سرفصل مطالب

سرفصل مطالب
# سرفصل مطالب طرح درس (براساس سرفصل)
1 معرفی اهداف درس، کاربرد¬ها، فایده¬های خصوصی و اجتماعی، منابع و سیاست¬های آموزشی استاد در طول ترم و نحوه توزیع نمرات؛ ساز و کار انگیزشی برای یادگیری¬های بیشتر
2 مفهوم توسعه و نا¬توسعه؛ مقایسه کشورهای جهان، چرایی تداوم نا¬توسعه در جهان، ضرورت نگاه بومی به توسعه و نظریه¬های آن
3 رشد و توسعه اقتصادی: تعریف رشد، شیوه اندازه¬گیری، ایرادات وارد بر رشد، مفهوم توسعه و ابعاد آن
4 توسعه در مفهوم بین¬رشته¬ای و ارزش محور و دین¬طلب، ضرورت بومی¬سازی نظریات توسعه، و نگاه کار¬گزار انسانیتوسعه در مفهوم بین¬رشته¬ای و ارزش محور و دین¬طلب، ضرورت بومی¬سازی نظریات توسعه، و نگاه کار¬گزار انسانی
5 ویژگی¬های کشورهای درحال توسعه: گروه¬بندی کشور¬ها؛ ویژگی¬های اقتصادی کشورهای درحال توسعه؛ مشکلات اشتغال، تولید، درآمد¬زایی، فقر، حاشیه نشینی، وابستگی به دیگر کشورها، واردات بی¬رویه، رشد جمعیت، ضعف تکنولوژیک، سرمایه¬گذاری، بهره¬وری عوامل تولید، تشکل¬های صنفی
6 ویژگی¬های اجتماعی کشورهای درحال توسعه؛ ضعف بهداشت و درمان؛ ضعف آموزش، کمبود مشارکت¬های اجتماعی، مشارکت¬های مدنی، جلوگیری از مفاسد، ارتباطات سالم اجتماعی
7 ویژگی¬های سیاسی کشورهای درحال توسعه؛ گستره انتخابات سیاسی، حزبی، روزنامه¬ها، تضارب افکار، آزادی¬های مدنی، تامین حقوق اساسی، حقوق مردم، قضاوت عادلانه، حقوق بشر، ...
8 ویژگی¬های فرهنگی کشورهای درحال توسعه؛ آداب و رسوم و سنت¬های فرهنگی و دینی، اخلاق، فرهنگ تحمل و مدارا، یادگیری¬، نوآوری، ارتباطات بین¬المللی رشد¬افزا، ..
9 برخی نظریات توسعه دورهای تسلسل و دوگانگی¬های نیروی کار، تکنولوژی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی؛ تولید و سرمایه گذاری، دولت و بخش خصوصی
10 توسعه اقتصادی در اقتصاد اتریشی: عدم اطمینان، دانش و کار¬آفرینی (کارل منگر)؛ فرایند تولید غیر مستقیم در توسعه سرمایه¬داری (وان¬بام ـ باورک)؛ محاسبه اقتصادی و فرایند بازار(وادیق وان میسس)؛ رقابت، فرایند کشف و رشد خودجوش (فون هایک)؛
11 مسائل دانش در فرایند تغییر اقتصادی؛ علیه مداخله دولت و برنامه¬ریزی متمرکز؛ کشف کارآفرینانه به عنوان موتور رشد اقتصادی (کیرزنر)؛ دلالت¬های ضمنی ایجاد الگوی توسعه اقتصادی اتریشی
12 فراهم کردن نظریه کارگزار انسانی (رویکرد ذهنی به توسعه اقتصادی): نقدی بر دیدگاه نئوکلاسیک؛ نا¬اطمینانی، مسایل دانش و کارآفرینی به عنوان هسته تجزیه و تحلیل اقتصادی؛
13 ؛ پایه و شالوده¬های رویکرد ذهنی اتریشی؛ فعالیت انسانی، درک و شکل¬گیری چارچوب تفسیری؛ یادگیری کارآفرینانه و فرایند بازار؛ آزمون و حدف خطا؛ رقابت، انتخاب بازار و هماهنگ¬سازی
14 فصل سوم فرآیند کارآفرینانه نظریه¬های فرآیند کارآفرینانه در علم اقتصاد؛ (فرآیند کارآفرینانه به عنوان یک فرآیند تخریب خلاق : نقش و سهم شومپیتر، فرآیند کارآفرینانه به عنوان یک فرآیند کشف و آربیتراژی: نقش و سهم کیرزنر، نایت در خصوص فرآیند کارآفرینانه: عدم اطمینان و قضاوت)؛ فرآیند کارآفرینانه به عنوان یک فرآیند تفسیر (گزاره) ذهنی
15 .؛ حوادث در حال پیش رو و پاسخ به صورت روال عادی، حوادث در حال وقوع بدیع( به کار بردن روشهای قدیمی برای حل مسائل جدید، ابداع روشهای جدید برای حل مسائل جدید: یادگیری تطبیقی))؛ کارآفرینی و خلق عدم اطمینان( تجسم، تمرکز، ارزیابی و اجرا؛ اشتباهات کسب و کار)؛ اشتباهات ناشی از عدم اطمینان: انتظارات متفاوت و تفسیر غلط کارآفرین؛ برخورد کردن با اشتباهات اقتصادی: یادگیری، حذف اشتباهات و اصلاح طرحها؛ موفقیت یا شکست : سود یا زیان در فرآیند کارآفرینانه؛
16 فصل چهارم تواناییها و ظرفیتهای ملی نیاز به یک مورد بحث تحقیقی جدید؛ شالوده توانمندیهای ملی؛ شکل¬گیری توانمندیهای کارگزار: تجربه و تفسیر؛ توانمندیها برای نوآوری؛ از کارگزار شخصی به توانمندیهای بنگاه؛
17 توانمندیها برای مشارکت و هماهنگی؛ توانمندی¬های ملی و رقابت¬پذیری؛ ظهور و پیدایش توانمندیهای ملی: رقابت بینالمللی، انتخاب بازارها و پیروی از قواعد؛ درک توانمندیهای ملی از زاویه دید ذهن¬گرایی؛
18 نوآوری و ارتباط فصل پنجم نوآوری و ارتباط مقدمه؛ مبدع و نوآور در دنیای اجتماعی؛ ساختن یک آینده نامعلوم؛ پذیرش یک ابداع: درک بین ذهنی؛ درک نقاشیهای پیکاسو؛ دلالتهای ضمنی ( پیشرفت بنیادی در مقابل نوآوری تطیبقی، پیشرفت علمی در مقابل خلاقیت در هنر)؛ نتیجه گیری
19 فصل ششم اقتصاد تجارت بین¬الملل شالوده نظریه تجارت بین¬الملل نئوکلاسیکی؛ مسایلی در باب خط فکری نظریات تجارت بین-الملل نئوکلاسیکی؛ تجارت بین دو کشور در مقابل تجارت بین دو فرد از ملیتهای مختلف؛ مزیت نسبی و هزینه ذهنی: نگاه مجدد به بیداستر و گوزن؛ سیستم تجاری غیر کارآفرینی: نااطمینانی ایستا و عدم خلاقیت
20 مسیری دیگر در تجارت بین الملل: رویکرد کارگزار انسانی؛ انجام تجارت یا عدم انجام تجارت؛ این یک مسئله تفسیر ذهنی است؛ یادگیری پویا، تجربه و حذف خطا؛ کشف کارآفرینانه؛ تجارت بین¬الملل، انتقال دانش و فرایند بازار؛ دلالتهای ضمنی بیشتر؛ نقش کارآفرینی جهانی و فرایند بین¬المللی شدن؛ فهم ماهیت تجارت آزاد و حمایت گرایی؛ صندوق بین¬المللی پول (IMF) به عنوان نهاد هماهنگساز در تکامل اقتصاد جهانی
21 دولت به عنوان یادگیرنده فصل هفتم دولت به عنوان یادگیرنده مقدمه؛ دولت به عنوان یک سازمان هماهنگ¬کننده ملی؛ توانمندیهای دولت: برنامه¬ریزی استراتژیک و مبتنی بر منابع( فعالیت و برنامه¬ریزی در شرایط عدم اطمینان)
22 فرایند دولتی: یک نگرش اتریشی( کارگزاران سیاسی: نفع شخصی یا نفع اجتماعی؟، فعالیتهای انسانی از منظر اجتماعی نهادینه شده‌اند)؛ گزاره¬هایی در باب فعالیت کارگزاران بخش عمومی؛ مدلسازی فرایند تصمیم گیری در بخش عمومی؛ دولتها به عنوان یک کارگزار یادگیرنده: ؛ نتیجه گیری
23 فصل هشتم یک نگرش جدید در باب گذار مقدمه؛ مشارکت علمی نهادگرایی جدید؛ طبقه¬بندی حوادث بیرونی: رویکرد هایکی؛ قواعد و نهادها: ابزار و ترفند صرفه¬جویی هزینه؛ فرصتهای جدید، فرایند ذهنی و گذار اقتصادی؛ فرایند گذار: از درک ذهنی تا انتخاب بازار؛ آینده اقتصادهای در حال گذار: سفری به دنیای ناشناخته؛ مقاومت در برابر تغییر در خلال دوره گذار؛ دو مسیر اصلاحات اقتصادی: اصلاحات تدریجی (گام به گام) در مقابل شوک درمانی؛ نتیجه گیری
24 استراتژی¬های کارآفرینانه برای بنگاه های کوچک در اقتصادهای متاخر فصل نهم استراتژیهای کار‌آفرینانه برای بنگاه‌های کوچک در اقتصادهای متاخر مقدمه؛ دارائیهای متمایز بنگاه‌های متاخر( بینش کار‌آفرینانه و هوشیاری، ساختار سرمایه ساده و انعطاف_پذیری سازمانی، هزینه‌های کمتر ارتباطات درون سازمانی، نقش کارآفرینانه پر جذبه در اداره شرکت)؛ استراتژی‌های بقا (تداوم فعالیت) برای یک بنگاه متاخر کوچک آسیایی( کارآفرینی استراتژیک؛ تقلید و پیرو استراتژیک، پیمانکاری فرعی و دست دوم بین‌المللی و کسب و کارهای OEM)؛ استراتژیهای رشد( نوآوری فزاینده به جای نوآوری اساسی و بنیادی برای بهبود مرزهای رقابتی، حرکت در جهت تخصصی شدن، حرکت جزیی به تولیدکننده طراحی اصلی (ODM)، فراهم کردن هماهنگ کنندگان محلی پیشرفته)؛ نتیجه گیری
25 فصل دهم نتیجه گیری مقدمه؛ درک توسعه اقتصادی از منظر ذهن¬گرایانه؛ مکتب انتخاب عمومی: درک دولت در توسعه اقتصادی؛ اقتصاد نهادگرای جدید: نهاد و توسعه اقتصادی؛ اقتصاد تکاملی: موضوعات تاریخی در توسعه اقتصادی
26 ارزیابی دیدگاه¬های توسعه موجود از منظر اثربخشی بر توسعه: دیدگاه های برون¬نگر؛ دیدگاه¬های درون¬نگر؛ دیدگاه¬های توجه به عامل انسانی مادی، دیدگاه-های توجه به عامل انسانی مادی و معنوی
27
28 ارزیابی دیدگاه های توسعه همه جانبه در مقایسه با دیدگاه¬های بالا