1 |
هدف کلی |
- یکی از اهداف کلی این درس طرح مباحث پدیده خفگی و همچنین اثرات ناشی از آن در جریانهای داخلی میباشد.
- بررسی حادث شدن تغییرات ناگهانی از جمله شوکها (امواج ضربهای) و همچنین امواج انبساطی در جریانهای داخلی و خارجی از اهداف این درس می باشد.
- در این درس استخراج روابط تحلیلی حاکم (تغییرات خواص سیال بر حسب عدد ماخ) و بهطور کلی درک پدیده¬های فیزیکی حاکم بر جریان¬های تراکم پذیر مادون صوت و مافوق صوت گازها مورد نظر می¬باشد. |
2 |
شایستگی های پایه |
دروس پایه شامل مکانیک سیالات و ترمودینامیک |
3 |
اهداف یادگیری |
در این درس، توانایی درک فیزیکی و معادلات تحلیلی حاکم بر جریانهای تراکم پذیر در شرایط مادون و مافوق صوت دانشجویان پرورش می¬یابد. آنها پس از اتمام درس توانمندی بررسی تحلیلی مسایل مختلف جریانهای تراکم پذیر داخلی و خارجی، ایده آل وشبه لزج یک بعدی، دو بعدی به همراه امواج ضربهای و انبساطی در مهندسی مکانیک را خواهد یافت. تفاوت جریان مادون صوت و مافوق صوت که ناشی از نسبت سرعت سیال به سرعت انتشار صوت در سیال و تغییر معادلات حاکم بر مسئله از معادله لاپلاس با ماهیت بیضوی به معادله موج با ماهیت هذلولی تبدیل میباشد، نیز بطور عمیق مشخص می¬شود. پدیده خفگی و به حداکثر رسیدن دبی جریان نیز که از موضوعات بسیار مهم در دینامیک گازها و از مباحث کاربردی در تحلیل تجهیزات پرخوران و یا طراحی تونل باد مافوق صوت می¬باشد، نیز برای دانشجویان مشخص خواهد شد. |
4 |
روش تدریس |
ارائه سخنرانی درس توسط استاد و مباحثه فعال از طیق پرسش و پاسخ با دانشجویان تحصیلات تکمیلی است.
همچنین طرح سوالهای ویژه مباحث جالب درس و سپس انجام تحقیقات توسط دانشجو در قالب پروژههای کوتاه درسی با ماهیت عددی یا تحلیلی و نهایتا بحث و گفتگو در باره انها می باشد. |
5 |
وظایف دانشجو |
مطالعه مباحث درس داده شده ویا بروز بودن از طریق مراجع مرتبط با درس شامل کتاب و مقاله -حل مسائل-انجام تکلیف درسی شامل سوالات طرح شده در کلاس-حضور منظم و فعال و به موقع در کلاس-مشارکت در طرح سوال خوب و همچنین مشارکت در ارائه پاسخ به سوالات. |
6 |
منبع |
طبق مراجع معرفی شده در بخش مراجع انگلیسی و
برای موضوعات تخصصیتر از جمله مباحث مطروحه در اژکتورها و غیره از مقالات مرتبط در نشریات معتبر ملی و بینالمللی.
nptel.ac.in/courses/112103021/ |
7 |
مواد و امکانات آموزشی |
اتاق مجهز به ویدیو پروژکتور و یا استفاده کافی از شکلها، شماتیکها و جداول چاپی. |
8 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر
10%
میزان درصد این بخش با توجه به نظر استاد درس میتواند با درصد امتحان نهایی تغییر کند.
میان ترم
30%
آزمون نهایی
نوشتاری: 60%
پروژه
ندارد، اما در قالب پاسخ به سوالات ویژه، تحقیقات کوتاهی باید انجام دهند. |
9 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
با توجه به اینکه موضوع سیال قابل تراکم در جریان های مادون صوت و بخصوص مافوق صوت بصورت مشروح به همراه انواع شوک، اصطکاک و انتقال حرارت در این درس ارائه می شود و تفاوت دو رژیم جریان های مادون و مافوت صوت کاملا برای دانشجویان روشن می شود، گذارندان این درس برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی قویا توصیه می شود. |