1 |
معرفی اهداف درس، کاربرد¬ها، فایده¬های خصوصی و اجتماعی، منابع و سیاست¬های آموزشی استاد در طول ترم و نحوه توزیع نمرات؛ ساز و کار انگیزشی برای یادگیری¬های بیشتر |
|
2 |
مفهوم توسعه و نا¬توسعه؛ مقایسه کشورهای جهان، چرایی تداوم نا¬توسعه در جهان، ضرورت نگاه بومی به توسعه و نظریه¬های آن |
|
3 |
رشد و توسعه اقتصادی: تعریف رشد، شیوه اندازه¬گیری، ایرادات وارد بر رشد، مفهوم توسعه و ابعاد آن، توسعه در مفهوم بین¬رشته¬ای و ارزش محور و دین¬طلب، ضرورت بومی¬سازی نظریات توسعه، و نگاه کار¬گزار انسانی |
|
4 |
ویژگی¬های کشورهای درحال توسعه: گروه¬بندی کشور¬ها؛ ویژگی¬های اقتصادی کشورهای درحال توسعه؛ مشکلات اشتغال، تولید، درآمد¬زایی، فقر، حاشیه نشینی، وابستگی به دیگر کشورها، واردات بی¬رویه، رشد جمعیت، ضعف تکنولوژیک، سرمایه¬گذاری، بهره¬وری عوامل تولید، تشکل¬های صنفی |
|
5 |
ویژگی¬های اجتماعی کشورهای درحال توسعه؛ ضعف بهداشت و درمان؛ ضعف آموزش، کمبود مشارکت¬های اجتماعی، مشارکت¬های مدنی، جلوگیری از مفاسد، ارتباطات سالم اجتماعی |
|
6 |
ویژگی¬های سیاسی کشورهای درحال توسعه؛ گستره انتخابات سیاسی، حزبی، روزنامه¬ها، تضارب افکار، آزادی¬های مدنی، تامین حقوق اساسی، حقوق مردم، قضاوت عادلانه، حقوق بشر، ... |
|
7 |
ویژگی¬های فرهنگی کشورهای درحال توسعه؛ آداب و رسوم و سنت¬های فرهنگی و دینی، اخلاق، فرهنگ تحمل و مدارا، یادگیری¬، نوآوری، ارتباطات بین¬المللی رشد¬افزا، .. |
|
8 |
برخی نظریات توسعه دورهای تسلسل و دوگانگی¬های نیروی کار، تکنولوژی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی؛ تولید و سرمایه گذاری، دولت و بخش خصوصی |
|
9 |
نظریه نهادی، نظریه شومپیتر؛ نظریه رشد متوازن؛ نظریه رشد نا¬متوازن؛ تجارت و توسعه؛ جهانی شدن و توسعه؛ استراتژی¬های توسعه، |
|
10 |
توسعه اقتصادی در اقتصاد اتریشی: عدم اطمینان، دانش و کار¬آفرینی (کارل منگر)؛ فرایند تولید غیر مستقیم در توسعه سرمایه¬داری (وان¬بام ـ باورک)؛ محاسبه اقتصادی و فرایند بازار(وادیق وان میسس)؛ رقابت، فرایند کشف و رشد خودجوش (فون هایک)؛ |
|
11 |
مسائل دانش در فرایند تغییر اقتصادی؛ علیه مداخله دولت و برنامه¬ریزی متمرکز؛ کشف کارآفرینانه به عنوان موتور رشد اقتصادی (کیرزنر)؛ دلالت¬های ضمنی ایجاد الگوی توسعه اقتصادی اتریشی |
|
12 |
فراهم کردن نظریه کارگزار انسانی (رویکرد ذهنی به توسعه اقتصادی): نقدی بر دیدگاه نئوکلاسیک؛ نا¬اطمینانی، مسایل دانش و کارآفرینی به عنوان هسته تجزیه و تحلیل اقتصادی؛ پایه و شالوده¬های رویکرد ذهنی اتریشی؛ فعالیت انسانی، درک و شکل¬گیری چارچوب تفسیری؛ یادگیری کارآفرینانه و فرایند بازار؛ آزمون و حدف خطا؛ رقابت، انتخاب بازار و هماهنگ¬سازی |
|
13 |
فرآیند کارآفرینانه نظریه¬های فرآیند کارآفرینانه در علم اقتصاد؛ (فرآیند کارآفرینانه به عنوان یک فرآیند تخریب خلاق : نقش و سهم شومپیتر، فرآیند کارآفرینانه به عنوان یک فرآیند کشف و آربیتراژی: نقش و سهم کیرزنر، نایت در خصوص فرآیند کارآفرینانه: عدم اطمینان و قضاوت)؛ |
|
14 |
فرآیند کارآفرینانه به عنوان یک فرآیند تفسیر (گزاره) ذهنی.؛ حوادث در حال پیش رو و پاسخ به صورت روال عادی، حوادث در حال وقوع بدیع( به کار بردن روشهای قدیمی برای حل مسائل جدید، ابداع روشهای جدید برای حل مسائل جدید: یادگیری تطبیقی))؛ کارآفرینی و خلق عدم اطمینان( تجسم، تمرکز، ارزیابی و اجرا؛ اشتباهات کسب و کار)؛ اشتباهات ناشی از عدم اطمینان: انتظارات متفاوت و تفسیر غلط کارآفرین؛ برخورد کردن با اشتباهات اقتصادی: یادگیری، حذف اشتباهات و اصلاح طرحها؛ موفقیت یا شکست : سود یا زیان در فرآیند کارآفرینانه؛ |
|
15 |
تواناییها و ظرفیتهای ملی نیاز به یک مورد بحث تحقیقی جدید؛ شالوده توانمندیهای ملی؛ شکل¬گیری توانمندیهای کارگزار: تجربه و تفسیر؛ توانمندیها برای نوآوری؛ از کارگزار شخصی به توانمندیهای بنگاه؛ توانمندیها برای مشارکت و هماهنگی؛ توانمندی¬های ملی و رقابت¬پذیری؛ ظهور و پیدایش توانمندیهای ملی: رقابت بینالمللی، انتخاب بازارها و پیروی از قواعد؛ درک توانمندیهای ملی از زاویه دید ذهن¬گرایی؛ |
|
16 |
برنامه ریزی ، انواع، اهداف، دوره زمانی، برنامه ریزی استراتژیک |
|
17 |
برنامه ریزی های توسعه و نظام برنامه ریزی کشورهای چهان |
|