1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
درس آبخیزداری به عنوان یکی از دروس تخصصی رشته مهندسی منابع طبیعی جهت آشنایی با مشکلات کلی حوضه¬های کشور تدوین شده و دانشجو با بهره¬گیری از روش آبخیزداری و تفکر سیستمی دانش لازم برای مدیریت حوضه آبخیز را فرا می¬گیرد. |
2 |
هدف کلی |
بررسی مسائل و مشکلات حوزه¬های آبخیز، طرح ها و مدل های مختلف مدیریت آبخیز |
3 |
شایستگی های پایه |
دانشجو باید دانش لازم درباره ویژگی¬های حوزه آبخیز و فرایندهای مختلف در سطح حوًه و مخصوصا مداخلات انسانی را داشته باشد. |
4 |
اهداف یادگیری |
اهداف این دوره به شرح زیر می باشد:
1ـ لزوم آبخیزداری و پیشنه تاریخی آن
2ـ روش های مدیریت آبخیز
3ـ مراحل مدیریت آبخیز و دیدگاه¬های موجود
4ـ مسائل و مشکلات حوزه¬های آبخیز کشور ( سیل و سیلخیزی، خشکسالی و بحران آب، فرسایش خاک و رسوب زایی، تخریب پوشش گیاهی، تخریب منابع طبیعی، اقتصادی اجتماعی)
5ـ راهکارهای حل مشکلات حوزه های آبخیز |
5 |
روش تدریس |
بخش تئوری به صورت سخنرانی و ارایه اسلاید ـ بخش عملی تجزیه و تحلیل یک طرح آبخیزداری و یازید از حوضه مربوطه |
6 |
وظایف دانشجو |
حضور در کلاس، مطالعه مستمر مطالب ارایه شده و انجام تکالیف مربوطه |
7 |
منبع |
1. رفاهی, ح., فرسایش آب و روشهای کنترل آن. 1379.
2. مرکز تحقیقات حفاظت خاک و آبخیزداری, برنامه های راهبردی مرکز تحقیقات حفاظت خاک و آبخیزداری. 1386.
3. اسمعلی, ا. و خ. عبدالهی, آبخیزداری و حفاظت خاک. 1379.
4. غفوری, م. سیر تکاملی مدیریت حوزه آبخیز - نسل سوم.
5. رضایی, ش.م., رویکرد سیستمی به تجزیه و تحلیل اکوسیستم ها 1388.
6. مجید, م., آمایش سرزمین. 1379. |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
در بخش نظری کامپیوتر و پروژکتور |
9 |
نحوه ارزشیابی |
بخش تئوری امتحان میان ترم (7 نمره) ـ پایان ترم (7 نمره) بخش عملی و شرکت در بازدید (4 نمره)- آزمونک (2 نمره) |