1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
بیابان با همه خشونت ظاهری و برخلاف تصور عامه، اگر چه تولیدات گیاهی اندکی دارد ولی پتانسیل های تولیدی دیگری در خود نهفته دارد که اگر به درستی شناخته شده و مورد بهره برداری قرار گیرد در جهت مهار بیابان زایی نیز گامهای مفیدی برداشته خواهد شد. زمینه مناسب اقلیمی و تابش آفتاب در بیشتر مناطق و در اکثر فصول سال همچنین مناطق واجد پتانسیل بالای باد و قابلیت های تولید انرژی زمین گرمایی در ایران زمینه لازم و مناسبی برای استفاده و گسترش انرژیهای نو و پاک را حتی در مناطق بیابانی فراهم آورده است هرچند در راه به کارگیری انرژیهای نو نیز بعضاً موانع و مشکلاتی به چشم می خورد که یکی از این موانع وجود نفت ارزان در کشور است از طرفی عدم شناخت انرژیهای نو و مجهول ماندن مزایای آن توسط مردم و مسئولین نیز، پرداختن به اینگونه انرژی ها را کم اهمیت جلوه داده و مانع ایجاد زمینه دستیابی همه جانبه به این پدیده با ارزش شده است. برای رفع این موانع، بومی کردن انرژیهای نو و فرهنگ سازی در خصوص استفاده از آن باید در اولویّتهای اصلی برنامهریزان کلان کشور قرار گیرد |
2 |
هدف کلی |
طبقهبندی جغرافیایی بیابانهای ایران و جهان، شناخت قابلیتها و محدوّدیتهای مناطق بیابانی ایران و مدیریت بهینه و پایدار مناطق بیابانی با هدف کاهش و جلوگیری از بیابانزایی و تخریب زمین |
3 |
شایستگی های پایه |
آشنایی با بیابانهای ایران و جهان، شناخت عوامل اصلی (فاکتورهای جهانی و محلّی) توسعه بیابان و آشنایی با روابط همسو ، همسینرژی و متقابل عوامل بیابان (نگاه سیستمی به ساختار تشکیل بیابان) |
4 |
اهداف یادگیری |
تربیت نیروهای متخصص و علاقهمند با ارائه مطالب آموزشی، تقویت و ایجاد حس و انگیزه پژوهش در دانشجویان برای انجام تحقیقات کاربردی در زمینه شناخت قابلیتها و محدودیتهای بیابانهای ایران و جهان |
5 |
روش تدریس |
ارائه مطالب توسط مدرس با وسایل کمک آموزشی مانند؛ رایانه، فیلم های مستند کوتاه آموزشی. ارائه تمرین/تکلیف انفرادی و گروهی توسط دانشجویان. پزسش و پاسخ درسی |
6 |
وظایف دانشجو |
انجام تکالیف خواسته شده توسط استاد، مشارکت در مباحث مطرح شده در کلاس و همچنین مشارکت در طرحهای پیشنهادی توسط استاد درس، حضور مستمر در کلاس و حتی الامکان پرهیز از غیبت و مشارکت در ارزیابی دروس پایان ترم |
7 |
منبع |
|
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
وسایل کمک آموزشی مانند؛ رایانه، فیلم های مستند کوتاه آموزشی |
9 |
نحوه ارزشیابی |
(لازم به توضیح است، ارزیابی پیشرفت تحصیلی دانشجویان در هر درس، بر اساس حضور وفعالیت در کلاس، انجام تکالیف آموزشی-پژوهشی و نتایج امتحانات میان نیمسال و پایان نیمسال انجام میگیرد)
امتحان میان ترم به صورت تشریحی و Quiz ( 4 نمره)
امتحان پایان ترم به صورت تشریحی (15نمره)
حضور و غیاب در کلاس(25/0 نمره)
ارائه تکالیف و کار انفرادی و گروهی( 1نمره)
نمره پایانی، جمع جبری نمرات میانترم، پایانترم و تکلیف درسی است |