| 1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
مبحث مغالطات به عنوان بخشی پایهای و کاربردی در درس "منطق" و "فلسفه" مطرح میشود. این مبحث دانشجویان را با خطاهای رایج در استدلالها آشنا میسازد و توانایی تحلیل و نقد منطقی گفتار و نوشتار را در ایشان تقویت میکند. فهم مغالطات پیشنیاز ضروری برای ورود به مباحث پیچیدهتر فلسفی، کلامی، اصول فقه و همچنین نقادی آراء و اندیشهها است. |
| 2 |
هدف کلی |
توانمندسازی دانشجویان در شناسایی، طبقهبندی و نقد انواع مغالطات رایج در استدلالهای روزمره، متون فلسفی، بحثهای سیاسی و رسانهای. |
| 3 |
شایستگی های پایه |
گذراندن مباحث پیشین منطق |
| 4 |
اهداف یادگیری |
اهداف یادگیری:
دانشجو بتواند تعریف دقیقی از مغالطه ارائه دهد و آن را از خطاهای غیرمغالطاتی تمییز دهد.
دانشجو بتواند انواع اصلی مغالطات را نام برده و برای هرکدام مثالهایی بیاورد.
دانشجو بتواند مغالطات موجود در یک متن یا گفتار را شناسایی کرده و توضیح دهد که چرا استدلال ارائه شده نامعتبر یا نادرست است.
دانشجو بتواند در نگارش و گفتار خود از ارتکاب مغالطات رایج پرهیز کند. |
| 5 |
وظایف دانشجو |
توجه دقیق به مطالب و مثالهای مطرح شده در کلاس.
مطالعه درسنامه و منابع معرفی شده و مباحثه گروهی درباره مثالهای کتاب و یافتن نمونههای جدید.
پاسخ به پرسشهای استاد در ابتدای کلاس و در خلال بحث.
انجام تمرینهای عملی تحلیل استدلالها و شناسایی مغالطات در متون مختلف. |
| 6 |
منبع |
کتاب المنطق علامه مظفر و کتاب مغالطات آقای علی اصغر خندان |
| 7 |
مواد و امکانات آموزشی |
وایت برد + ویدیو پروژکتور |
| 8 |
نحوه ارزشیابی |
ارزیابی شفاهی حین تدریس (پرسش و پاسخ کلاسی)
ارزیابی کتبی میان ترم (تحلیل متون حاوی مغالطه)
ارزیابی کتبی پایان ترم |