| 1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
تخصصی |
| 2 |
هدف کلی |
-تقویت توانایی فهم و تحلیل متون ادبی |
| 3 |
شایستگی های پایه |
دانشجو باید بتواند تشبیه ، مجاز، استعاره و کنایه را در متون ادبی بشناسد ، نقد و تحلیل کند و در گفتار و نوشتار خود بکار بندد. |
| 4 |
اهداف یادگیری |
-تقویت توانایی فهم و تحلیل متون ادبی
2-پرورش ذوق ادبی
3-یادگیری مباحث بلاغی مربوط به علم بیان مشتمل بر تشبیه، مجاز و کنایه
4-کسب مهارت لازم جهت تشخیص و تحلیل و نقد انواع یاد شده در متون نظم و نثر
5-به کارگیری معلومات دانش بلاغی در گفتار و نوشتار |
| 5 |
اهداف یادگیری |
علم بیان هدف و موضوع ان را بتوانند تعریف کنند. |
| 6 |
اهداف یادگیری |
بتوانند تشبیه را تعریف کنند .ارکان ان را در نمونه ها تعیین کنند و قادر باشند انواع تشبیه مرسل و موکد و مفصل و مجمل را تعریف و تشخیص دهند. |
| 7 |
اهداف یادگیری |
انواع تشبیه با طرفین حسی و عقلی و مفرد و مرکب را تشخیص دهند. |
| 8 |
اهداف یادگیری |
انواع تشبیه متعدد الطرفین و تمثیلی و بعید غریب و قریب مبتذل را بشناسند. |
| 9 |
اهداف یادگیری |
بتوانند هدف از هر تشبیهی را تمیز دهند . |
| 10 |
اهداف یادگیری |
مجاز استعاری را بشناسند و ان را تعریف کنند و ارکان ان را تمیز دهند و نیز انواع مکنیه و اصلیه ان را تشخیص دهند . |
| 11 |
اهداف یادگیری |
استعاره اصلیه و تبعیه و عامیه و خاصیه را تعریف کنند و در متون تشخیص دهند . |
| 12 |
اهداف یادگیری |
استعاره تمثیلیه و مرشحه و مجرده و مطلقه را بشناسند و ان را تعریف و در متون استخراج کنند. |
| 13 |
اهداف یادگیری |
مجاز عقلی و علاقات و بلاغت ان را بشناسند و در متون تشخیص دهند . |
| 14 |
اهداف یادگیری |
مجاز مرسل و علاقات ان را بشناسند و بتوانند ان را در متون تمیز دهند. |
| 15 |
اهداف یادگیری |
کنایه و انواع و ارزش ادبی ان را بیاموزن و تعریف کنند و در متون تشخیص دهند . |
| 16 |
اهداف یادگیری |
نماد را تعریف کنند .انواع و ارزش ادبی ان را بشناسند و در متون تشخیص دهند . |
| 17 |
روش تدریس |
تلفیقی از (سخنرانی، یادسپاری، پرسش و پاسخ ، تمرینی) |
| 18 |
روش تدریس |
سخن رانی و پرسش و پاسخ |
| 19 |
روش تدریس |
سخن رانی ، یاد سپاری وتمرینی |
| 20 |
روش تدریس |
تلفیقی از (سخنرانی، یادسپاری، تمرینی) |
| 21 |
روش تدریس |
تلفیقی از (سخنرانی، یادسپاری، پرسش و پاسخ ، تمرینی) |
| 22 |
روش تدریس |
سخنرانی، یادسپاری، پرسش و پاسخ ، تمرینی) |
| 23 |
روش تدریس |
تلفیقی از (سخنرانی، یادسپاری، پرسش و پاسخ ، تمرینی) |
| 24 |
روش تدریس |
تلفیقی از (سخنرانی، یادسپاری، پرسش و پاسخ ، تمرینی) |
| 25 |
روش تدریس |
تلفیقی از (سخنرانی، یادسپاری، پرسش و پاسخ ، تمرینی) |
| 26 |
روش تدریس |
تلفیقی از (سخنرانی، یادسپاری، پرسش و پاسخ ، تمرینی) |
| 27 |
روش تدریس |
تلفیقی از (سخنرانی، یادسپاری، پرسش و پاسخ ، تمرینی) |
| 28 |
روش تدریس |
تلفیقی از (سخنرانی، یادسپاری، پرسش و پاسخ ، تمرینی) |
| 29 |
روش تدریس |
تلفیقی از (سخنرانی، یادسپاری، پرسش و پاسخ ، تمرینی) |
| 30 |
وظایف دانشجو |
مطالعه و یاد سپاری ، تمرین و تحلیل ارایه ها در متون ادبی |
| 31 |
وظایف دانشجو |
یاد داشت برنامه تفصیلی ترم ، مطالعه و یاد سپاری ، تمرین |
| 32 |
وظایف دانشجو |
حل تمرینات جلسه قبل درکلاس مطالعه و یاد سپاری ، تمرین |
| 33 |
وظایف دانشجو |
حل تمرینات جلسه قبل درکلاس، مطالعه و یاد سپاری ، تمرین |
| 34 |
وظایف دانشجو |
پاسخ به سؤالات استادوحل تمرینات جلسه قبل درکلاس مطالعه و یاد سپاری ، تمرین |
| 35 |
وظایف دانشجو |
حل تمرینات جلسه قبل درکلاس مطالعه و یاد سپاری ، تمرین |
| 36 |
وظایف دانشجو |
حل تمرینات جلسه قبل درکلاس مطالعه و یاد سپاری ، تمرین |
| 37 |
وظایف دانشجو |
حل تمرینات جلسه قبل درکلاس مطالعه و یاد سپاری ، تمرین |
| 38 |
وظایف دانشجو |
حل تمرینات جلسه قبل درکلاس مطالعه و یاد سپاری ، تمرین |
| 39 |
وظایف دانشجو |
حل تمرینات جلسه قبل درکلاس مطالعه و یاد سپاری ، تمرین |
| 40 |
وظایف دانشجو |
حل تمرینات جلسه قبل درکلاس مطالعه و یاد سپاری ، تمرین |
| 41 |
وظایف دانشجو |
حل تمرینات جلسه قبل درکلاس مطالعه و یاد سپاری ، تمرین |
| 42 |
وظایف دانشجو |
حل تمرینات جلسه قبل درکلاس مطالعه و یاد سپاری ، تمرین |
| 43 |
منبع |
-الهاشمی احمد (1393ش)، جواهر البلاغة ، قم ، انتشارات دار الفکر
2-الجارم علی و أمین مصطفی (1413ق)، البلاغة الواضحة، قم، دار الثقافه |
| 44 |
مواد و امکانات آموزشی |
کتاب ،جزوه، وایت برد ساده ، ویدئو پروژکتور و پاور پینت |
| 45 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر 10 درصد -میات ترم 40درصد -ازمون نهائی 50 درصد |
| 46 |
فایل |
Pdf File |