1 |
معرفی اهداف درس، کاربرد¬ها، فایده¬های خصوصی و اجتماعی، منابع و سیاست¬های آموزشی استاد در طول ترم و نحوه توزیع نمرات؛ ساز و کار انگیزشی برای یادگیری¬های بیشتر |
|
2 |
مفهوم توسعه و نا¬توسعه؛ مقایسه کشورهای جهان، چرایی تداوم نا¬توسعه در جهان، ضرورت نگاه بومی به توسعه و نظریه¬های آن |
|
3 |
رشد و توسعه اقتصادی: تعریف رشد، شیوه اندازه¬گیری، ایرادات وارد بر رشد، مفهوم توسعه و ابعاد آن |
|
4 |
توسعه در مفهوم بین¬رشته¬ای و ارزش محور و دین¬طلب، ضرورت بومی¬سازی نظریات توسعه، و نگاه کار¬گزار انسانیتوسعه در مفهوم بین¬رشته¬ای و ارزش محور و دین¬طلب، ضرورت بومی¬سازی نظریات توسعه، و نگاه کار¬گزار انسانی |
|
5 |
ویژگی¬های کشورهای درحال توسعه: گروه¬بندی کشور¬ها؛ ویژگی¬های اقتصادی کشورهای درحال توسعه؛ مشکلات اشتغال، تولید، درآمد¬زایی، فقر، حاشیه نشینی، وابستگی به دیگر کشورها، واردات بی¬رویه، رشد جمعیت، ضعف تکنولوژیک، سرمایه¬گذاری، بهره¬وری عوامل تولید، تشکل¬های صنفی |
|
6 |
ویژگی¬های اجتماعی کشورهای درحال توسعه؛ ضعف بهداشت و درمان؛ ضعف آموزش، کمبود مشارکت¬های اجتماعی، مشارکت¬های مدنی، جلوگیری از مفاسد، ارتباطات سالم اجتماعی |
|
7 |
ویژگی¬های سیاسی کشورهای درحال توسعه؛ گستره انتخابات سیاسی، حزبی، روزنامه¬ها، تضارب افکار، آزادی¬های مدنی، تامین حقوق اساسی، حقوق مردم، قضاوت عادلانه، حقوق بشر، ... |
|
8 |
ویژگی¬های فرهنگی کشورهای درحال توسعه؛ آداب و رسوم و سنت¬های فرهنگی و دینی، اخلاق، فرهنگ تحمل و مدارا، یادگیری¬، نوآوری، ارتباطات بین¬المللی رشد¬افزا، .. |
|
9 |
برخی نظریات توسعه دورهای تسلسل و دوگانگی¬های نیروی کار، تکنولوژی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی؛ تولید و سرمایه گذاری، دولت و بخش خصوصی |
|
10 |
توسعه اقتصادی در اقتصاد اتریشی: عدم اطمینان، دانش و کار¬آفرینی (کارل منگر)؛ فرایند تولید غیر مستقیم در توسعه سرمایه¬داری (وان¬بام ـ باورک)؛ محاسبه اقتصادی و فرایند بازار(وادیق وان میسس)؛ رقابت، فرایند کشف و رشد خودجوش (فون هایک)؛ |
|
11 |
مسائل دانش در فرایند تغییر اقتصادی؛ علیه مداخله دولت و برنامه¬ریزی متمرکز؛ کشف کارآفرینانه به عنوان موتور رشد اقتصادی (کیرزنر)؛ دلالت¬های ضمنی ایجاد الگوی توسعه اقتصادی اتریشی |
|
12 |
فراهم کردن نظریه کارگزار انسانی (رویکرد ذهنی به توسعه اقتصادی): نقدی بر دیدگاه نئوکلاسیک؛ نا¬اطمینانی، مسایل دانش و کارآفرینی به عنوان هسته تجزیه و تحلیل اقتصادی؛ |
|
13 |
؛ پایه و شالوده¬های رویکرد ذهنی اتریشی؛ فعالیت انسانی، درک و شکل¬گیری چارچوب تفسیری؛ یادگیری کارآفرینانه و فرایند بازار؛ آزمون و حدف خطا؛ رقابت، انتخاب بازار و هماهنگ¬سازی |
|
14 |
فصل سوم فرآیند کارآفرینانه نظریه¬های فرآیند کارآفرینانه در علم اقتصاد؛ (فرآیند کارآفرینانه به عنوان یک فرآیند تخریب خلاق : نقش و سهم شومپیتر، فرآیند کارآفرینانه به عنوان یک فرآیند کشف و آربیتراژی: نقش و سهم کیرزنر، نایت در خصوص فرآیند کارآفرینانه: عدم اطمینان و قضاوت)؛ فرآیند کارآفرینانه به عنوان یک فرآیند تفسیر (گزاره) ذهنی |
|
15 |
.؛ حوادث در حال پیش رو و پاسخ به صورت روال عادی، حوادث در حال وقوع بدیع( به کار بردن روشهای قدیمی برای حل مسائل جدید، ابداع روشهای جدید برای حل مسائل جدید: یادگیری تطبیقی))؛ کارآفرینی و خلق عدم اطمینان( تجسم، تمرکز، ارزیابی و اجرا؛ اشتباهات کسب و کار)؛ اشتباهات ناشی از عدم اطمینان: انتظارات متفاوت و تفسیر غلط کارآفرین؛ برخورد کردن با اشتباهات اقتصادی: یادگیری، حذف اشتباهات و اصلاح طرحها؛ موفقیت یا شکست : سود یا زیان در فرآیند کارآفرینانه؛ |
|
16 |
فصل چهارم تواناییها و ظرفیتهای ملی نیاز به یک مورد بحث تحقیقی جدید؛ شالوده توانمندیهای ملی؛ شکل¬گیری توانمندیهای کارگزار: تجربه و تفسیر؛ توانمندیها برای نوآوری؛ از کارگزار شخصی به توانمندیهای بنگاه؛ |
|
17 |
توانمندیها برای مشارکت و هماهنگی؛ توانمندی¬های ملی و رقابت¬پذیری؛ ظهور و پیدایش توانمندیهای ملی: رقابت بینالمللی، انتخاب بازارها و پیروی از قواعد؛ درک توانمندیهای ملی از زاویه دید ذهن¬گرایی؛ |
|
18 |
نوآوری و ارتباط فصل پنجم نوآوری و ارتباط مقدمه؛ مبدع و نوآور در دنیای اجتماعی؛ ساختن یک آینده نامعلوم؛ پذیرش یک ابداع: درک بین ذهنی؛ درک نقاشیهای پیکاسو؛ دلالتهای ضمنی ( پیشرفت بنیادی در مقابل نوآوری تطیبقی، پیشرفت علمی در مقابل خلاقیت در هنر)؛ نتیجه گیری |
|
19 |
فصل ششم اقتصاد تجارت بین¬الملل شالوده نظریه تجارت بین¬الملل نئوکلاسیکی؛ مسایلی در باب خط فکری نظریات تجارت بین-الملل نئوکلاسیکی؛ تجارت بین دو کشور در مقابل تجارت بین دو فرد از ملیتهای مختلف؛ مزیت نسبی و هزینه ذهنی: نگاه مجدد به بیداستر و گوزن؛ سیستم تجاری غیر کارآفرینی: نااطمینانی ایستا و عدم خلاقیت |
|
20 |
مسیری دیگر در تجارت بین الملل: رویکرد کارگزار انسانی؛ انجام تجارت یا عدم انجام تجارت؛ این یک مسئله تفسیر ذهنی است؛ یادگیری پویا، تجربه و حذف خطا؛ کشف کارآفرینانه؛ تجارت بین¬الملل، انتقال دانش و فرایند بازار؛ دلالتهای ضمنی بیشتر؛ نقش کارآفرینی جهانی و فرایند بین¬المللی شدن؛ فهم ماهیت تجارت آزاد و حمایت گرایی؛ صندوق بین¬المللی پول (IMF) به عنوان نهاد هماهنگساز در تکامل اقتصاد جهانی |
|
21 |
دولت به عنوان یادگیرنده فصل هفتم دولت به عنوان یادگیرنده مقدمه؛ دولت به عنوان یک سازمان هماهنگ¬کننده ملی؛ توانمندیهای دولت: برنامه¬ریزی استراتژیک و مبتنی بر منابع( فعالیت و برنامه¬ریزی در شرایط عدم اطمینان) |
|
22 |
فرایند دولتی: یک نگرش اتریشی( کارگزاران سیاسی: نفع شخصی یا نفع اجتماعی؟، فعالیتهای انسانی از منظر اجتماعی نهادینه شدهاند)؛ گزاره¬هایی در باب فعالیت کارگزاران بخش عمومی؛ مدلسازی فرایند تصمیم گیری در بخش عمومی؛ دولتها به عنوان یک کارگزار یادگیرنده: ؛ نتیجه گیری |
|
23 |
فصل هشتم یک نگرش جدید در باب گذار مقدمه؛ مشارکت علمی نهادگرایی جدید؛ طبقه¬بندی حوادث بیرونی: رویکرد هایکی؛ قواعد و نهادها: ابزار و ترفند صرفه¬جویی هزینه؛ فرصتهای جدید، فرایند ذهنی و گذار اقتصادی؛ فرایند گذار: از درک ذهنی تا انتخاب بازار؛ آینده اقتصادهای در حال گذار: سفری به دنیای ناشناخته؛ مقاومت در برابر تغییر در خلال دوره گذار؛ دو مسیر اصلاحات اقتصادی: اصلاحات تدریجی (گام به گام) در مقابل شوک درمانی؛ نتیجه گیری |
|
24 |
استراتژی¬های کارآفرینانه برای بنگاه های کوچک در اقتصادهای متاخر فصل نهم استراتژیهای کارآفرینانه برای بنگاههای کوچک در اقتصادهای متاخر مقدمه؛ دارائیهای متمایز بنگاههای متاخر( بینش کارآفرینانه و هوشیاری، ساختار سرمایه ساده و انعطاف_پذیری سازمانی، هزینههای کمتر ارتباطات درون سازمانی، نقش کارآفرینانه پر جذبه در اداره شرکت)؛ استراتژیهای بقا (تداوم فعالیت) برای یک بنگاه متاخر کوچک آسیایی( کارآفرینی استراتژیک؛ تقلید و پیرو استراتژیک، پیمانکاری فرعی و دست دوم بینالمللی و کسب و کارهای OEM)؛ استراتژیهای رشد( نوآوری فزاینده به جای نوآوری اساسی و بنیادی برای بهبود مرزهای رقابتی، حرکت در جهت تخصصی شدن، حرکت جزیی به تولیدکننده طراحی اصلی (ODM)، فراهم کردن هماهنگ کنندگان محلی پیشرفته)؛ نتیجه گیری |
|
25 |
فصل دهم نتیجه گیری مقدمه؛ درک توسعه اقتصادی از منظر ذهن¬گرایانه؛ مکتب انتخاب عمومی: درک دولت در توسعه اقتصادی؛ اقتصاد نهادگرای جدید: نهاد و توسعه اقتصادی؛ اقتصاد تکاملی: موضوعات تاریخی در توسعه اقتصادی |
|
26 |
ارزیابی دیدگاه¬های توسعه موجود از منظر اثربخشی بر توسعه: دیدگاه های برون¬نگر؛ دیدگاه¬های درون¬نگر؛ دیدگاه¬های توجه به عامل انسانی مادی، دیدگاه-های توجه به عامل انسانی مادی و معنوی |
|
27 |
|
|
28 |
ارزیابی دیدگاه های توسعه همه جانبه در مقایسه با دیدگاه¬های بالا |
|