طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره درس آبخیزداری به عنوان یکی از دروس تخصصی رشته مهندسی منابع طبیعی جهت آشنایی با مشکلات کلی حوضه¬های کشور تدوین شده و دانشجو با بهره¬گیری از روش آبخیزداری و تفکر سیستمی دانش لازم برای مدیریت حوضه آبخیز را فرا می¬گیرد.
2 هدف کلی بررسی مسائل و مشکلات حوزه¬های آبخیز، طرح ها و مدل های مختلف مدیریت آبخیز
3 شایستگی های پایه دانشجو باید دانش لازم درباره ویژگی¬های حوزه آبخیز و فرایندهای مختلف در سطح حوًه و مخصوصا مداخلات انسانی را داشته باشد.
4 اهداف یادگیری اهداف این دوره به شرح زیر می باشد: 1ـ لزوم آبخیزداری و پیشنه تاریخی آن 2ـ روش های مدیریت آبخیز 3ـ مراحل مدیریت آبخیز و دیدگاه¬های موجود 4ـ مسائل و مشکلات حوزه¬های آبخیز کشور ( سیل و سیلخیزی، خشکسالی و بحران آب، فرسایش خاک و رسوب زایی، تخریب پوشش گیاهی، تخریب منابع طبیعی، اقتصادی اجتماعی) 5ـ راهکارهای حل مشکلات حوزه های آبخیز
5 روش تدریس بخش تئوری به صورت سخنرانی و ارایه اسلاید ـ بخش عملی تجزیه و تحلیل یک طرح آبخیزداری و یازید از حوضه مربوطه
6 وظایف دانشجو حضور در کلاس، مطالعه مستمر مطالب ارایه شده و انجام تکالیف مربوطه
7 منبع 1. رفاهی, ح., فرسایش آب و روشهای کنترل آن. 1379. 2. مرکز تحقیقات حفاظت خاک و آبخیزداری, برنامه های راهبردی مرکز تحقیقات حفاظت خاک و آبخیزداری. 1386. 3. اسمعلی, ا. و خ. عبدالهی, آبخیزداری و حفاظت خاک. 1379. 4. غفوری, م. سیر تکاملی مدیریت حوزه آبخیز - نسل سوم. 5. رضایی, ش.م., رویکرد سیستمی به تجزیه و تحلیل اکوسیستم ها 1388. 6. مجید, م., آمایش سرزمین. 1379.
8 مواد و امکانات آموزشی در بخش نظری کامپیوتر و پروژکتور
9 نحوه ارزشیابی بخش تئوری امتحان میان ترم (7 نمره) ـ پایان ترم (7 نمره) بخش عملی و شرکت در بازدید (4 نمره)- آزمونک (2 نمره)