1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
درس توسعه اقتصادی و برنامه ریزی به عنوان یکی از دروس پایه اقتصادی است که دانشجویان رشته حسابداری در کنار دروس تخصصی خود این درس را می گذرانند. |
2 |
هدف کلی |
-آشنایی دانشجویان با مبانی توسعه اقتصادی
-نگاهی اجمالی به تجربه کشورهای مختلف در زمینه توسعه یافتگی |
3 |
شایستگی های پایه |
دانشجویان قبل از انتخاب این درس باید دو درس اقتصاد خرد و اقتصاد کلان را گذرانده باشند. |
4 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با مبانی مکتب اتریشی |
5 |
اهداف یادگیری |
بررسی نظریات کارل منگر به عنوان یکی از پیشگامان مکتب اقتصاد اتریشی |
6 |
اهداف یادگیری |
بررسی نظریات فردریک هایک و اسرائیل کرزنر به عنوان نظریه پردازان برجسته مکتب اقتصاد اتریشی |
7 |
اهداف یادگیری |
ارائه پایه و شالوده های نظریه کارگزار انسانی |
8 |
اهداف یادگیری |
تشریح چارچوب تفسیر ذهنی کارگزاران اقتصادی |
9 |
اهداف یادگیری |
آشنا شدن دانشجویان با مبحث کارآفرینی |
10 |
اهداف یادگیری |
آشنا شدن دانشجویان با فرایند کارآفرینانه از منظر کرزنر |
11 |
اهداف یادگیری |
بررسی این موضوع که جهت تفسیر مسائل جدید آیا نیاز به چارچوب ذهنی جدیدی است یا خیر؟ |
12 |
اهداف یادگیری |
تبیین مراحل نوآوری ها در نگاه شوتزین ها |
13 |
اهداف یادگیری |
پاسخ به این سوال اساسی که توانمندی ها و ظرفیت های ملی یک جامعه از کجا نشات می گیرد؟ |
14 |
اهداف یادگیری |
بررسی قابلیت هایی که منجر به نوآوری در سطح فردی می گردد |
15 |
اهداف یادگیری |
تبیین و تشریح توانمندی های ملی از زاویه دید ذهن گرایی |
16 |
اهداف یادگیری |
چرا ابداعات و نوآوری های برخی نوابغ در دوره زندگی شان درک نشده است؟
این فصل درصدد پاسخ به این سوال است. |
17 |
اهداف یادگیری |
توضیح مبحث تاثیر پذیری یک مبدع از اجتماعی که در آن زندگی می کند |
18 |
اهداف یادگیری |
- طبقه بندی نوآوری به دو دسته بنیادی و افزوده شده.
- بررسی چگونگی پذیرش این دو نوع نوآوری از سوی جامعه |
19 |
اهداف یادگیری |
تعریف اقتصادهای در حال گذار و ذکر نام اقتصادهای در حال گذار |
20 |
اهداف یادگیری |
تعریف واژه گذار از منظر ذهن گرایی |
21 |
اهداف یادگیری |
آینده اقتصادهای در حال گذار از نظر بانک جهانی و صندوق بین المللی پول و اقتصاددانان مکتب اتریشی |
22 |
اهداف یادگیری |
تبیین مقاومت مردم روسیه در برابر نظام اقتصادی بعد از فروپاشی کمونیسم |
23 |
اهداف یادگیری |
تشریح استراتژی های کارآفرینانه بنگاه های کوچک در اقتصادهای متاخر (اقتصادهای آسیایی جدیداً صنعتی شده مانند تایوان، هنگ کنگ ...) |
24 |
اهداف یادگیری |
تبیین یکی از دارایی های نامشهود بنگاه های کوچک در اقتصادهای متاخر که با عنوان هوشیاری کارآفرینانه مطرح است |
25 |
اهداف یادگیری |
تبیین یکی از دارایی های نامشهود بنگاه های کوچک در اقتصادهای متاخر که با عنوان هزینه های کمتر ارتباطات درون سازمانی مطرح است |
26 |
اهداف یادگیری |
اتخاذ کارآفرینی چریکی توسط بنگاه های کوچک در اقتصادهای متاخر به منظور رقابت با شرکت های غول آسای چند ملیتی |
27 |
روش تدریس |
- ارائه مطالب به صورت گفتگوی دو طرفه
- انتقال مطالب از طریق یادداشت برداری دانشجویان از سخنرانی توسط استاد |
28 |
وظایف دانشجو |
- حضور مرتب در جلسات
- مشارکت در مباحث مطرح شده در کلاس
- انجام تکالیف محول شده به آن ها |
29 |
منبع |
- نگرش های جدید در توسعه اقتصادی (رویکرد کارگزاری انسانی). فائو - لای تونی یو. ترجمه مهدی خدا پرست و مصطفی کریم زاده. انتشارات نور علم. 1396.
- مبانی توسعه اقتصادی. مایکل تودارو. ترجمه غلامعلی فرجادی.
- اقتصاد توسعه. رومر، پرکینز، گیلیس و اسنودگراس. ترجمه غلامرضا آزاد ارمکی. |
30 |
نحوه ارزشیابی |
- 5 نمره امتحان میان ترم.
- 15 نمره امتحان پایان ترم.
- در نظر گرفتن نمره مازاد برای حضور مرتب در کلاس و مشارکت فعال در مباحث. |