طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره جایگاه درس جریان دو فازی برای دوره های ارشد و دکتری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. زیرا که در این درس موضوعات مربوط به نحوه دو فازی شدن جریان (شامل فاز بخار و سپس فاز مایع و بالعکس) را بطور تحلیلی (ریاضی) و ازمایشگاهی مورد مطالعه قرار می دهد. لازم بذکراست که در موضوع مایع - بخار بحث انتقال حرارت نیز بحث می شود.
2 هدف کلی - یکی از اهداف کلی این درس طرح مباحث نحوه مافوق سرد شدن بخار آب در شیپوره‌های همگرا-واگرا و نهایتا دوفازی شدن از طریق جوانه‌زایی هموژن (بدون هرگونه سطح یا ذرات خارجی) و رشد سریع قطرات فاز مایع می‌باشد. - مدل‌سازی تحلیلی یا ریاضی جریان دوفازی بخار-مایع در شرایط آدیاباتیک، شبه یک بعدی و پایدار در شیپوره‌های بخار - بررسی مدل‌های جریان مایع – بخار در داخل تیوپ‌های عمودی و افقی آدیاباتیک و غیر آدیاباتیک و استفاده از روابط نیمه تجربی جهت محاسبه میزان انتقال حرارت و محاسبه افت فشار - آشنایی با پدیده تقطیر بر روی سطوح فیزیکی با جنس‌های مختلف
3 شایستگی های پایه دانستن دروس ترمودینامیک، مکانیک سیالات و تا حدودی انتقال حرارت پیشنیاز می باشند. توانایی و شایستگی‌هایی پرورش یافته در این درس: در این درس توانایی درک فیزیکی و همچنین توانایی اعمال معادلات تحلیلی حاکم بر جریان‌های تراکم پذیر دوفازی بخار – مایع در شرایط مادون و مافوق صوت دانشجویان پرورش می‌یا‌بد. در این درس دانشجویان تفاوت جریان تک فاز و دوفازی بخار – مایع هم از نظر فیزیکی و هم از نظر تلفیق معادلات دینامیک گاز‌ها با روابط ترمودینامیکی را بخوبی درک می‌کنند. درک پدیده شوک میعان در جریان جوانه زایی دوفازی بخار – مایع در کانال همگرا واگرای مافوق صوت و همچنین در پره‌های توربین بخاری بصورت کیفی و کمی یکی دیگر از ویژگی‌های این درس می باشد که در سایر دروس اشاره نمی شود.. درک فیزیکی و اشنایی با معادلات حاکم بر پدیده جریان مایع – بخار در استخر‌های جوش و مبدل‌های حرارتی و تقطیر روی سطح جامد یکی دیگر از مطالبی است که توانایی علمی و شایستگی‌های دانشجویان را افزایش می‌دهد.
4 اهداف یادگیری - مطالعه پدیده افزایش فشار ناگهانی در منطقه جوانه زایی یا پدیده شوک میعان (Condensation Shock) در جریان مافوق صوت - بررسی مدل‌های انتقال حرارت و جرم در پدیده تقطیر بخار بر روی قطرات کوچک فاز مایع در رژیم‌های آزاد مولکولی و پیوسته. - بررسی پدیده جوش ساکن (Pool Boiling) - بررسی پدیده جوش جریانی (Flow boiling) - بررسی کلی تقطیر بر روی سطوح فیزیکی
5 روش تدریس ارائه سخنرانی درس توسط استاد و مباحثه فعال از طیق پرسش و پاسخ با دانشجویان تحصیلات تکمیلی است. همچنین طرح سوال‌های ویژه مباحث جالب درس و سپس انجام تحقیقات توسط دانشجو در قالب پروژه‌های کوتاه درسی با ماهیت عددی یا تحلیلی و نهایتا بحث و گفتگو در باره انها می باشد.
6 وظایف دانشجو حضور فعال و مستمر در کلاس های درس-انجام تکالیف درسی-مطالعه دروس ارائه شده-طرح سوالات ویژه-امادگی کافی برای حضور در امتحانات نیم ترم و پایان ترم-مشارکت در کارگروهی و پاسخگویی در کلاس درس- رفع اشکال با استاد درس
7 منبع منابع فرعی: برای موضوعات تخصصی‌تر بخصوص مباحث مطروحه در جریان بخار – مایع و غیره از مقالات مرتبط در نشریات معتبر ملی و بین‌المللی منابع اصلی در بخش لاتین اورده شده است:
8 مواد و امکانات آموزشی اتاق مجهز به ویدیو پروژکتور و یا استفاده کافی از شکل‌ها، شماتیک‌ها و جداول چاپی.
9 نحوه ارزشیابی پروژه - آزمون نهایی - میان ترم - ارزشیابی مستمر پروژه درسی با نگاه آموزشی می‌تواند تا 25% وزن داشته باشد و جای نیم ترم گردد. نوشتاری: 25 درصد و 65 درصد به ترتیب نیم ترم و پایان ترم و پاسخ به سوالات ویژه 10 درصد
10 فایل Pdf File