به علت دخالت انسان بوجود آمده باشند بخشی از کره زمین را فرا گرفته و خود یا زیستگاه موجودات می باشند و یا در جوار زیستگاهها قرار دارند و برای زندگی انسان و موجودات چه مفید باشند چه مضر باید آنها را پذیرفت. در قرن بیست و یکم که انسان شاهد تخریب و اضمحلال محیط زیست با روند بسیار سریع می باشد, نیاز به حفظ شرایط لازم برای زیست شدیدتر شده است. گسترش شرایط بیابانی وضعیت زیستگاه انسان و سایر موجودات را از آنچه که هست بدتر می کند و باید چاره ای اندیشید. بنابراین انسان مجبور است که با عقل و منطق بیابانها را پذیرفته و سعی در بهبود شرایط زیستی این مناطق نماید. |
2 |
هدف کلی |
شناخت انواع بیابانهای ایران و جهان براساس شرایط و فاکتورهای اقلیمی، هیدرولوژی، زمین شناسی و ژئومورفولوژی، خاکشناسی، اکولوژیکی، بیوکلیماتیکی، اقتصادی و اجتماعی. آشنایی با نگاهها و تصورات مردم مختلف جهان درباره مناطق بیابانی. آشنایی دانشجویان با عوامل اصلی و تاثیرگذار در تشکیل بیابانهای ایران و جهان |
3 |
شایستگی های پایه |
آشناطی با اکولوژی بایومهای بیابانی، شناخت عوامل اصلی توسعه بیابان و آشنایی با فاکتورهای تشکیل دهنده و تخریب کننده (فرساینده) بیابان مانند باد و آب |
4 |
اهداف یادگیری |
تربیت نیروهای متخصص و علاقهمند با ارائه مطالب آموزشی، تقویت و ایجاد حس و انگیزه پژوهش در دانشجویان برای انجام تحقیقات کاربردی در زمینه شناخت اکوسیستمهای بیابانی از جهت استفاده بهینه و مبتنی بر توسعه پایدار آنها |
5 |
روش تدریس |
ارائه مطالب توسط مدرس با وسایل کمک آموزشی مانند؛ رایانه، فیلم های مستند کوتاه آموزشی.
ارائه تمرین/تکلیف انفرادی و گروهی توسط دانشجویان.
پزسش و پاسخ درسی |
6 |
وظایف دانشجو |
انجام تکالیف خواسته شده توسط استاد، مشارکت در مباحث مطرح شده در کلاس و همچنین مشارکت در طرحهای پیشنهادی توسط استاد درس، حضور مستمر در کلاس و حتی الامکان پرهیز از غیبت و مشارکت در ارزیابی دروس پایان ترم |
7 |
منبع |
|
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
وسایل کمک آموزشی مانند؛ رایانه، فیلم های مستند کوتاه آموزشی |
9 |
نحوه ارزشیابی |
(لازم به توضیح است، ارزیابی پیشرفت تحصیلی دانشجویان در هر درس، بر اساس حضور وفعالیت در کلاس، انجام تکالیف آموزشی-پژوهشی و نتایج امتحانات میان نیمسال و پایان نیمسال انجام میگیرد)
امتحان میان ترم به صورت تشرطحی و Quiz ( 4 نمره)
امتحان پایان ترم به صورت تشریحی (15نمره)
حضور و غیاب در کلاس(25/0 نمره)
ارائه تکالیف و کار انفرادی و گروهی( 1نمره)
نمره پایانی، جمع جبری نمرات میانترم، پایانترم و تکلیف درسی است |