1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس در حوزه روش شناسی است و می تواند فرایند تحقیق در دوره دکتری را راهنمایی کند. همچنین یکی از مهم ترین قسمت هایی که می بایست هم در یک کار پژوهشی و هم مقاله ی برآمده از آن با دقت مستند و مطرح شود روش شناسی پژوهش است، چرا که روش شناسی امکان آزمون پذیری و در نتیجه ابطال پذیری را فراهم می آورد. جمع بندی مباحث مربوط به تحقیق و آمادگی دانشجو برای انجام تحقیقات |
2 |
هدف کلی |
آشنایی با 1) رویکرد ها و نظریه های پژوهش، ۲) هدف پژوهش، ۳) کنترل و دستکاری بافت پژوهش و متغیرها، و۴) جمع آوری و تحلیل داده ها. 5) نگارش |
3 |
شایستگی های پایه |
تعقل و درک وجود نظریه های روش شناسی مکاتب، نظریه ها و روندها
شناخت مسائل اولیه روش تحقیق مانند سوال و فرضیه |
4 |
اهداف یادگیری |
مجهز شدن دانشجویان به ابزارهای روش شناسی و نظریات جدید در علم سیاست |
5 |
روش تدریس |
دیالوگ محور
معرفی کتاب
خواندن کتاب به صورت گروهی
تجزیه و تحلیل کتاب
ارائه تحقیق از سوی دانشجویان
کار بر روی موضوعات دانشجویان |
6 |
وظایف دانشجو |
خواندن کتاب ها در هر جلسه
ارائه آن ها
تجزیه و تحلیل کتاب ها
ارائه یک مقاله علمی پژوهشی |
7 |
منبع |
جری استوکر و دیوید مارش. روش و نظریه در علوم سیاسی. امیرمحمد حاجی یوسفی. (تهران: نشرپژوهشکده مطالعات راهبردی. ۱۳۸۴)
سیدصادق حقیقت. روش شناسی علوم سیاسی. (تهران: نشر دانشگاه مفید. ۱۳۸۵)
جهانگیر معینی علمداری. روش شناسی نظریه های جدید در سیاست. (تهران:نشر دانشگاه تهران.۱۳۸۵)
علی اردستانی. ساختار و ماهیت روش در علم سیاست. (تهران: نشر قومس.۱۳۸۷).
ریچارد ریچ و کارل مانهایم. روش های تحقیق در علوم سیاسی: تحقیق تجربی. لی لا سازگار. (تهران: نشرمرکز دانشگاهی. ۱۳۸۵)
کاترین مارشال و گرچن بی راس من. روش تحقیق کیفی. علی پارسائیان و محمد اعرابی. (تهران: نشر دفترپژوهشهای فرهنگی.۱۳۷۷)
ساختار و تاویل متن تالیف بابک احمدی نشر مرکز |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
وبینار |
9 |
نحوه ارزشیابی |
ارائه موضوع تحقیق
امتحان میان ترم
امتحان پایان ترم
ارائه مقاله پژوهشی |