1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
برنامهریزی جهت هر نوع کاری نیازمند داشتن اطلاعات مربوط به آن کار است. این نیاز مندی در مورد برنامهریزی برای استفادههای انسان از سرزمین نیز صادق است. زیرا بدون اطلاعات مربوط به شناخت منابع (چه اکولوژیکی و چه اقتصادی-اجتماعی) نمیتوان بخشهای دیگر فرآیند برنامهریزی استفاده از سرزمین را مهیا ساخت. برنامهریزی مکانی برای استفاده از سرزمین از دهههای 1930 و 1940 شتاب بیشتری یافت و امروزه این مهم به عنوان جزء لاینفک مدیریت زمین در آمده است. سیستم اطلاعات جغرافیایی به تناسب محیط مناسب و با قابلیت، این امکان را فراهم میسازد تا برنامهریزیهای مبتنی بر زمین، با دقّت، صحت و سرعت بیشتری انجام شوند. |
2 |
هدف کلی |
آشنایی دانشجویان با مباحث مختلف تحقیقاتی در زمینه مدیریت و کنترل بیابان |
3 |
شایستگی های پایه |
جستجوی منابع مختلف علمی در مورد مدیریت بیابان |
4 |
اهداف یادگیری |
تربیت نیروهای متخصص و علاقهمند با ارائه مطالب آموزشی، تقویت و ایجاد حس و انگیزه پژوهش در دانشجویان برای انجام تحقیقات کاربردی در زمینه مدیریت منابع زمینی و انجام پروژه های مختلف در زمینه اکوسیستمهای طبیعی و محیط زیستی |
5 |
روش تدریس |
این درس به صورت دانشجو-استاد تدریس می شود. |
6 |
وظایف دانشجو |
تعیین استاد راهنماو همکاری با ایشان برای تعیین موضوعات تحقیقاتی و پژوهشی |
7 |
منبع |
کلیه منابع معتبر فارسی و لاتین در مجلات، کتب و گزارشات نمختلف درباره مدیریت بیابان |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
اینترنت، موتورهای جستجوگر، منابع موجود در کتابخانه ها. تدریس به صورت حضوری و مجازی انجام می شود. |
9 |
نحوه ارزشیابی |
در پایان ترم و به صورت ارائه یک موضوع پژوهشی توسط دانشجو به صورت ارائه و سخنرانی |