طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره درس توسعه اقتصادی و برنامه ریزی به عنوان یکی از دروس پایه اقتصادی است که دانشجویان رشته حسابداری در کنار دروس تخصصی خود این درس را می گذرانند.
2 هدف کلی -آشنایی دانشجویان با مبانی توسعه اقتصادی -نگاهی اجمالی به تجربه کشورهای مختلف در زمینه توسعه یافتگی
3 شایستگی های پایه دانشجویان قبل از انتخاب این درس باید دو درس اقتصاد خرد و اقتصاد کلان را گذرانده باشند.
4 اهداف یادگیری آشنایی با مبانی مکتب اتریشی
5 اهداف یادگیری بررسی نظریات کارل منگر به عنوان یکی از پیشگامان مکتب اقتصاد اتریشی
6 اهداف یادگیری بررسی نظریات فردریک هایک و اسرائیل کرزنر به عنوان نظریه پردازان برجسته مکتب اقتصاد اتریشی
7 اهداف یادگیری ارائه پایه و شالوده های نظریه کارگزار انسانی
8 اهداف یادگیری تشریح چارچوب تفسیر ذهنی کارگزاران اقتصادی
9 اهداف یادگیری آشنا شدن دانشجویان با مبحث کارآفرینی
10 اهداف یادگیری آشنا شدن دانشجویان با فرایند کارآفرینانه از منظر کرزنر
11 اهداف یادگیری بررسی این موضوع که جهت تفسیر مسائل جدید آیا نیاز به چارچوب ذهنی جدیدی است یا خیر؟
12 اهداف یادگیری تبیین مراحل نوآوری ها در نگاه شوتزین ها
13 اهداف یادگیری پاسخ به این سوال اساسی که توانمندی ها و ظرفیت های ملی یک جامعه از کجا نشات می گیرد؟
14 اهداف یادگیری بررسی قابلیت هایی که منجر به نوآوری در سطح فردی می گردد
15 اهداف یادگیری تبیین و تشریح توانمندی های ملی از زاویه دید ذهن گرایی
16 اهداف یادگیری چرا ابداعات و نوآوری های برخی نوابغ در دوره زندگی شان درک نشده است؟ این فصل درصدد پاسخ به این سوال است.
17 اهداف یادگیری توضیح مبحث تاثیر پذیری یک مبدع از اجتماعی که در آن زندگی می کند
18 اهداف یادگیری - طبقه بندی نوآوری به دو دسته بنیادی و افزوده شده. - بررسی چگونگی پذیرش این دو نوع نوآوری از سوی جامعه
19 اهداف یادگیری تعریف اقتصادهای در حال گذار و ذکر نام اقتصادهای در حال گذار
20 اهداف یادگیری تعریف واژه گذار از منظر ذهن گرایی
21 اهداف یادگیری آینده اقتصادهای در حال گذار از نظر بانک جهانی و صندوق بین المللی پول و اقتصاددانان مکتب اتریشی
22 اهداف یادگیری تبیین مقاومت مردم روسیه در برابر نظام اقتصادی بعد از فروپاشی کمونیسم
23 اهداف یادگیری تشریح استراتژی های کارآفرینانه بنگاه های کوچک در اقتصادهای متاخر (اقتصادهای آسیایی جدیداً صنعتی شده مانند تایوان، هنگ کنگ ...)
24 اهداف یادگیری تبیین یکی از دارایی های نامشهود بنگاه های کوچک در اقتصادهای متاخر که با عنوان هوشیاری کارآفرینانه مطرح است
25 اهداف یادگیری تبیین یکی از دارایی های نامشهود بنگاه های کوچک در اقتصادهای متاخر که با عنوان هزینه های کمتر ارتباطات درون سازمانی مطرح است
26 اهداف یادگیری اتخاذ کارآفرینی چریکی توسط بنگاه های کوچک در اقتصادهای متاخر به منظور رقابت با شرکت های غول آسای چند ملیتی
27 روش تدریس - ارائه مطالب به صورت گفتگوی دو طرفه - انتقال مطالب از طریق یادداشت برداری دانشجویان از سخنرانی توسط استاد
28 وظایف دانشجو - حضور مرتب در جلسات - مشارکت در مباحث مطرح شده در کلاس - انجام تکالیف محول شده به آن ها
29 منبع - نگرش های جدید در توسعه اقتصادی (رویکرد کارگزاری انسانی). فائو - لای تونی یو. ترجمه مهدی خدا پرست و مصطفی کریم زاده. انتشارات نور علم. 1396. - مبانی توسعه اقتصادی. مایکل تودارو. ترجمه غلامعلی فرجادی. - اقتصاد توسعه. رومر، پرکینز، گیلیس و اسنودگراس. ترجمه غلامرضا آزاد ارمکی.
30 نحوه ارزشیابی - 5 نمره امتحان میان ترم. - 15 نمره امتحان پایان ترم. - در نظر گرفتن نمره مازاد برای حضور مرتب در کلاس و مشارکت فعال در مباحث.