طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس از دروس اختیاری دوره کارشناسی ارشد مدیریت و کنترل بیابان است.
2 هدف کلی این درس از دروس اختیاری دوره کارشناسی ارشد مدیریت و کنترل بیابان است.
3 شایستگی های پایه آشنایی با مفاهیم اصلی دروس اصلی و تخصصی دوره کارشناسی مانند آمار، نقشه برداری، GIS، گیاهشناسی، شناخت محدویت‌ها و قابلیت‌های بیابان، اصول کنترل و همزیستی با بیابان و ...
4 اهداف یادگیری آموزش شیوه های تحقیق و پژوهش جهت بررسی کارآمد مسایل مرتبط با منابع طبیعی از جمله روش های نمونه برداری، شرکت در کنفرانس‌های علمی ملی و بین المللی، تهیه و ارسال مقالات علمی در مجلات معتبر علمی ایران و جهان
5 روش تدریس ارائه مطالب توسط سه مدرس با تخصص‌های بیابان‌زدایی، اکولوژی پوشش گیاهی، آمار ارایئه می شود. 6 جلسه اول درباره انواع روش های تحقیق، آشنایی با ساختار تحقیق، معرفی بخش‌های مختلف تحقیق مانند عنوان، ضرورت تحقیق، پرسش‌های تحقیق، فرضیات، روش تحقیق، ارائه برنامه زمان‌بندی انجام تحقیق، نحوه تهیه پایان نامه و ساختار پایان نامه در 6 جلسه دوم، ارائه روش‌های نمونه‌برداری در عملیات‌های میدانی مانند ترانسکت، پلات، روش‌های آزمایشگاهی، آشنایی با روش‌های برداشت نمونه، محاسبات آمار، صحت‌سنجی داده‌ها در 6 جلسه پایانی، روش‌های بررسی منابع علمی از مجلات، سایت ها، گزارشات علمی و اداری، اشنایی با ساختار مقاله نویسی (فارسی و لاتین)، نحوه ارسال مقاله به مجلات، رفرانس نویسی، تهیه Cover letter ، نحوه پاسخ به کامنت‌های داوران و... ارائه می‌گردد.
6 وظایف دانشجو انجام تکالیف خواسته شده توسط استاد، مشارکت در مباحث مطرح شده در کلاس و همچنین مشارکت در طرح‌های پیشنهادی توسط استاد درس، حضور مستمر در کلاس و حتی الامکان پرهیز از غیبت و مشارکت در ارزیابی دروس پایان ترم
7 منبع حسنلو، حمیدرضا، 1387، اصول و مبانی مقالات ISI، انتشارات آذر کلک، 200 صفحه خواجه نوری، عباس قلی، 1374، روش تحقیق، انتشارات دانشگاه تهران، 224 صفحه زارع چاهوکی، محمدعلی، 1394، روش تحقیق در علوم محیطی، انتشارات جهاد دانشگاهی
8 مواد و امکانات آموزشی وسایل کمک آموزشی مانند؛ رایانه، کتب و فیلم‌های مستند کوتاه آموزشی
9 نحوه ارزشیابی (لازم به توضیح است، ارزیابی پیشرفت تحصیلی دانشجویان در هر درس، بر اساس حضور وفعالیت در کلاس، انجام تکالیف آموزشی-پژوهشی و نتایج امتحانات پایان نیمسال انجام می‌گیرد)  امتحان پایان ترم به صورت تشریحی توسط سه استاد (20 نمره)  حضور و غیاب در کلاس(25/0 نمره) این نمره به صورت + و – بر روی نمره نهایی اعمال خواهد شد.