| 1 | 
											جایگاه درس در برنامه درسی دوره | 
											جایگاه درس جریان دو فازی برای دوره های ارشد و دکتری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. زیرا که در این درس موضوعات مربوط به نحوه دو فازی شدن جریان (شامل فاز بخار و سپس فاز مایع و بالعکس) را بطور تحلیلی (ریاضی) و ازمایشگاهی مورد مطالعه قرار می دهد. لازم بذکراست که در موضوع مایع - بخار بحث انتقال حرارت نیز بحث می شود. | 
										
																			
											| 2 | 
											هدف کلی | 
											-	یکی از اهداف کلی این درس طرح مباحث نحوه مافوق سرد شدن بخار آب در شیپورههای همگرا-واگرا و نهایتا دوفازی شدن از طریق جوانهزایی هموژن (بدون هرگونه سطح یا ذرات خارجی) و رشد سریع قطرات فاز مایع میباشد.
-	مدلسازی تحلیلی یا ریاضی جریان دوفازی بخار-مایع در شرایط آدیاباتیک، شبه یک بعدی و پایدار در شیپورههای بخار
-	بررسی مدلهای جریان مایع – بخار در داخل تیوپهای عمودی و افقی آدیاباتیک و غیر آدیاباتیک و استفاده از روابط نیمه تجربی جهت محاسبه میزان انتقال حرارت و محاسبه افت فشار
-	آشنایی با پدیده تقطیر بر روی سطوح فیزیکی با جنسهای مختلف | 
										
																			
											| 3 | 
											شایستگی های پایه | 
											دانستن دروس ترمودینامیک، مکانیک سیالات و تا حدودی انتقال حرارت پیشنیاز می باشند.
توانایی و  شایستگیهایی پرورش یافته در این درس:
در این درس توانایی درک فیزیکی و همچنین توانایی اعمال معادلات تحلیلی حاکم بر جریانهای تراکم پذیر دوفازی بخار – مایع در شرایط مادون و مافوق صوت دانشجویان پرورش مییابد. در این درس دانشجویان تفاوت جریان تک فاز و دوفازی بخار – مایع هم از نظر فیزیکی و هم از نظر تلفیق  معادلات دینامیک گازها با روابط ترمودینامیکی را بخوبی درک میکنند.
درک پدیده شوک میعان در جریان جوانه زایی دوفازی بخار – مایع در کانال همگرا واگرای مافوق صوت و همچنین در پرههای توربین بخاری بصورت کیفی و کمی یکی دیگر از ویژگیهای این درس می باشد که در سایر دروس اشاره نمی شود..
درک فیزیکی و اشنایی با معادلات حاکم بر پدیده جریان مایع – بخار در استخرهای جوش و مبدلهای حرارتی و تقطیر روی سطح جامد یکی دیگر از مطالبی است که توانایی علمی و شایستگیهای دانشجویان را افزایش میدهد. | 
										
																			
											| 4 | 
											اهداف یادگیری | 
											-	مطالعه پدیده افزایش فشار ناگهانی در منطقه جوانه زایی یا پدیده شوک میعان (Condensation Shock) در جریان مافوق صوت
-	بررسی مدلهای انتقال حرارت و جرم در پدیده تقطیر بخار بر روی قطرات کوچک فاز مایع در رژیمهای آزاد مولکولی و پیوسته.
-	بررسی پدیده جوش ساکن (Pool Boiling) 
-	بررسی پدیده جوش جریانی (Flow boiling)
-	بررسی کلی تقطیر بر روی سطوح فیزیکی | 
										
																			
											| 5 | 
											روش تدریس | 
											ارائه سخنرانی درس توسط استاد و مباحثه فعال از طیق پرسش و پاسخ  با دانشجویان تحصیلات تکمیلی است.
همچنین طرح سوالهای ویژه مباحث جالب درس و سپس انجام تحقیقات توسط دانشجو در قالب پروژههای  کوتاه درسی با ماهیت عددی یا تحلیلی  و نهایتا بحث و گفتگو در باره انها می باشد. | 
										
																			
											| 6 | 
											وظایف دانشجو | 
											حضور فعال و مستمر در کلاس های درس-انجام تکالیف درسی-مطالعه دروس ارائه شده-طرح سوالات ویژه-امادگی کافی برای حضور در امتحانات نیم ترم و پایان ترم-مشارکت در کارگروهی و پاسخگویی در کلاس درس- رفع اشکال با استاد درس | 
										
																			
											| 7 | 
											منبع | 
											منابع فرعی:
برای موضوعات تخصصیتر بخصوص مباحث مطروحه در جریان بخار – مایع  و غیره از مقالات مرتبط در نشریات معتبر ملی و بینالمللی
منابع اصلی در بخش لاتین اورده شده است: | 
										
																			
											| 8 | 
											مواد و امکانات آموزشی | 
											اتاق مجهز به ویدیو پروژکتور و یا استفاده کافی از شکلها،  شماتیکها و جداول چاپی. | 
										
																			
											| 9 | 
											نحوه ارزشیابی | 
											پروژه - آزمون نهایی - میان ترم - ارزشیابی مستمر
 پروژه درسی با نگاه آموزشی میتواند تا 25% وزن داشته باشد و جای نیم ترم گردد. 	نوشتاری:  25 درصد و 65 درصد به ترتیب نیم ترم و پایان ترم و پاسخ به سوالات ویژه 10 درصد | 
										
																			
											| 10 | 
											فایل | 
											Pdf File |