1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
جایگاه درس جریان دو فازی برای دوره های ارشد و دکتری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. زیرا که در این درس موضوعات مربوط به نحوه دو فازی شدن جریان (شامل فاز بخار و سپس فاز مایع و بالعکس) را بطور تحلیلی (ریاضی) و ازمایشگاهی مورد مطالعه قرار می دهد. لازم بذکراست که در موضوع مایع - بخار بحث انتقال حرارت نیز بحث می شود. |
2 |
هدف کلی |
- یکی از اهداف کلی این درس طرح مباحث نحوه مافوق سرد شدن بخار آب در شیپورههای همگرا-واگرا و نهایتا دوفازی شدن از طریق جوانهزایی هموژن (بدون هرگونه سطح یا ذرات خارجی) و رشد سریع قطرات فاز مایع میباشد.
- مدلسازی تحلیلی یا ریاضی جریان دوفازی بخار-مایع در شرایط آدیاباتیک، شبه یک بعدی و پایدار در شیپورههای بخار
- بررسی مدلهای جریان مایع – بخار در داخل تیوپهای عمودی و افقی آدیاباتیک و غیر آدیاباتیک و استفاده از روابط نیمه تجربی جهت محاسبه میزان انتقال حرارت و محاسبه افت فشار
- آشنایی با پدیده تقطیر بر روی سطوح فیزیکی با جنسهای مختلف |
3 |
شایستگی های پایه |
دانستن دروس ترمودینامیک، مکانیک سیالات و تا حدودی انتقال حرارت پیشنیاز می باشند.
توانایی و شایستگیهایی پرورش یافته در این درس:
در این درس توانایی درک فیزیکی و همچنین توانایی اعمال معادلات تحلیلی حاکم بر جریانهای تراکم پذیر دوفازی بخار – مایع در شرایط مادون و مافوق صوت دانشجویان پرورش مییابد. در این درس دانشجویان تفاوت جریان تک فاز و دوفازی بخار – مایع هم از نظر فیزیکی و هم از نظر تلفیق معادلات دینامیک گازها با روابط ترمودینامیکی را بخوبی درک میکنند.
درک پدیده شوک میعان در جریان جوانه زایی دوفازی بخار – مایع در کانال همگرا واگرای مافوق صوت و همچنین در پرههای توربین بخاری بصورت کیفی و کمی یکی دیگر از ویژگیهای این درس می باشد که در سایر دروس اشاره نمی شود..
درک فیزیکی و اشنایی با معادلات حاکم بر پدیده جریان مایع – بخار در استخرهای جوش و مبدلهای حرارتی و تقطیر روی سطح جامد یکی دیگر از مطالبی است که توانایی علمی و شایستگیهای دانشجویان را افزایش میدهد. |
4 |
اهداف یادگیری |
- مطالعه پدیده افزایش فشار ناگهانی در منطقه جوانه زایی یا پدیده شوک میعان (Condensation Shock) در جریان مافوق صوت
- بررسی مدلهای انتقال حرارت و جرم در پدیده تقطیر بخار بر روی قطرات کوچک فاز مایع در رژیمهای آزاد مولکولی و پیوسته.
- بررسی پدیده جوش ساکن (Pool Boiling)
- بررسی پدیده جوش جریانی (Flow boiling)
- بررسی کلی تقطیر بر روی سطوح فیزیکی |
5 |
روش تدریس |
ارائه سخنرانی درس توسط استاد و مباحثه فعال از طیق پرسش و پاسخ با دانشجویان تحصیلات تکمیلی است.
همچنین طرح سوالهای ویژه مباحث جالب درس و سپس انجام تحقیقات توسط دانشجو در قالب پروژههای کوتاه درسی با ماهیت عددی یا تحلیلی و نهایتا بحث و گفتگو در باره انها می باشد. |
6 |
وظایف دانشجو |
حضور فعال و مستمر در کلاس های درس-انجام تکالیف درسی-مطالعه دروس ارائه شده-طرح سوالات ویژه-امادگی کافی برای حضور در امتحانات نیم ترم و پایان ترم-مشارکت در کارگروهی و پاسخگویی در کلاس درس- رفع اشکال با استاد درس |
7 |
منبع |
منابع فرعی:
برای موضوعات تخصصیتر بخصوص مباحث مطروحه در جریان بخار – مایع و غیره از مقالات مرتبط در نشریات معتبر ملی و بینالمللی
منابع اصلی در بخش لاتین اورده شده است: |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
اتاق مجهز به ویدیو پروژکتور و یا استفاده کافی از شکلها، شماتیکها و جداول چاپی. |
9 |
نحوه ارزشیابی |
پروژه - آزمون نهایی - میان ترم - ارزشیابی مستمر
پروژه درسی با نگاه آموزشی میتواند تا 25% وزن داشته باشد و جای نیم ترم گردد. نوشتاری: 25 درصد و 65 درصد به ترتیب نیم ترم و پایان ترم و پاسخ به سوالات ویژه 10 درصد |
10 |
فایل |
Pdf File |