1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
اصلی تخصصی |
2 |
هدف کلی |
تقویت مهارت تمیز سبک جملات عربی برحسب مطابقت کلام با مقتضای حال
پرورش ذوق ادبی جهت تمییز نیک و بد سبکهای مختلف جملات در شعر و نثر |
3 |
شایستگی های پایه |
دانشجو باید بتواند مباحث علم معانی را تعریف کند و سبک های مختلف جملات عربی و معانی ثانویه آن را برحسب مقتضای حال تمیز دهد و اسالیب مختلف جملات را در گفتار و نوشتار بکار بندد . |
4 |
اهداف یادگیری |
فراگیری مباحث بلاغی مربوط به علم معانی
کسب توانایی لازم جهت ادراک معانی ثانویه جملات
به کارگیری اسالیب مطرح شده در علم معانی در گفتار ونوشتار |
5 |
روش تدریس |
تلفیقی از (سخنرانی، یادسپاری، پرسش و پاسخ ، تمرینی) |
6 |
منبع |
الهاشمی احمد (1393ش)، جواهر البلاغة ، قم ، انتشارات دار الفکر
منابع فرعی:
الجارم علی و أمین مصطفی (1413ق)، البلاغة الواضحة، قم، دار الثقافه
فاضلی محمد (1376ش) ، دراسة و نقد فی مسائل بلاغیة هامة ، مشهد، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد
مطلوب احمد (2006م)، معجم المصطلحات البلاغیة و تطورها، بیروت، الدار العربیه للموسوعات |
7 |
مواد و امکانات آموزشی |
کتاب ،جزوه، وایت برد ، پاور پینت |
8 |
نحوه ارزشیابی |
20 درصد فعالیتهای کلاسی -40 درصد میان ترم -40 درصد پایان ترم |
9 |
فایل |
Pdf File |