1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
مساحت قابل توجهی از سرزمین ایران را می پوشاند. امروزه، افزایش چشمگیر تقاضای انرژی، رو به اتمام بودن منابع سوختهای فسیلی و بحرانهای زیست محیطی، دست به دست هم داده اند تا در سالهای اخیر زمزمهی انرژیهای تجدیدپذیر و پاک را از گوشه و کنار بشنویم. انرژی باد به عنوان یکی از منابع اصلی انرژی پاک، در کنار انرژی خورشیدی بیش از دیگر منابع انرژی مورد توجه قرار است. علاوه برآن، میزان متوسط تابش ماهانه خورشیدی و تعداد روزهای آفتابی بسیار بالاست. زمین های مسطح و تراکم جمعیّت کم در واحد سطح، از مزایای استفاده از انرژی خورشیدی می باشد.
بخش زیادی از مناطق بیابانی به طور متوسط 4/5 تا 5/2 کیلووات ساعت بر متر مربع انرژی خورشیدی دریافت می کنند. در صورت فرهنگ سازی، چنانچه 40000 مناطق روستایی کشور به جای سوخت فسیلی از انرژی خورشیدی و سیستم های خورشیدی برای گرم کردن و پخت و پز غذا استفاده کنند، سالانه 1 میلیارد و 200 میلیون لیتر نفت (ارزش ریالی هر بشکه نفت به طور متوسط در 3 ماه اوّل سال میلادی در حدود 50 دلار بوده است) صرفه جویی می شود.انرژی زمین گرمایی به انرژی حرارتی قابل استحصال از پوسته زمین اطلاق می شود. وجود چشمه های آب گرم در سطح زمین، از معمولی ترین نشان های انرژی زمین گرمایی است. انرژی زمین گرمایی برخلاف سایر انرژی های تجدیدپذیر، محدود به فصل، زمان و یا شرایط خاصی نبوده و بدون وقفه قابل بهره برداری است. انرژی برق تولیدی از این نوع انرژی نسبت به سایر انرژی های نو و تجدیدپذیر، ارزانتر است. در سه دهه اخیر نصب نیروگاه های زمین گرمایی در جهان از رشد و توسعه چشم گیری برخوردار بوده است. در سال های گذشته، روند افزایشی مصرف انرژی حرارتی توسط روستائیان با بوته کنی، قطع درختان و ... منجر به گسترش بیابانزایی شده است. توسعه بیوگاز در مناطق روستایی ومحروم به منظور تامین سوخت لازم برای پخت و پز، گرمایش، برق رسانی از تخریب مراتع و جنگل ها خواهد کاست. |
2 |
هدف کلی |
آشنایی با مفاهیم انرژیهای پاک و تجدیدپذیر و کاربرد آنها در مقایسه با انرژیهای تجدیدناپذیر |
3 |
شایستگی های پایه |
آشنایی با انواع انرژیها و جایگزین نمودن آنها در زندگی امروزی و توانایی دانشجویان در استفاده و کاربرد انرژی های نو و تجدیدپذیر در جایگزین با انرژی های تجدیدناپذیر |
4 |
اهداف یادگیری |
تربیت نیروهای متخصص و علاقهمند با ارائه مطالب آموزشی، تقویت و ایجاد حس و انگیزه پژوهش در دانشجویان برای انجام تحقیقات کاربردی در زمینه انرژی های پاک و تجدیدپذیر |
5 |
روش تدریس |
ارائه مطالب توسط مدرس با وسایل کمک آموزشی مانند؛ رایانه، فیلم های مستند کوتاه آموزشی. ارائه تمرین/تکلیف انفرادی و گروهی توسط دانشجویان. پرسش و پاسخ درسی |
6 |
وظایف دانشجو |
انجام تکالیف خواسته شده توسط استاد، مشارکت در مباحث مطرح شده در کلاس، حضور مستمر در کلاس و حتی الامکان پرهیز از غیبت و مشارکت در ارزیابی دروس پایان ترم |
7 |
منبع |
- ثقفی، محمود، 1382. انرژی های تجدیدپذیر، دانشگاه تهران، 389 صفحه
- پرتو، عبدالرحیم، 1390. انرژی های نو، انتشارات دانشگاه تهران.
- مقالات علمی، جستجوهای اینترنتی در زمینه انرژی های نو |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
وسایل کمک آموزشی مانند؛ رایانه، فیلم های مستند کوتاه آموزشی، بازدید از اماکن دارای انرژیهای تجدیدپذیر |
9 |
نحوه ارزشیابی |
ارزیابی پیشرفت تحصیلی دانشجویان در هر درس، بر اساس حضور وفعالیت در کلاس، انجام تکالیف آموزشی-پژوهشی و نتایج امتحانات میان نیمسال و پایان نیمسال انجام میگیرد.
امتحان میان ترم به صورت تشریحی و Quiz ( 4 نمره)
امتحان پایان ترم به صورت تشریحی (15نمره)
حضور و غیاب در کلاس(25/0 نمره)
ارائه تکالیف و کار انفرادی و گروهی( 1نمره)
نمره پایانی، جمع جبری نمرات میانترم، پایانترم و تکلیف درسی است |