1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
جایگاه درس در برنامهریزی درسی: برنامهریزی جهت هر نوع کاری نیازمند داشتن اطلاعات مربوط به آن کار است. این نیاز مندی در مورد برنامهریزی برای استفادههای انسان از سرزمین نیز صادق است. زیرا بدون اطلاعات مربوط به شناخت منابع (چه اکولوژیکی و چه اقتصادی-اجتماعی) نمیتوان بخشهای دیگر فرآیند برنامهریزی استفاده از سرزمین را مهیا ساخت. برنامهریزی مکانی برای استفاده از سرزمین از دهههای 1930 و 1940 شتاب بیشتری یافت و امروزه این مهم به عنوان جزء لاینفک مدیریت زمین در آمده است. سیستم اطلاعات جغرافیایی به تناسب محیط مناسب و با قابلیت، این امکان را فراهم میسازد تا برنامهریزیهای مبتنی بر زمین، با دقّت، صحت و سرعت بیشتری انجام شوند. |
2 |
هدف کلی |
تولید دادههای مکانی (وکتوری و رستری)، تصحیح هندسی و ژئورفرانس نقشههای اسکن شده، مدیریت داده، تهیه پایگاه داده مکانی و ویرایش نقشهها، جانمایی و تولید نقشههای کاربردی. تجزیه وتحلیل دادههای مکانی |
3 |
شایستگی های پایه |
آشنایی با انواع نقشه، مقیاس، علائم و نشانه های استاندارد نقشه (سیمبولوژی) و اصول کارتوگرافی |
4 |
اهداف یادگیری |
تربیت نیروهای متخصص و علاقهمند با ارائه مطالب آموزشی، تقویت و ایجاد حس و انگیزه پژوهش در دانشجویان برای انجام تحقیقات کاربردی در زمینه مدیریت منابع طبیعی و انجام پروژه های مرتع داری، آبخیزداری، مدیریت مناطق خشک و بیابانی و اکوسیستمهای طبیعی و محیط زیستی |
5 |
روش تدریس |
ارائه مطالب توسط مدرس با وسایل کمک آموزشی مانند؛ رایانه، فیلم های مستند کوتاه آموزشی. ارائه تمرین/تکلیف انفرادی و گروهی توسط دانشجویان. پرسش و پاسخ درسی |
6 |
وظایف دانشجو |
انجام تکالیف خواسته شده توسط استاد، مشارکت در مباحث مطرح شده در کلاس و همچنین مشارکت در طرحهای پیشنهادی توسط استاد درس، حضور مستمر در کلاس و حتی الامکان پرهیز از غیبت و مشارکت در ارزیابی دروس پایان ترم |
7 |
منبع |
-سیستم اطلاعات جغرافیایی –GIS دکتر سید رضا حسین زاده و مهندس علیرضا بیدخوری، انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد
- ارزیابی و برنامه ریزی محیط زیست با سامانه های اطلاعات جغرافیایی دکتر مجید مخدوم، دکتر علی اصغر درویش صفت، مهندس مخدوم و مهندس جعفر زاده، انتشارات دانشگاه نهران
- تسلط بر GIS با ARC GIS ذبیح ا.. چهاراهی و ژاله رشچی، انتشارات کیان رایانه |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
وسایل کمک آموزشی مانند؛ رایانه، فیلم های مستند کوتاه آموزشی |
9 |
نحوه ارزشیابی |
(لازم به توضیح است، ارزیابی پیشرفت تحصیلی دانشجویان در هر درس، بر اساس حضور وفعالیت در کلاس، انجام تکالیف آموزشی-پژوهشی و نتایج امتحانات میان نیمسال و پایان نیمسال انجام میگیرد)
امتحان میان ترم به صورت انجام پروژه و Quiz ( 4 نمره)
امتحان پایان ترم به صورت انجام پروژه (15نمره)
حضور و غیاب در کلاس(25/0 نمره)
ارائه تکالیف و کار انفرادی و گروهی( 1نمره)
نمره پایانی، جمع جبری نمرات میانترم، پایانترم و تکلیف درسی است |