1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
سیستمهای طبیعی به طور ذاتی پیچیدهاند. پرداختن به موضوعاتی از جمله اکوسیستمهای طبیعی نیازمند توجه به تمامی عوامل فیزیکی، بیولوژیکی، اکولوژیکی، اجتماعی-اقتصادی، فرهنگی و ... میباشد. اگر با چنین سیستمهای پیچیدهای به شیوهای ناقص و ناکافی برخورد شود، مدیریت بهینه سیستم ناکارآمد خواهد بود. وقتی عوامل اقتصادی پیش بینی نشدهای، تقاضا نسبت به یک منبع طبیعی را تغییر میدهد، حتی طرحهای مدیریتی مبتنی بر اطلاعات دقیق بیولژیکی و اکولوژیکی شکست خواهد خورد و اینکه بروز محدودیتهای پیش بینی نشده اکولوژیکی، سیاستهای درست اقتصادی را ناکام خواهد گذاشت. بنابراین، پرداختن به یک موضوع مدیریتی همچون مدیریت صحیح مناطق بیابانی، مستلزم نگاه کل گرایانه و استفاده از مدل های ریاضی می باشد. |
2 |
هدف کلی |
آشنایی با مفهوم مدیریت جامع در مناطق خشک، قوانین و کنوانسیونهای بین المللی مرتبط با بیابان، تحلیل شبکه روابط سازمانی در راستای سیاستگذاری جامع مناطق بیابانی |
3 |
شایستگی های پایه |
آشنایی با مفاهیم مدیریت سرزمین، حکمرانی مناطق بیابانی، رویکردهای مدیریتی در مناطق خشک، شبکه سیاستگذاری و تحلیل روابط سازمانی، انسجام درون سازمانی و برون سازمانی، قوانین و مقررات بین المللی مرتبط با بیابان، آشنایی با انواع کنوانسیونهای بینالمللی مقابله با بیابان، کنوانسیون بین المللی تغییر اقلیم، تنوع زیستی. تشکیلات سازمانی بیابان در ایران و ... |
4 |
اهداف یادگیری |
تربیت نیروهای متخصص و علاقهمند با ارائه مطالب آموزشی، تقویت و ایجاد حس و انگیزه پژوهش در دانشجویان برای انجام تحقیقات کاربردی در زمینه شناخت اکوسیستمهای مناطق خشک و بیابانی از جهت مدیریت و استفاده بهینه و کنترل عوامل تخریبی |
5 |
روش تدریس |
ارائه مطالب توسط مدرس با وسایل کمک آموزشی مانند؛ رایانه، فیلم های مستند کوتاه آموزشی. ارائه تمرین/تکلیف انفرادی و گروهی توسط دانشجویان. پرسش و پاسخ درسی |
6 |
وظایف دانشجو |
انجام تکالیف خواسته شده توسط استاد، مشارکت در مباحث مطرح شده در کلاس و همچنین مشارکت در طرحهای پیشنهادی توسط استاد درس، حضور مستمر در کلاس و حتی الامکان پرهیز از غیبت و مشارکت در ارزیابی دروس پایان ترم |
7 |
منبع |
-مدلهای ارزیابی بیابانزایی (معیارها و شاخص ها)، دکتر غلامرضا زهتابیان، دکتر حسن خسروی و مهندس ریحانه مسعودی، انتشارات دانشگاه تهران، 260 ص.
-روش ها و مدل های ارزیابی و تهیه نقشه بیابانزایی، دکتر اختصاصی و دکتر سپهر، انتشارات دانشگاه یزد، 286 ص.
-قانون مقابله با بیابانزایی و تعدیل خشکسالی (لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای بیابانزدایی).1380. تدوین دفتر تثبیت شن و بیابانزدایی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور، 131ص.
-جعفریان، و،. و بهرامی فروزان، م. 1390. آشنایی با اصول واهداف کنوانسیون مقابله با بیابان¬زایی، وزرات جهاد کشاورزی، سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور، 39 ص.
-بیرودیان، ن. 1380. اصول مدیریت مناطق بیابانی، اتنشارات رشاد، 205 ص. |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
وسایل کمک آموزشی مانند؛ رایانه، فیلم های مستند کوتاه آموزشی |
9 |
نحوه ارزشیابی |
ارزیابی پیشرفت تحصیلی دانشجویان در هر درس، بر اساس حضور وفعالیت در کلاس، انجام تکالیف آموزشی-پژوهشی و نتایج امتحانات میان نیمسال و پایان نیمسال انجام میگیرد.
امتحان میان ترم به صورت تشریحی و Quiz ( 4 نمره)
امتحان پایان ترم به صورت تشریحی (15نمره)
حضور و غیاب در کلاس(25/0 نمره)
ارائه تکالیف و کار انفرادی و گروهی( 1نمره)
نمره پایانی، جمع جبری نمرات میانترم، پایانترم و تکلیف درسی است |