1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
به دنبال خشکسالی ها و قحطی شدید و گسترده اواخر دهه 1960 و اویل دهه 1970 در آفریقا، موضوع بیابانزایی به عنوان یک معضل جهانی مطرح گردید. در این زمینه سازمان ملل UNEP را به عنوان یک آزانس تخصصی بین المللی، مامور اقدامات وسیع اجرایی آموزشی مقابله با بیابانزایی در سطح چهار قاره آسیا، آفریقا، آمریکای لاتین و اروپا نمود. بیابانزایی یکی از فرآینده پیچیده تخریب زمین در مناطق خشک، نیمه خشک و خشک جنب مرطوب به شمار می رود که براثر عوامل مختلف از جمله تغییرات آب و هوایی و فعالیت های انسانی حادث می شود. براساس آمار منتشره در بند 12 فصل 12 دستور کار 21 ، بیابانزایی عارضه ایست که یک ششم جمعیت جهان، 70 درصد اراضی خشک که به 3.6 میلیارد هکتار بالغ می شود و همچنین یک چهارم مساحت جهان را متاثر ساخته است. این شرایط باعث تخریب اراضی مرتعی به میزان 73 درصد تمامی اراضی مرتعی جهان، افت ساختار و تنزل حاصلخیزی 47 درصد خاک مناطق خشک و تخریب بیش از 30 درصد زمین های تحت کشت آبی شده است. لذا شناخت عوامل مختلف بیابانزایی و راه های مقابله با گسترش آن بسیار حائز اهمیت بوده و منجر به اقدامات پیشگیری و کنترلی توسط کشورهای مختلف و با مشارکت مردمی شده است. |
2 |
هدف کلی |
آشنایی با سازمان های بین المللی و منطقه ای در ایران و جهان، آشنایی با کنوانسیون های بین المللی بیابان زدایی، اهمیت و نقش مشارکت مردمی در پروژه های کنترلی، معرفی سازمان های غیر دولتی (مردم نهاد) و معرفی شیوه های نوین مقابله با بیابان زایی در ایران و جهان |
3 |
شایستگی های پایه |
آشنایی با بیابانهای ایران و جهان، طبقهبندی و ارزیابی بیابانزایی و راههای کنترل فرسایش بادی |
4 |
اهداف یادگیری |
تربیت نیروهای متخصص و علاقهمند برای مشارکت و انجام پروژههای کنترلی، اصلاحی و احیایی بیابانزدایی |
5 |
روش تدریس |
ارائه مطالب توسط مدرس با وسایل کمک آموزشی مانند؛ رایانه، فیلم های مستند کوتاه آموزشی. ارائه تمرین/تکلیف انفرادی و گروهی توسط دانشجویان. پرسش و پاسخ درسی |
6 |
وظایف دانشجو |
انجام تکالیف خواسته شده توسط استاد، مشارکت در مباحث مطرح شده در کلاس و همچنین مشارکت در طرحهای پیشنهادی توسط استاد درس، حضور مستمر در کلاس و حتی الامکان پرهیز از غیبت و مشارکت در ارزیابی دروس پایان ترم |
7 |
منبع |
|
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
وسایل کمک آموزشی مانند؛ رایانه، فیلم های مستند کوتاه آموزشی |
9 |
نحوه ارزشیابی |
(لازم به توضیح است، ارزیابی پیشرفت تحصیلی دانشجویان در هر درس، بر اساس حضور وفعالیت در کلاس، انجام تکالیف آموزشی-پژوهشی و نتایج امتحانات میان نیمسال و پایان نیمسال انجام میگیرد)
امتحان میان ترم به صورت تشریحی و Quiz ( 4 نمره)
امتحان پایان ترم به صورت تشریحی (15نمره)
حضور و غیاب در کلاس(25/0 نمره)
ارائه تکالیف و کار انفرادی و گروهی( 1نمره)
نمره پایانی، جمع جبری نمرات مینترم، پایانترم و تکلیف درسی است |