طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره مبحث مغالطات به عنوان بخشی پایه‌ای و کاربردی در درس "منطق" و "فلسفه" مطرح می‌شود. این مبحث دانشجویان را با خطاهای رایج در استدلال‌ها آشنا می‌سازد و توانایی تحلیل و نقد منطقی گفتار و نوشتار را در ایشان تقویت می‌کند. فهم مغالطات پیش‌نیاز ضروری برای ورود به مباحث پیچیده‌تر فلسفی، کلامی، اصول فقه و همچنین نقادی آراء و اندیشه‌ها است.
2 هدف کلی توانمندسازی دانشجویان در شناسایی، طبقه‌بندی و نقد انواع مغالطات رایج در استدلال‌های روزمره، متون فلسفی، بحثهای سیاسی و رسانه‌ای.
3 شایستگی های پایه گذراندن مباحث پیشین منطق
4 اهداف یادگیری اهداف یادگیری: دانشجو بتواند تعریف دقیقی از مغالطه ارائه دهد و آن را از خطاهای غیرمغالطاتی تمییز دهد. دانشجو بتواند انواع اصلی مغالطات را نام برده و برای هرکدام مثال‌هایی بیاورد. دانشجو بتواند مغالطات موجود در یک متن یا گفتار را شناسایی کرده و توضیح دهد که چرا استدلال ارائه شده نامعتبر یا نادرست است. دانشجو بتواند در نگارش و گفتار خود از ارتکاب مغالطات رایج پرهیز کند.
5 وظایف دانشجو توجه دقیق به مطالب و مثال‌های مطرح شده در کلاس. مطالعه درس‌نامه و منابع معرفی شده و مباحثه گروهی درباره مثال‌های کتاب و یافتن نمونه‌های جدید. پاسخ به پرسش‌های استاد در ابتدای کلاس و در خلال بحث. انجام تمرین‌های عملی تحلیل استدلال‌ها و شناسایی مغالطات در متون مختلف.
6 منبع کتاب المنطق علامه مظفر و کتاب مغالطات آقای علی اصغر خندان
7 مواد و امکانات آموزشی وایت برد + ویدیو پروژکتور
8 نحوه ارزشیابی ارزیابی شفاهی حین تدریس (پرسش و پاسخ کلاسی) ارزیابی کتبی میان ترم (تحلیل متون حاوی مغالطه) ارزیابی کتبی پایان ترم