1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
• امار زیستی کاربرد روشهای آماری را در انجام طرحهای تحقیقاتی در حیطه علوم زیستی بیان میکند. که معمولا به دو شاخه اصلی تقسیم میشود، آمار توصیفی که شامل روشهای خلاصه کردن ونمایش نتایج مشاهدات میباشد وآمار تحلیلی که به بررسی ارتباط بین متغیرهای مورد مطالعه و تعمیم نتایج از نمونه به جامعه میپردازد. |
2 |
هدف کلی |
• افزایش توانایی دانشجویان را در توصیف و تجزیه و تحلیل داده ها و درک صحیح نتایج تحقیقات دیگران |
3 |
شایستگی های پایه |
• آشنایی اولیه با مباحث آمار و احتمالات |
4 |
اهداف یادگیری |
• آشنایی با تعریف متغیر و انواع آن
• آشنایی با جایگاه متغیرها را در انجام تحقیق
• آشنایی با شاخص های مرکزی و پراکندگی و نحوه محاسبه و کاربرد آند
• تهیه جدول مناسب را برای توصیف مشاهدات.
• تهیه نمودارهای آماری مناسب برای توصیف مشاهدات
• آشنایی با مفاهیم اصلی احتمالات
• آشنایی با توزیع دوجمله ای و پواسن
• آشنایی با توزیع نرمال
• توانایی برآورد نقطه ای و فاصله ای برای میانگین و نسبت جامعه
• آشنایی با فرضیه
• آشنایی با تست های آماری شامل
• آزمون مقایسه میانکین جامعه با عدد ثابت
• آزمون مقایسه نسبت در جامعه با عدد ثابت
• آزمون مقایسه میانکینها در دو جامعه مستقل.
• آزمون مقایسه واریانسها در دو جامعه
• آزمون مقایسه میانکینها در دو جامعه در حالت مشاهدات جفتی
• آزمون مقایسه نسبتها در دو جامعه
• آزمون همبستگی و رگرسیون |
5 |
روش تدریس |
سخنرانی و بحث گروهی |
6 |
وظایف دانشجو |
مشارکت در ارایه مباحث محول شده به دانشجویان
حل تمرین |
7 |
منبع |
روشهای آماری و شاخصهای بهداشتی، دکتر کاظم محمد و دکتر حسین ملک افضلی، چاپ پانزدهم، 1392 |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
وایت برد و ویدئو پروژکتور پاورپوینت |
9 |
نحوه ارزشیابی |
کوئیز 15%
حضور فعال در کلاس و شرکت در مباحث کلاسی 10%
آزمون نهایی 75% |
10 |
فایل |
Pdf File |